דעה על סדר היום |

מג'ד כיאל- האחר הוא האני

חברה נכתב על ידי

רציתי לנסות ולייצר דעה עצמאית על מעצרו של העיתונאי והאקטיביסט החיפאי מג'ד כיאל. בעיתונות העברית לא מצאתי כלום. סימן שאלה ראשון. וכמובן שקל למצוא ברשת מידע, כשיודעים איפה לחפש. כיאל שנעצר לפני כמה ימים מנוע מלהיפגש עם עורך-דין. סימן שאלה שני. כדי להתרשם בלי תיווך נכנסתי לאתרים שהוא עורך, והם בשפה הערבית כמובן. בקאדיתא הקריאה של טארק ח'אטיב היא לחשוב, לא להגיב בפזיזות כלפי המעצר, אבל לא להשאיר את התגובה רק לאקטיביסטים מן השמאל היהודי. וסליחה אם לא הבנתי את המסר, שעבר תרגום גוגל. כדי לקרוא משהו ממה שאמר כיאל עצמו הגעתי עד תרגום לאנגלית של ראיון קצר עימו כשהשתתף במשט לעזה ב 2011. גם שם לא קראתי שם שום מסר אלים או מפחיד. חבל שאני לא יכולה לקרוא את המקור. ולא שלא למדתי ערבית. ספרותית. ועכשיו כסוף סוף לומדת ערבית מדוברת, אני רק מתחילה להבין את מורכבות השפה הזו. וכשחיפשתי בהארץ של היום מידע על מעצרו של כיאל הבנתי עוד כמה דברים בהקשר הזה. הבנתי ששר החינוך שלנו שבחר בסיסמא "האחר הוא האני" לא רוצה שנדע לדבר עם האחר. שחובת לימוד השפה הערבית הצטמצמה. בשנה שעברה למשל, ניגשו לבגרות בערבית 2234 תלמידים בלבד, שמן הסתם נחטפו כבר ליחידות מודיעין מסווגות ואין להם פנאי לדבר שלום. וכשמשרד החינוך של מדינה ש"רוצה" שלום משתמט מלהעניק כלים כמו שפה משותפת, כרגיל, עושות העמותות את העבודה. הפעם זו קרן אברהם, שבמטרה לעצור את ההקצנה בעמדת ילדים יהודים כלפי ערבים, גייסה משאבים כדי לפתח את תכנית הלימוד האטרקטיבית "יא סלאם". במחקר שנעשה ע"י מכון סולד נמצא שהתכנית "הצליחה למנוע במידה רבה את ההשפעה השלילית של עמדות אנטי-ערביות על משתתפיה". מי לא אוהב את ההצלחה הזו? היתכן ששר החינוך רואה בה איום? אולי איום על הממשלה בה הוא חבר שמחפשת הצדקות לא לעשות שלום למרות שהיא מדברת אחרת? עוד מסתבר, שבבתי הספר הממלכתיים-דתיים יש התנגדות לשלב מורים ערבים, כך ששם אפילו לא מצעים את הערבית כמקצוע, שלא לדבר על יישום המדיניות לשלב מורים ערבים בכל מערכת החינוך בישראל. גם כאן מקדים המגזר השלישי את האחרים, 4 בתי ספר הוקמו ע"י עמותת "יד ביד", וביפו מצפים ללידת החמישי. הנה כתבה שלנו בנושא:

יד ביד (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

שנת הלימודים בפתח ורוב ילדי ישראל כבר משובצים למגוון המוסדות האפשריים: החל מבתי ספר מממלכתיים, דרך בתי ספר דמוקרטים, אנטרופוסופים, בתי ספר עם דגש על מוסיקה, טבע, אמנות ועד לדתיים או חרדיים - בית ספר ייחודי לכל קבוצה או זרם חינוכי. הכתבה המרכזית השבוע עוסקת במוטיבציה הולכת וגדלה של יהודים וערבים ליצור מסגרות חינוך משותפות ודו-לשוניות. בימים אלו מוקם ביפו גן ילדים בליווי עמותת יד ביד, אשר ממנו צפוי להתפתח בעתיד בית ספר דו-לשוני נוסף.
הופק ע"י: | עלה ב: 15/08/2013

ההגנה על הזכות לחפש העיסוק בהוראה, כמו גם הזכות לעיתונות חופשית שמורה כל עוד היא משמרת את העליונות היהודית. זכויות אדם? כל אדם? לא בבית-ספרנו, ולא במדינתנו. ואם לנו היא לא חשובה מספיק כדי לשנותה, או שאין לנו כוח לעשות שינוי, בל נתפלא אם תיעשה העבודה ע"י האחר. שהוא אני.

כתבה על ההפגנה מאתמול בעקבות מעצרו של כיאל:

עיתונות פלסטינית – סיכון ביטחוני (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

מג'ד כיאל, עיתונאי ועורך אתר "עדאלה" נעצר לפני החג כאשר עבר במעבר הגבול מירדן בגשר חוסיין, בדרכו חזרה מכינוס של העיתון הלבנוני "אל ספיר" לרגל 40 שנים להיווסדו של העיתון בו הוא כותב טור קבוע, שנערך בתיאטרון העירוני של ביירות. לפני שלושה ימים כוחות גדולים של משטרת ישראל מלווים במג'ד כיאל כשהוא אזוק, הגיעו לבית אביו בחיפה, ערכו חיפוש והחרימו מחשבים וספרים. בית המשפט, אישר את בקשת התביעה להארכת מעצרו בשמונה ימים, תוך מניעת גישה לעורכי דינו והטלת צו איסור פרסום מסיבות ביטחוניות לכאורה. פעילי שמאל ערכו הבוקר, יום רביעי ה- 16.4.14 לפני מערכת "הארץ" ומטה מחוז תל אביב של משטרת ישראל ביפו, מחאה על ההליך המשפטי האוטומטי ועל כיבוד צו איסור הפרסום על ידי העיתונות הישראלית.
הופק ע"י: | עלה ב: 16/04/2014

  כתבות ווידאו שחבל לפספס