תמלול הכתבה: "כמו שהמשטרה עכשיו – לא צריכים אותה"

תמלול: "כמו שהמשטרה עכשיו – לא צריך אותה"

כתבת: בערבית אומרים: המשטרה קיימת על מנת לשרת את הציבור. אך רוב התושבים הערבים בישראל לא מרגישים שהמשטרה משרתת אותם?

מפגינים: תסגרו את התחנה! תסגרו! שלא מונעת ולא עוצרת! יש ראיות ויש עדים! והמשטרה לא פועלת. משטרה משטרה! הדם של ילדינו לא זול!

ד"ר סמיר מחאמיד: כל זמן שהמשטרה לא עושה את עבודתה, אני לא צריך תחנת משטרה. ד"ר נבילה אספניולי: אנחנו מדברים על כל שנה עלייה במספרי הנרצחים. מ-10 השנים האחרונות ספרנו 15 מקרי רצח, היום אנחנו סופרים 75 עד השנה, והשנה עוד לא הסתיימה.

מפגינים: משטרה על הפנים, אויבת לערבים! מגיש רדיו: עכשיו, אני מזמין אתכם המאזינים שלנו איפה שאתם נמצאים – במכוניות, בבתים ובמכל מקום אחר. לעמוד דקת דומיה, כמחאה על האלימות הגוברת בחברה הערבית.

לילא מחאמיד: הנה תמונה שלה, באוניברסיטה בירושלים. מה אגיד לך, מה אגיד לך? מה אספר לך על אמל? היא הסיפור העצוב של החיים שלי.

כתבת: 14 שנים חלפו מאז מקרה הרצח שזעזע את החברה הערבית. אמל, סטודנטית בת 23 מאום אלפאחם, נרצחה בדם קר בזמן שישבה עם משפחתה בחצר הבית. וכמו רוב מקרי הרצח בחברה הערבית, המשפחה סובלת, חיה עם הזיכרונות הקשים, והרוצח עדיין מסתובב חופשי.

לילא מחאמיד: הלכתי אני ובעלי לכנסת ישבנו עם נתניהו והוא הבטיח לנו שזה יגמר. הוא הבטיח לנו שימצאו את הרוצח. רק אלוהים יעזור לנו. מפגינים: משטרה הביתה, משטרה מושחתת!

ד"ר נבילה אספניולי: האנשים ברחוב רואים את אוזלת היד של המשטרה, ולכן הדרישה העממית שבאה בהפגנות באופן ספונטני: תסגרו את ה... אנחנו לא רוצים אתכם, אתם לא עושים כלום, אז אנחנו לא רוצים אתכם. כתבת: הרבה סבל, הרוגים ופצועים כתוצאה מהאלימות, והקריאה הרווחת בהפגנות היא דווקא לסגור את תחנות המשטרה, במקום לשפר את תפקודה. לכאורה זה לא נשמע הגיוני, אבל לתושבים הערבים יש לכך הסבר.

כתבת: בוא נדמיין שתחנת המשטרה נסגרה.

ד"ר סמיר מחאמיד: תשמעי, היא יכולה להיסגר. יש כאן תחנה בעירון, הייתה תחנה בעירון, והיה פחות מקרי אלימות. אנשים יגידו גם: הזיכרון שלך קצר. אני אגיד לכם: הזיכרון שלי הוא מצוין, הוא לא קצר. אני זוכר בדיוק, אני חי את היישוב מאז היותי ילד.

עו"ד מוחמד שלבי: סוחרי סמים. האם תפסו אחד? יריות בכפר, האם תפסו אחד? האם פענחו מקרה אחד? אז מה התועלת מהתחנות האלה? כתבת: מיותרת?

עו"ד מוחמד שלבי: אני חושב שמיותרת. עו"ד פראס בדחי: אם יש תחנת משטרה, מבלי שיש בידה את היכולת להרתיע, אז אני אומר לך שתחנת המשטרה מיותרת בתוך היישוב.

ד"ר נבילה אספניולי: מאוד חשוב להפריד בין עניין של אלימות, לבין עניין של פשע מאורגן. כשאנחנו מדברים על אלימות בתוך החברה, אז יש צורך בתכנית הוליסטית ששותפים בה גם הורים, שותפים בה גם מורים, גם בתי ספר, גם מוסדות קהילתיים. אבל כשמדברים על פשע מאורגן, היחידים שיכולים להיאבק בפשע מאורגן זה משטרה.

רפ"ק וסים בדר: מתחילת שנת 2019 משטרת ישראל פענחה 31 מקרי רצח בחברה הערבית. אנחנו נתקלים באתגרים כמו: ניקוי זירת העבירה עם חומרים כימיים, מחיקת תוכן מצלמות האבטחה, חוסר שיתוף פעולה של עדי ראייה שנתקלים שם, והסתרת כלי הרצח, לפעמים גם על ידי משפחת הנפגע. האתגרים האלה, אנחנו לא פוגשים אותם במקרי רצח בחברה היהודית, בתוך החברה הישראלית בכלל.

ח"כ ארדן גלעד: בחברה הערבית יש תופעות שלא קיימות במקומות אחרים במדינת ישראל.

ד"ר נבילה אספניולי: האשמת הקורבן זה אסטרטגיה שמשתמש בה ארדן, משתמשת בה הממשלה, לשנים, כשאנחנו הבעיה. "תלכו ותטפלו בעצמכם". זה כמו הטענה שכל הזמן אנחנו שומעים אותה מהמשטרה: "אתם לא משתפים פעולה". כתבת: ולמרות חוסר האמון של התושבים בהגנה שתספק להם המשטרה, במידה והם יעידו נגד עבריינים, יש גם מקרים שבהם המידע כן נמסר למשטרה.

עו"ד אחמד גבארין: פנה אלי אזרח אחד, למשל... שבמקרה גילה הרבה דברים על הברחת נשק. באופן מקרי הוא נקלע לדבר הזה, בגלל שהוא חיפש אחרי גניבת רכב שלו וניסה לאסוף ראיות על גניבת רכב, והוא מצא דברים אחרים. העברות נשק, מול מצלמות, רואים את זה במצלמות אבטחה של בתים, של בתי עסק. והוא העביר את זה לתחנת המשטרה, ותחנת המשטרה לא עשתה עם זה שום דבר. כלום. מדובר באזרח פשוט, באזרח רגיל. בוא נגיד, אם המשטרה הייתה עושה את העבודה שלה, הייתה מוצאת הרבה דברים יותר מאזרח רגיל.

כתבת: למה לדעתך המשטרה לא עושה עבודה מספקת ביישובים הערבים?

עו"ד פראס בדחי: המשטרה היא חלק מהבעיה, היא לא כל הבעיה. היא חלק מהבעיה כי המשטרה אינה מקצה מספיק משאבים וכוחות, כדי להתגבר על בעיית האלימות.

ד"ר נבילה אספניולי: אין מחסור בכוח אדם. הטענה הזאת היא טענה שקרית מיסודה. כדי לטפל בפשע המאורגן בתוך החברה הערבית, לא צריך עוד כוחות, יש כוחות מספיק. צריך להחליט לשים על האג'נדה של המשטרה את המאבק בפשע המאורגן כסדר עדיפות ראשון. כתבת: את מרגישה שהבן שלך בטוח יותר בתל אביב מאשר באום אלפאחם?

לילא מחאמיד: כן. אני מרגישה רגועה כשהוא שם יותר מכשהוא פה. ואם הוא ילך לרחוב "שאע'ור" אצלנו בשכונה אני אשב ואחכה לו עד שיבוא. לפעמים הוא אומר לי – "אני הולך לקנות..." ואני אומרת לו – "חכה לי אני אבוא איתך".

עו"ד מוחמד שלבי: אנחנו כל יום בכפר שומעים את היריות, וזה אומר דבר אחד פשוט: שיש הרבה צעירים שמחזיקים בנשק. ואנחנו, איך אומרים, מחכים, לצערי הרב, לעוד הרג. אולי בעוד שבוע, אולי בעוד שבועיים.

כתבת: איך יכול להיות שיש המון נשק ורוב מקרי הרצח השתמשו בהם בנשק חם? מאיפה מביאים אותם?

רפ"ק וסים בדר: אני יכול להגיד לך שיותר מ-50% מכלי הנשק שמגיעים לרחוב הערבי, לאותם גורמים עבריינים, מגיעים משטחי יהודה ושומרון. אין יום שאנחנו לא תופסים אמצעי לחימה לא חוקיים.

כתבת: אבל כנראה שלא תופסים מספיק...

רפ"ק וסים בדר: לא חוקיים, לא חוקיים... אנחנו הצלחנו למנוע, ביותר מפעם אחת גם בגבול הירדני, גם בגבול הלבנוני, וגם בגבול הדרומי המצרי הברחות של כלי נשק.

ד"ר נבילה אספניולי: שלא יגידו לי שהם לא יודעים. הם יודעים כשטיל יוצא מסודן, כשטיל יוצא באפגניסטן ובעיראק. הם יודעים מאוד איפה נמצא הנשק בתוך החברה הערבית. ולכן לייבש את מקורות הנשק זה תפקיד המשטרה.

כתבת: אתה לא חושב שהמשטרה אולי נכשלה? רפ"ק

וסים בדר: חד-משמעית אני לא חושב. כי אנחנו פענחנו מתחילת השנה 31 מקרי רצח, ואיך שאמרתי לך...

כתבת: אבל זה לא מספיק.

רפ"ק וסים בדר: זה לא מספיק, בוודאי שזה לא מספיק, בוודאי.

כתבת: והשאלה שנשארה ללא תשובה: למה כשמדובר בהריסת בתים או דיכוי הפגנות ביישובים הערבים יש מספיק כוח אדם וניידות, בעוד שלהגנה על תושבים בפני אלימות, אין.

לילא מחאמיד: 14 שנים - תדמייני לך. התייאשנו... התייאשנו. יום אחד אמרתי לבעלי בוא נלך לתחנת המשטרה. והוא ענה לי – "מה אני אגיד להם? מה אעשה שם? ומה הם יגידו לי? בסדר, אנחנו פועלים בנושא? לא אני לא רוצה ללכת".

סוף תמלול הכתבה: "כמו שהמשטרה עכשיו – לא צריכים אותה"

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס