ידיעה כתובה |

: דיכאון אחרי לידה בצל משבר הקורונה

חברה נכתב על ידי

"נשים שילדו בתקופת הקורונה – סבלו פחות מדיכאון אחרי לידה" זעקה לנו הכותרת מהעיתונים בתקופת הסגר. אך נראה כי למרות מסקנת המחקר האופטימית של אוניברסיטת בן גוריון ובית חולים סורוקה, המציאות החדשה מצביעה על קושי רב של נשים יולדות בצל המשבר.

"המחקר נעשה בתקופה של עד חודש מאז הלידה ולכן הוא כבר בעייתי כשלעצמו". כך לדברי תמר קלר שקדי, אשר עוסקת בהעלאת מודעות, בהסברה הכוונה ותמיכה בתחום הקשיים הרגשים, מעברים רגשיים ודיכאון בהריון ואחרי לידה. היא מספרת כי "חלק מהנשים שהשתתפו במחקר באותה תקופה היו אכן שמחות ובאופוריה בבית החולים, אך כיום סובלות מדיכאון שלאחר הלידה" היא מספרת כי פגשה אותן בקבוצות התמיכה שהיא מנהלת בפייסבוק בנושא.

ד"ר רנה בינה אשר עוסקת בתחום בריאות הנפש כבר 25 שנה, כפסיכותרפיסטית וחוקרת, גם כן מצרה על המסקנות הנמהרות של המחקר. היא מספרת מניסיונה כי תקופת הקורונה היא תקופה מאתגרת יותר וניתן לראות כי על אף ההתארגנות בתקופת הסגר, לאחר הסגר יותר ויותר נשים הרגישו כי יש מקום להתייחסות הרגשית. "אנחנו רואים עליה מאד גדולה של פניות למרפאות בריאות הנפש, דווקא מיד אחרי פתיחת הסגר, כל מיני סטודנטיות שלי שעובדות במקומות שנותנים שירות לאנשים, גם במרפאות וגם אנשים עם בעיות יותר קשות. רואים שיש עליה בחומרה של המצוקה הרגשית אחרי הסגר", היא מספרת.

גם תמר קלר שקדי טוענת כי לדעתה תחום בריאות הנפש "יקבל בוסט רציני ויראו כל מיני תופעות. אני רואה את זה מנתונים שאני אוספת, ראיונות שאני עשיתי ושיתופים בקבוצות שאני מנהלת. המצב לא פשוט בכלל, זה מאד קשה – אפילו קשה יותר. בודדות הנשים שאמרו שוואלה היה להן טוב, הבעל לא עבד, הילדים בבית." תמר מצביעה על קושי מיוחד אצל נשים ישראליות שחיות בחו"ל, "הישראליות שחיות שם ושאין משפחה שתבוא ותעזור, הן הרבה זמן לבד, הן נמצאות בקשיים כפולים וגם הן מרגישות  לא כל כך שייכות, הן הולכות לבית החולים לבד, יש בתי חולים שלא התירו לבן הזוג להיכנס, הן נמצאות במשבר."

ד"ר רנה בינה מספרת כי תקופת הסגר היא תקופה מאתגרת ומלווה בקשיים, הן בשל ההיצע הדל יותר "יש מרפאות לבריאות הנפש שאני בקשר איתם, שהם לא קיבלו מטופלים חדשים, והטיפול ב- ZOOM. חלקם ממשיכים עד היום ב- ZOOM, וזה לא מתאים לכל אחד." היא מספרת כי יש מרפאות שכן קיבלו מטופלים חדשים, מרפאות חווה בתל השומר, הדסה ובאיכילוב. היא מצביעה גם על קושי מיוחד במגזר החרדי, "אני יודעת שבבני ברק עשינו טיפולים בטלפון, כי אין להם זום. ושם לקבל נשים חדשות ובטיפול בטלפון, זה ממש לא שייך. מילא, בזום, אבל טיפול בטלפון זה יותר מורכב." בנוסף, היא מספרת על ההנחיות של טיפול כיום ועל האתגר לטפל במציאות היומיומית, "ההנחיה היא כשאת מגיעה לטיפול, שאפשר לשבת בלי מסכה כל עוד יש מרחק של 3 מטרים בין מטפל למטופל. מאד קשה לטפל עם מסכה, קשה לשמוע, לראות ניואנסים, אין ספק שהתקופה הזו מאד מאתגרת מבחינת טיפול, אנחנו עדיין לא יודעים מה ההשפעה של טיפול בזום, עד כמה זה עוזר או לא עוזר. גם מבחינת יצירת סביבה טיפולית, תארי לך שאת נותנת טיפול לאישה, והיא מטפלת בתינוק שלה ופתאום מישהו נכנס לחדר, יוצא מהחדר. זה הופך את הטיפול למורכב יותר, לא לכל אחת יש חדר שהיא יכולה לשבת בו בשקט בלי שיפריעו לה."

ד"ר רנה בינה

ד"ר רנה בינה, אשר ראתה כי אין כיום מחקר עדכני שחוקר את השפעות הקורונה על נשים יולדות בארץ, יוצאת במחקר שחוקר בדיוק את ההשפעה," המחקר משותף לישראל ולעוד 11 מדינות והוא בודק כל מיני גורמים שיכולים להיות קשורים. בהשפעה של הסגר, הבידוד על בריאות הנפשית של הנשים." היא מספרת כי המחקר בודק השפעות בכל מיני תחומים, "על השפעות חברתיות, על הגבלה של מלווים בבית החולים, מלווים אחרי לידה במחלקת יולדות, הצמצום בנתינת שירותים של טיפת חלב, על ביקור רופא – איך השפיע המעבר של טיפול אונליין. ההשפעה הכלכלית, אנשים יצאו לחלת, פוטרו מהעבודה."

ממצאים מדאיגים של השפעת הקורונה על יולדות

ד"ר רנה בינה מספרת כי ממצאים ראשונים מכמה מדינות מראים בבירור את השפעות הקורונה על יולדות ומצביעים על החמרה במצבן של נשים: טרום משבר הקורונה, 10% עד 20% מכלל הנשים היולדות חוו דיכאון וכ-10% חוו חרדה. נתוני המחקר מקנדה מראים כי בתקופת הקורונה 37% מהנשים חוו דיכאון אחרי לידה ו-57% מהנשים חוו חרדה. "רואים בברור שהם היו יותר גבוהים בהשוואה למספרים של לפני הקורונה" היא מתארת.

ממצאים ראשונים נוספים מגיעם מעוד מדינות בעולם: "בסין 17% מתוך הנשים היולדות דיברו על סימפטומים בינוניים עד קשים של דיכאון. ו29% דיווחו על חרדה ברמה בינונית עד קשה. בטורקיה מצאו כי 35% מהנשים היולדות חוו דיכאון ובאיטליה הנתונים הצביעו חרדה יותר גבוהה."

על אף שעדיין אין ממצאים ונתונים מדויקים על השפעת הקורונה ממחקרים בארץ, אין ספק כי תקופת הקורונה מלווה בקשים ואתגרים רבים. הממצאים הראשוניים משורה של מדינות כבר מצביעים על החמרה במצבן של נשים יולדות בעקבות הסגר. חשוב שניקח את ממצאים אלו בחשבון, גם לקראת הגל השני שעלול להביא לתוצאות רעות בהרבה.

 

להשתתפות במחקר בינלאומי, שמתקיים ב- 12 מדינות בעולם, במטרה להבין את השפעת הקורונה על נשים הרות ואימהות לאחר לידה: אם את בהריון או אם לתינוק/ת מתחת לגיל חצי שנה ומעוניינת להשתתף במחקר, אנא מלאי את השאלון בקישור זה. מוזמנת להעבירו לנשים נוספות.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס