תמלול הכתבה: לחיות בסלפית

מפגין: תסתכל איפה המתנחל, תסתכל...

 

קריינות: זו גבעה עליה מתחולל מאבק. היא ממוקמת רק כמה מאות מטרים מעיירה פלסטינית בצפון הגדה, ממש מתחת לאוניברסיטת אריאל. העיר הפלסטינית נקראת סלפית. על הגבעה ממוקם מאחז לא חוקי והסיפור שמתרחש הוא על ניכוס קרקעות מתמשך שמתנהל תחת הרדאר של התקשורת הישראלית.

 

נזמי סלמאן: בנפת סלפית חיים בה כ-86.000 פלסטינים. במקביל, חיים בה כ- 80.000 מתנחלים.

 

עיסא סוף: אנחנו בדיוק פחות או יותר במרכז של הגדה.

 

קריינות: הרשות הפלסטינית מחולקת ל-16 נפות. בערבית מוחפדאת. סלפית היא עיר הבירה של מחוז סלפית. חיים בה כ-11 אלף נפשות, והיא מעוז המפלגה הקומוניסטית הפלסטינית. יש בה בית חולים, ועל פי האתר הרשמי של העיר מקור השם סלפית הוא כנעני, ומשמעותו סל ענבים. נפת סלפית כוללת כ-18 כפרים נוספים. היא מפורסמת בכך שיש בה הרבה מקורות מים, וכי היא מייצרת תנובה רבה של שמן זית. אריאל, אשר נבנתה בשנת 1978, היא שכנה של סלפית וההתנחלות הגדולה ביותר באזור, אבל ממש לא היחידה. יש באזור גם את יקיר, קריית נטפים, רבבה חוות יאיר ועוד. בשנה האחרונה, תושבי האזור מרגישים שמנסים לנשל אותם מעוד ועוד קרקעות.

 

עאמר אבו חיג'לה: יש לנו בעיות עם המתנחלים בעיקר עם יישוב יקיר.

 

קריינות: כמו למשל הסיפור שקרה לעמר.

 

עאמר אבו חיג'לה: אני עאמר אבו חיג׳לה, עאמר איברהים אבו חיג׳לה מדיר אסתיא. בחודש מאי 2020 הופתעתי שכמה ביריונים מתנחלים בונים בריכה קודם כל, לבנות בריכה להם כאילו הם רוצים לטייל ולשחות וככה הלכנו לשטח, והמתנחלים הגיעו, והמשטרה הישראלית הגיעה מאריאל הקצין שמשרת בשטח קוראים לו שאדי ערבי מערבי ישראל כשהגענו לשם, ביקש מאיתנו ואמר לנו כי הקרקע זו שמורת טבע. אמרנו לו שאינה שמורת טבע, והקרקע שלנו. ביקש מאיתנו מסמכי הטאבו המסמכים ממש היו בראשות בגדה ברמאללה. יצרנו קשר איתם ברמאללה, נתנו לנו את המסמכים ונסח טאבו, והבעלות שלנו על הקרקע. מת"ק הישראלית קיבלה עותק, מת"ק הפלסטינית קיבלה עותק, נתנו למשטרה הפלסטינית בסלפית עוד עותק, כמובן יש עותק בוועדת המאבק בגדה.

 

קריינות: עאמר הצליח להוכיח שהקרקע באמת שייכת לו, ובצעד מפתיע, המנהל האזרחי הרס את הבריכה. סוף טוב הכול טוב? ממש לא. כמה חודשים אחר כך הוא גילה שמתנחלי יקיר מנסים, שוב, לגנוב לו את האדמה. שוב ושוב, עמר ניסה להגן על השטח, הפעם, חמוש בצו ישראלי. זה לא עזר לו. הצבא עצר אותו, שם אותו בכלא לארבעה ימים, דפק לו קנס של 3,000 שקלים, והוציא לו אפילו צו הרחקה. צו הרחקה מקרקע פרטית שישראל הכירה בכך ששייכת לכפר דיר איסתיא. אם יש לכם רגע של "וואט דה פאק", שאתם מבינים שבערמומיות מתנחלי יקיר הצליחו להרחיק את עמר מהקרקע שלו, תקשיבו לזה. זוכרים שעמר סיפר שהקצין שאדי אמר לו שמדובר בשמורת טבע? זה בגלל שזה סמוך לוואדי קנה, אחד המקומות היפים בגדה, ואזור שהוכרז כשמורת טבע ב-1983. למרות שתושבי דיר איסתיא עיבדו שם אדמות. רוצים לדעת למי מותר לבנות בשמורת טבע? הכירו את אל-מתן, התנחלות שהתחילה כמאחז לא חוקי על אדמות שמורת טבע. במקום שיפנו אותם, המנהל האזרחי איפשר להם לגזול את השטח. זה כמעט כאילו מישהו היה מחליט לבנות דירה בלב עין גדי. למה מאשרים למתנחלים בגדה התנהלות שבחיים לא הייתה עוברת במדינת ישראל?

 

נזמי סלמאן: כל המונחים האלה חותרים למען מטרה אחת שהיא להשתלט על האדמה ולגרש את האנשים מאדמותיהם.

 

ריזק אבו נאסר: החוק הבינלאומי לא מאפשר להעביר בעלות מבעלי האדמה למי שכובש אותם בתקופת הכיבוש. מדובר בהעברת בעלות (לא חוקית).

 

קריינות:  זה לא רק הסיפור של עמר בהתנחלות אל-מתן. רק בשנה האחרונה נעקרו מעל 3,000 עצי זית במחוז סלפית בלבד, ונבנו מספר מאחזים לא חוקיים. למרות כל זאת, פעילים מהכפרים לא מאבדים תקווה, וזה מחזיר אותנו לנקודה ממנה התחלנו את הסיפור. יום שישי, תחילת יולי. תושבי סלפית מתארגנים לקראת ההפגנה השבועית נגד מאחז חדש בשם נופי אב"י אשר עלה על הקרקע לפני פחות מחצי שנה. זו הייתה הפגנה לא אלימה, לפחות מצד אחד.

 

דיאלוג בין כתב לקצין: תשמע, אבל הם זרקו אבנים... אבן אחת... הם זרקו אבנים, זה נכון, ואני הולך לטפל בהם. -אני, כמעט הרג אותי. הוא כמעט הרג אותי. -אני הולך לטפל בהם. -עבר לי ככה ליד הראש. גם כמעט פגע בך. נכון. -או.קיי. ואני הולך לטפל בהם. -מה זה אומר? מה זה אומר מה? -שתטפל בהם. אני מניח שזה דומה למה שמטפלים בצד השני.

 

קריינות: הקצין במקום אמר לנו שקרא למשטרה מאריאל כדי לעצור את זורק האבנים. אבל שעה מאוחר יותר ראינו אותו מסתובב חופשי. כמו המתנחלים שסילקו את עמר מהנחלה שלו, אין דין ואין דיין. אמת, המציאות קשה, אבל למרות כל האתגרים, בדיר איסתיא וסלפית לא מוותרים. לא רק על המאבק בכיבוש, אלא גם על החיים עצמם.

סוף תמלול הכתבה: לחיות בסלפית
 
 

הוספת תגובה לכתבה

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס