ידיעה כתובה |

: ענישה קולקטיבית בג'בל אל-מוכבר

מדינה נכתב על ידי

ביום א' ה-8.1.17 ביצע פאדי אל-קנבר בן 28, תושב שכונת ג'בל אל-מוכבר פיגוע בטיילת ארמון הנציב שבירושלים ודרס למוות ארבעה חיילים: יעל יקותיאל בת 20, שיר חג'אג' בת 22, שירה צור בת 20 וארז אורבך בן 20. 15 חיילים נוספים נפצעו בפיגוע. מאז נוקטות הרשויות הישראליות שורה של צעדי ענישה כלפי בני משפחתו המורחבת של אל-קנבר וכלפי תושבים נוספים באזור מגוריו.

צעדי ענישה אלה מהווים ענישה קולקטיבית המכוונת כלפי אנשים שאינם מואשמים בדבר. ביום שלישי, ה-10.1.17, הגיעו עשרות שוטרים ופקחים של עיריית ירושלים מלווים בדחפורים לשכונה. הכוחות הרסו שלוש אורוות סוסים וקרוואן. כמו כן הצמידו הפקחים לדלתותיהם של כארבעים בתים הודעות המתריעות כי הם נבנו ללא היתר וכי החל הליך מנהלי להריסתם. מבנים אלו שייכים לבני משפחת אל-קנבר המורחבת או סמוכים לביתו של מבצע הפיגוע. במהלך שהותם מדדו השוטרים והפקחים את ביתו של פאדי אל-קנבר, ככל הנראה כצעד לקראת הוצאת צו הריסה עונשי. תושבים רבים פחדו לדבר עם תחקירן בצלם וכן עם כלי תקשורת מחשש לצעדי נקמה מצד הרשויות.

חסימת הכביש ברחוב אל-מדארס. צילום: חוסאם עאבד, בצלם

חסימת הכביש ברחוב אל-מדארס. צילום: חוסאם עאבד, בצלם

יום קודם, ביום ב' ה-9.1.17, הגיע כח משטרתי גדול לבית המשפחה והרס את סוכת האבלים שהקימו בני המשפחה. המשטרה גם הגבילה את הכניסה לשכונה ואת היציאה ממנה באמצעות סגירת הכניסה המערבית אליה (רחוב אל-מדארס), הסגורה עד עתה. בשעות אחר הצהריים של אותו יום (ב') זומנו כמה מבני משפחתו של אל-קנבר לשימוע ברשות האוכלוסין וההגירה, טרם שלילת מעמד התושבות שלהם. המוקד להגנת הפרט המייצג ארבעה מבני המשפחה, כתב לרשות האוכלוסין וההגירה כי אין בכוונתם להגיע לשימוע בשל ההתראה הקצרה שניתנה להם, המעלה חשש כי 'מדובר במראית עין של שימוע'.
הפעלת ענישה קולקטיבית במשולב עם אמצעים מנהליים נגד שכונות פלסטיניות במזרח ירושלים הינה מדיניות מוצהרת של עיריית ירושלים, וראש העיר אף התגאה בכך בפומבי לפני מספר חודשים, כמו גם לאחרונה, בעקבות הדיון הציבורי על פינוי עמונה. הצעדים הננקטים כעת נגד תושבי ג'בל אל-מוכבר הם, מן הסתם, מימוש נוסף של מדיניות מפלה זו. אף שמדובר במדיניות גלויה, אין בכך בכדי לגרוע כהוא זה מהעובדה שמדובר במדיניות אסורה, שמשמעותה התעמרות שלטונית מרחיקת לכת בחייהם של אלפים מתושבי העיר.

צפו: הפגנה מול ביתו של ראש עיריית ירושלים ברקת (משנת 2014) נגד ענישה קולקטיבית במזרח העיר:

הפגנה נגד ענישה קולקטיבית במזרח ירושלים (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

אתמול (5.11.2014) התקיימה הפגנה מול ביתו של ניר ברקת במחאה על מדיניות הענישה הקולקטיבית במזרח ירושלים.
הופק ע"י: | עלה ב: 06/11/2014

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס