ידיעה כתובה |

: המדינה מסרבת לחבר למים שכונות בי-ם המזרחית

מדינה נכתב על ידי

מחר (19.1) בשעה 9:00 ידון בג"ץ בפעם השנייה בעתירה שהגישו תושבים פלסטינים מהשכונות הירושלמיות שמעבר לחומת ההפרדה, יחד עם האגודה לזכויות האזרח, בדרישה לספק להם מים. הדיון יתקיים בפני השופטים רובינשטיין, הנדל וזילברטל

חרף הבעיות החריפות באספקת מים לשכונות הירושלמיות שמעבר לחומת ההפרדה, הודיעו רשות המים ומשרד התשתיות לבג"ץ כי אין בכוונתם לדאוג לחיבור התושבים לתשתית המים ולספק לבתיהם מים כמקובל. עשרות אלפי תושבי האזור נאלצים לצרוך מים באופן בלתי סדיר על ידי שימוש במשאבות חשמליות ותוך אגירתם במיכלים באופן המסכן את בריאותם. למרות זאת, הרשויות לא מוכנות לחבר את הבתים לרשת המים אלא רק להרחיב את הצינורות הראשיים הקיימים. להערכת רשות המים ומשרד התשתיות, גם אחרי הרחבה עתידית של הצינורות הראשיים לא תצליח התשתית הקיימת לספק את צרכי התושבים.

כתבת הווידיאו "מייבשים את אל-קודס" של הטלוויזיה החברתית בדיוק בנושא זה:

מייבשים את אל-קודס (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

מאות אלפי תושבים במזרח ירושלים חיים ללא אספקת מים שוטפת וללא תשתיות ביוב נאותות ונאלצים לשלם אלפי שקלים בחודש בכדי לקנות מכליות מים. שכיניהם בעיר המערבית, דווקא נהנים מאספקה והקצאת מים ללא הגבלה.
הופק ע"י: | עלה ב: 06/08/2013

לדברי ג'מיל סנדוקה, יו"ר ועד שכונת ראס ח'מיס, "מאז הקמת החומה וקריסת התשתיות אצלנו, מנסות הרשויות שוב ושוב להטיל עלינו התושבים את האחריות לספק שירותים בסיסיים באזור שהוא ירושלמי ושתושביו ירושלמים. את הכבישים אנחנו כבר מתקנים על חשבוננו כי התייאשנו מהעירייה, בתי ספר אנחנו בונים לילדינו, אבל מים אין לנו דרך לספק בעצמנו. מה מצפים, שבשנת 2015 אנחנו נסחב מים עם חמורים ודליים?"

רשויות התכנון הישראליות מעולם לא תכננו את השכונות ראס ח'מיס, ראש שחאדה, דחיית א-סלאם ומחנה הפליטים שועפאט, השוכנות בצפון-מזרח ירושלים ומצויות בתוך השטח המוניציפאלי של ירושלים מזה 48 שנה. בהעדר תכנון אין אפשרות להוציא היתרי בנייה, ובלי היתרים לא ניתן להתחבר כחוק לרשת המים. כתוצאה מכך, כמעט כל הבתים באזור מחוברים למים בצינורות פיראטיים המופעלים על ידי משאבות חשמליות, והמים נאגרים במיכלים המוצבים לאורך הרחובות ובגגות. מצב זה כרוך בעלויות חשמל גבוהות ומציב סכנות בריאותיות ובטיחותיות. על פי תגובות הגיחון לבית המשפט, התשתית הקיימת מספיקה לכ- 15,000 נפש בלבד, אולם כיום היא משרתת בפועל כ-80,000 נפש.

כתבת הווידיאו "מאחורי המיכלים השחורים" שמסבירה למה הגגות בירושלים המזרחית מלאים במיכלים שחורים:

מאחורי המכלים השחורים (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

מי מאתנו שמגיעים לשטחים, נחשפים למכלי מים שחורים על הגגות, המבדילים בין ישובים פלסטינים להתנחלויות. גם הגגות בכפר אל-מעסרה, שאת סיפור מאבקו הבאנו במהדורות קודמות, מכוסים באותם מכלים. על מצוקת המים שמסתתרת מאחורי המכלים השחורים בכתבה הבאה.
הופק ע"י: | עלה ב: 04/09/2013

משבר המים המתמשך הוא דוגמא אחת מיני רבות לכאוס ולהזנחה החמורה מהם סובלים תושבי השכונות הירושלמיות שמעבר לחומה. בעקבות הקמת החומה לפני כעשור, הרשויות הישראליות צמצמו או הפסיקו לחלוטין את השירותים שהן אמורות להעניק על פי חוק. האזור הפך הפקר, והתשתיות, החלשות מלכתחילה, פשוט קרסו.

לדברי עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה לזכויות האזרח, המייצגת את התושבים, "עשרות אלפי תושבי האזור הירושלמי שמעבר לחומה חיים כיום בתנאים של הזנחה פושעת, ומתמודדים עם מלכוד בירוקראטי-תכנוני בלתי אפשרי. הרשויות הישראליות הן שאמורות לדאוג להסדרה תכנונית ולהסדרת החיבור למים, והן נכשלו בזה נחרצות. כעת מוטלת עליהן החובה למצוא פתרון שיאפשר נגישות למים זורמים ונקיים. הניסיונות להטיל את האשמה והאחריות על כתפי התושבים הן חסרות בסיס".

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס