ידיעה כתובה |

: קשר השתיקה בדיכאון אחרי לידה

חברה נכתב על ידי

נשים רבות חוות קשיים רגשיים לאחר לידה, אך למרות המודעות הגוברת בנושא, עדיין קיים קשר שתיקה ובושה בחברה סביב הסוגייה.

תמר קלר שקדי, עוסקת בהעלאת מודעות, בהסברה הכוונה ותמיכה בתחום הקשיים הרגשיים, מעברים רגשיים ודיכאון בהריון ואחרי לידה. היא מספרת על הדרך שהיא עשתה על מנת להעלות את המודעות בתחום. "הכל התחיל לפני 17-18 שנה. אחרי ניתוח קיסרי שלישי, בקנדה. זכיתי שם לחוויית שיקום מדהימה. רופא משפחה ואחות קהילתית שהייתה מצוותת אלי, חברות חדשות שהיו לי באותה תקופה" היא מספרת שחוותה דיכאון מז'ורי, מצב של מעין שיתוק קטטוני שבו לא יכולה לתפקד, "לא יכולתי לזוז חודשים" היא מתארת.

היא משתפת על חווית החזרה לארץ, "הרגשתי שאני שוב נופלת לבור הזה, פגשתי אנשי מקצוע פה בארץ. ניגשתי בכרמיאל לרופאת משפחה, וציפיתי לקבל את המענה שקיבלתי בקנדה אבל זה היה סיפור אחר לגמרי" היא מספרת על המצב בארץ לפני 17 שנה בתחום. "קיבלתי הפניה לפסיכיאטר. לא היה לה שום דבר אחר להציע, לקחתי את ההפניה כי לא רציתי להגיע למצב קשה כמו שהייתי בקנדה".

היא מספרת כי חברות שלה מהארץ לא רצו לדבר על זה באותה תקופה, לאחר כמה זמן התברר לה כי גם הן חוו דיכאון אחרי לידה. היא משתפת, "תוך כדי שאני מחפשת תשובות לעצמי, נחשפתי לתוכנית "אם לאם בקהילה" במשגב בצפון, שיסדה דפנה נוימן. תוך כדי החיפוש העצמי התחלתי לקרוא ספרות מקצועית בנושא. ניסיתי להבין למה זה קרה לי, הבנתי שהרבה נשים מתמודדות עם זה וחשבתי שזה פשוט הזוי שבארץ אין שום מענה לדבר הזה, אז לפני 17 שנה." תמר מספרת כי אחרי 4 שנים שליוותה נשים ומשפחות היא הבינה עד כמה העבודה הזו חשובה. "הם ביקשו שאעשה משהו הרבה יותר גדול ומשמעותי בחברה וכל הזמן הדהדה בי הבקשה שלהם. ובעצם מתוך המקום הזה שאלתי את עצמי "איך אני יכולה לעלות מודעות?" לחשוף עוד ועוד אנשים לדבר הזה ולהגיד שזה בסדר לדבר על זה, זה לגיטימי, בואו נשבור את קשר השתיקה. מתוך השאלות האלה ששאלתי את עצמי, הגעתי למסקנה שאם אף אחד לא רוצה לדבר על זה ואנשים מתביישים, אספר על הסיפור האישי שלי. ככה אף אחד לא צריך לדבר על עצמו ונקיים אחרי זה שיח."

תמר מופיעה עם ההצגה "ברכת אביה" זה 10 שנים, לפני שנתיים היא תרגמה את ההצגה לערבית ובעזרת השחקנית מייס נאטור היא מעלה את ההצגה בערבית והפורמט הוא של הצגות בליווי במת שיח.

תמר קלר שקדי ומייס נאטור, מתוך ההצגה "ברכת אביה"

דניאלה בת 25 מהמרכז, שחוותה גם היא דיכאון אחרי לידה מספרת על הקושי גם כיום לשתף אחרים בתחושות. "כשסיפרתי להורים שלי שאני חווה דיכאון אחרי לידה הם אמרו לי שאני לא נראית בדיכאון. יש הרבה מאד בורות סביב הנושא. הרבה מיתוסים על איך אישה בדיכאון ואחרי לידה צריכה להראות."

תמר קלר שקדי נחשפה למיתוסים הללו רבות ולכן גם היה חשוב לה לתת להם מענה בהצגה.  "הרבה פעמים אני שואלת "איך לדעתכם נראית אישה שהיא בדיכאון?" לרוב עונים שעצובה. אז אני עונה שלא בהכרח וככה תוך כדי ההצגה מתבהרים הסימפטומים והקהל מגלה כל מיני תובנות על מערכות יחסים עם הילדים, עם בני הזוג. נופלים המון אסימונים." תמר קלר שקדי קיבלה תגובות רבות על ההצגה וגם על כך שבעקבות ההצגה נשים רבות הבינו שהן חוות דיכאון אחרי לידה וגם גברים, היא מספרת "יש גברים שבאו עם בנות זוגם והבינו שהם גם חווים דיכאון אחרי לידה. יש דיכאון אחרי לידה בקרב גברים, אצל 10% מהגברים."  היא משתפת שחשוב לה שהקהל יצא מההצגה עם מסר אופטימי, "הקהל רואה את הסיפור על הבמה וזה סיפור שיש בו כוח כי אני יצאתי מזה", היא משתפת, "להגיע ממקום שמקרב ברמה האישית זו דרך מאד טובה להעלאת מודעות."

למרות שלפעמים אנחנו עלולים לחשוב "לי זה לא יקרה", קיימות לא מעט סיבות לדיכאון אחרי לידה, תמר מתארת כי לדיכאון אחרי לידה יש מכלול של סיבות: פסיכולוגיות, סביבתיות ופיזיולוגיות. "כמובן בהיבט הפיזיולוגי כל הנשים עוברות את אותו שינוי הורמונלי אחרי לידה אך יש כאלה שרגישות לזה יותר." היא מספרת שמגוון הסיבות הוא רחב, "סיבות פסיכולוגיות, דימוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון, אמביוולנטיות בתפקיד האימהות, מה שהייתי לפני שנהייתי אימא. נטישה של אם, אבדן של מישהו קרוב, בניה של הקשר הזוגי מחדש, חוויה פוסט טראומתית, נפגעות תקיפה מינית, חוויה טראומתית בלידה עצמה, יצא לי ללוות לא מעט נשים שחוו דבר כזה. יש גם סיבות סביבתיות, סביבה שיש בה פחות מודעות, פחות ידע מונגש, פחות נגישות לטיפול, זה גם יכול להשפיע. אם אתה נמצא בסביבה שלא מעצימה אלא מנמיכה זה גם יכול להשפיע. כמו כן גם לחץ חברתי של ילודה."

דניאלה מספרת שתוך כדי הטיפול שעשתה הבינה את ההשפעה של חווית הלידה שלה על מצבה הנפשי, "אני ילדתי בתקופה מאד עמוסה בבתי החולים, כשאני הייתי בבית החולים חיכיתי מעל 12 שעות לחדר לידה וגם כאשר הייתי בחדר לידה המיילדת בקושי הייתה בחדר", "הרגשתי בשלב מסוים שהתינוקת רוצה לצאת רק שאין אף מיילדת לקבל אותה".  היא מספרת שכמה שעות אחרי הלידה לא הצליחה לתת שתן, בגלל האפידורל, ולא רצו לתת לה קטטר. "חוויתי כאבים איומים, זו הייתה חוויה מאד טראומתית עבורי, הרגשתי חסרת אונים."

דניאלה מספרת על השוני העצום בין התקופה של לפני הלידה לזו שאחריה, "כשהייתי בהריון קיבלתי המון תשומת לב ואהבה, דאגה אכפתיות אך לאחר שילדתי הכל השתנה. מוקד תשומת הלב עבר לילדה ואלי הגיעו בעיקר אמירות ביקורתיות על הטיפול שלי. אין ספק שזה הרע את מצבי."

תמר קלר שקדי מספרת כיצד היא מנחה היום לטפל בדיכאון אחרי לידה "קודם כל להיות מודעות. להיחשף, לדבר על זה, לשתף. יש שלושה צעדים בסיסים לטיפול: לשתף, לאסוף ידע בנושא ולגשת לטפל כמה שיותר מוקדם." לדבריה, פניה לטיפול כמה שיותר מוקדם יכולה למנוע החמרה, "זה ימנע דיכאון עמוק, יעזור לצאת מהסיפור הרבה יותר מהר." התזמון המהיר יכול למנוע מצבים אקוטיים, "לקצר את כל התהליך."

"אלו שלושה צעדים בסיסים, עליהם בעצם פיתחתי את ערכת התמיכה וההדרכה. את מי לשתף, איך לשתף, זו מיומנות שלמה." היא מספרת כי יש מכלול של אפשרויות טיפול, "אין טיפול אחד בלבד. יש את הטיפולים הקונבנציונליים, טיפולים תרופתיים טיפול עם פסיכולוגים. כל אחת צריכה למצוא את הטיפול שמתאים לה ושהיא מתחברת אליו באופן אישי."

היא משתפת שהיא באופן אישי מאמינה מאד בפעילות גופנית, "אני לומדת תרפיה בריצה, טיפול באמצעות ריצה, זה משהו שאני אכניס ככלי טיפולי לנשים שאני מלווה." היא מצביעה על החשיבות באבחון המצב, "מאד חשוב לענות על השאלון, לגשת לאבחון אם מרגישים את הקושי, גם אם זה נעצר, או שאת נמצאת ברגרסיה – כדי להבין את המצב."

 

קרן שמש / דנית רוזנברג

כל הכלבים נובחים

אף אחד לא יודע למה

השכן אמר שהמצב בחוץ קשה

ולי מרגיש שרע

אז מסתכלת פנימה

ולפעמים עדיף שלא לראות

עד שהקור בולט על הקירות

ואולי נבלע פתרון

הקוסם אמר לי

שגם אני יכולה לבחור

שתכנס לי קרן שמש מהחלון.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס