דעה על סדר היום |

את מי עוד נשאר לפלג?

חברה נכתב על ידי

צה"ל כבר איננו כור היתוך, הוא המפלג הישראלי שמורגש בכל רובד בעת האחרונה: מפלג בין הדתיים לבין עצמם בשאלת החוק, הגיוס והנטל, הדרוזים שהיו עד לא מזמן נאמנים לו ולמדינה מרשים לעצמם לכפור במשוואת החוב והזכות, ועכשיו גם הנוצרים בכותרות מתלבטים בקול רם בגלל התעוררות בכיוון ההפוך. לא מפתיעה הירידה בגיוס הבדווים מהנגב לעומת אלה מן הגליל וגם בין היהודים החילונים לבין עצמם אין תמימות דעים לגבי מקומו של הצבא בחיינו.

הצבא ככרטיס כניסה לחברה הישראלית (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

קבוצות מיעוט כגון: אתיופים, בדואים או דרוזים מנסים להשתלב בחברה דרך השירות הצבאי. אך מסתבר, שההדרה בחברה שלנו חזקה יותר אפילו מהאתוס הצבאי. על הצבא כקרש קפיצה וכרטיס כניסה לחברה הישראלית, בכתבה הבאה.
הופק ע"י: | עלה ב: 31/12/2013

הצבא כקרש קפיצה לאזרחות היא כתבה שהפקנו לפני מספר חדשים וממחישה זאת. יהודים חילונים הקימו בשנה שעברה שדולה לצבא מתנדבים מקצועי, יהודים אחרים מממשים בחירה אישית למרות החוק- משתמטים בחשאי משירות או מרימים בגאווה דגל של סרבנות מצפון ומוצאים חלופות. ההתלבטות אמיתית. אני מכירה אותה מקרוב. בתי, שסיימה י"ב כבר מזמן, רצתה להתגייס לצבא כפרמדיקית או לפחות חובשת- הצלת חיים היא זכות גדולה, עם קשר למצפון ובלי קשר למסגרת. אבל הצבא שדחה את בקשתה ואת גיוסה השאיר זמן ומקום לתהיות ושאלות גם בעולמה הקטן של משפחתי. כשאני סיימתי י"ב אף אחד לא שאל שאלות שהיום אי אפשר להתעלם מקיומן המטריד. האם זה צבא הגנה בכלל? על מי הוא מגן? על ישראל כמדינה? כלאום? ישראל זה לאום? או שדת היא שקובעת? רק אתמול החליטה ועדת השרים לתמוך בהצעת החוק על פיה מערכת החינוך צריכה "לחנך לחיזוק הערך של מדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי". עם התוצאות של זה עוד אתמודד בעתיד עם בתי הצעירה. זה יגיע הביתה כי ראינו מה קורה למורים שמשאירים מקום לשאלה. והשאלות הן שאלות חשובות של שייכות שנוגעות לכולנו. הספק והחוסר בתשובות פוגמים ביכולת שלנו להרגיש שייכות, שהיא צורך אנושי בסיסי, צורך שקשה לבני אדם עם עיניים פקוחות ולב פתוח לספק אותו היום על פיסת הארץ הזו. צה"ל שמפלג היום אפילו את המשרתים בו, מחזיר לחברה האזרחית חיילים וחיילות פגועים ופוגעים. לא, זה לא צבא של הגנה. אפילו על חייליו איננו יכול להגן מהאמת. והאמת היא שלא צה"ל מפלג. הוא רק משקף מצב בו אוסף ייחודי של בני אדם מרגישים לכאן שייכות. לו רק היינו מתנהגים כבני אדם…לו רק יכולנו להבין לעומק ולהודות יחד שפיסת הארץ הזו אליה שייכים יהודים חילונים ודתיים, דרוזים, בדווים, נוצרים ישראלים, ערבים ופלשתינים היא פיסת ארץ שכל-כך קל לאהוב, ושיש מקום לכולם לאהוב אותה כל אחד בדרכו, מבלי שיהיה זה על חשבון האחר. אמת?

  כתבות ווידאו שחבל לפספס