דעה על סדר היום |

אויב המשטר מספר אחת – בית בטמרה

חברה נכתב על ידי

כחלק ממדיניות מתמשכת של "ייהוד" ודחיקת הפלסטינים בישראל על שטח מצומצם ככל האפשר, המדינה הורסת בתים ביישובים הערבים ומנהלת מלחמה של ממש נגד התושבים.

היום צפויות להתקיים הפגנות מחאה בנצרת מול מנהל מקרקעי ישראל בעקבות הריסת ביתו של עמר יאסין תושב טמרה. ביום שלישי בערב הגיעו כוחות גדולים של משטרה, יס"מ ומג"ב על מנת להרוס את ביתו שנבנה על אדמת המשפחה אך ללא אישור מנהל מקרקעי ישראל. אתמול הוכרזה שביתה כללית בטמרה – בתי הספר, המועצה, החנויות והמסחר בכפר נסגרו, המשטרה הגיעה עם לא פחות מ-500(!) לוחמים חמושים וסגרה את כל הכניסות והיציאות מהכפר.

השיטה ברורה, המדינה לא מאשרת תוכניות מתאר לישובים הערבים שיאפשרו את הרחבתם, היא לא מאשרת בנייה נוספת ובכך יוצרת את תופעת הבנייה הבלתי חוקית. מצוקת הדיור בישובים הערבים-פלסטינים בישראל קשה פי כמה מזו של הציבור היהודי (שגם היא חמורה), ואלפי בתים ברחבי הארץ נמצאים בסכנת הריסה מתמדת. במקום לאפשר פיתוח של היישובים הללו, תקציבים ותוכניות בנייה, הממשלה מובילה מלחמה כוללת על הציבור הערבי פלסטיני כחלק ממדיניותה הגזענית להשאיר כאן כמה שפחות ערבים על כמה שפחות שטח.

בוידאו ניתן לראות את התושבים מתאספים באזור הבית לאחר מבצע ההריסה (ברקע אפשר לשמוע את קולות המסוק המשטרתי שעוקב אחר ההתפתחויות).

קרדיט: arab48.com

סהיל זיאב, ראש עיריית טמרה, נעצר ונלקח לחקירה לאחר שעמד ביום שלישי מול כוחות המשטרה יחד עם בעלי הבית ותושבי הכפר והתנגד להריסה. באתר החדשות "מען" ציטטו את דבריו כשהסביר: "הבית נמצא באזור שנקרא ואדי אל-סחליה, האדמה עצמה והשטח כולו שייך למשפחת יאסין. אבל בשנות ה-80 השטח חולק מחדש ללא אישור מנהל מקרקעי ישראל… אנחנו פנינו לבית המשפט, פנינו לבכירים ברשויות, פנינו לעוזריו של שר האוצר כחלון ופנינו לחכ"ים הערבים אבל אף אחד לא עזר. יש לנו בטמרה כ-600 בתים שנבנו ללא אישור של מנהל מקרקעי ישראל, אנחנו לא יודעים למה החליטו להרוס דווקא את הבית המסוים הזה."

קרדיט: arab48.com

קרדיט: arab48.com

מדהים לראות כמה משאבים ואלימות הממשלה מוכנה להפעיל, כדי להרוס את אותו בית יחיד, בלב הכפר, שלא מפריע לאף אחד ובטח לא נבנה על חשבון דיור ליהודים. ההרס השרירותי הזה, מצטרף לשורה של הריסות בשבועות ובחודשים האחרונים בעראבה, בכפר כנא ובכפרים הבדואים בנגב. כפי שהסביר סהיל זיאב, ההריסה בטמרה נעשתה נגד הציבור הערבי כולו, היא המשך לתוכנית פרוואר בנגב להפקעת האדמות ולתוכניות הנישול בכל הארץ, לכן גם המאבק נגד ההריסות צריך להיות ארצי וכולל.

דרושה בנייה של תנועת מחאה בשטח שתיאבק למען עצירת ההריסות והפקעת האדמות, אישור תכניות מתאר והרחבת שטחי שיפוט של היישובים הערביים, הכרה בכל ה"כפרים הלא מוכרים" ועצירת מדיניות הנישול הגזענית.

תנועה כזאת תוכל להתייחס גם למצוקת הדיור הרחבה שיוצרת המדיניות הקפיטליסטית של הממשלה בקרב הציבור הישראלי־יהודי, וליצור חיבור עם עוד מאבקים חברתיים כמו המאבק של תושבי גבעת עמל ומפוני הדיור הציבורי. בנוסף היא תוכל לקרוא גם לארגוני העובדים לתמוך ולהצטרף למאבק. חיבורים מהסוג הזה יקשו על ממשלת נתניהו הרביעית לזרוע "הפרד ומשול" ולבודד את המאבק של הציבור הערבי־פלסטיני, ויעזרו לקדם מאבק משותף של יהודים וערבים למען הזכות לדיור לכולם ללא אפליה.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס