ידיעה כתובה |

: משמרת תמיכה בתאיר קמינר

חברה נכתב על ידי

ביום שבת, 23.01.2016, תתקיים משמרת תמיכה בסרבנית תאיר קמינר ליד כלא 400. תאיר קמינר נשפטה ל-20 ימי כליאה בכלא צבאי, אותם תרצה בכלא 400. את הפעילות מארגנות פעילות ופעילים של תנועת "יש גבול" ושל "סרבניות נגד הכיבוש".

בראיון לטלוויזיה החברתית קמינר אמרה: "הבנתי שאני לא רוצה לקחת חלק, לא לתרום להמשך השנאה והפחד ולא לקחת חלק בכיבוש." החשיבות המרכזית באקט של סרבנות פומבית היא, לדעתי, הרעש שהיא עושה, היכולת שלה לעורר מודעות.

לא פקידה ולא טנקיסטית (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

תאיר קמינר מסרבת לקחת חלק בכיבוש ובמעגל השנאה בעזה ובשדרות. ביום ראשון, 10.01.16, פעילות ופעילים הגיעו להפגין בכניסה ללשכת הגיוס ולתמוך בסירובה של תאיר להתגייס. עדכון: תאיר קמינר הועברה לכלא 400.
הופק ע"י: | עלה ב: 11/01/2016

לקראת ההפגנה הייתי חשופה לתמיכה רבה בתאיר קמינר. ח"כ איימן עודה נפגש עם קמינר ובעמוד הפייסבוק שלו כתב: "תאיר קמיניר תיכנס ביום ראשון הקרוב לכלא בגלל סירובה לשרת בצבא הישראלי. כאשר הכיבוש יסתיים ויגיע השלום, כולם יודו שאת, תאיר בת השמונה עשרה, את קול המצפון." ח"כ עאידה תומא-סלימאן ביטאה גם היא תמיכה בצעד. פעילים בארגונים כמו "יש גבול" ו"מסרבות" תמכו בהחלטה ועמדו מאחוריה. פורסם מכתב תמיכה של בוגרות בית הספר עירוני א' בסירובה של קמינר.

לצערי, קשה לי שלא להתאכזב מהתקשורת על סיקור הסירוב של תאיר קמינר. הכתבה הראשונה שבה נתקלתי הייתה בפנאי פלוס, במדור פפראצי וכותרתה: "צפו: סלים מרעי תומך בסרבנית גיוס". מובן מאליו שהידיעה התרכזה בעובדה שהמודח מתוכנית הריאלטי "האח הגדול" הגיע להפגנה. כמובן שלא נכתב על אקט הסירוב, על זכויות אדם או על ההתנגדות לכיבוש שבשמה נערכה ההפגנה.

התגובות בפייסבוק לא הפתיעו והיו רצופות באלימות מילולית. עמוד הפייסבוק הפרטי של קמינר מלא בהן. מספיק להסתכל על הטוקבקים לכתבה שפרסמנו בעמוד הפייסבוק של הטלוויזיה החברתית כדי להיזכר שוב באופי השיח.

בין שלל התגובות האלימות, ניתן היה למצוא גם תגובות ענייניות ורציניות יותר. בפוסט שסחף אחריו מעל לעשרת אלפים לייקים ומאות שיתופים, החיילת דניאל בן שבת כתבה את תגובתה לקמינר. היא כתבה: "בעיקר רציתי להגיד שבלי גיוס לצה״ל לעולם לא תהיי חשופה לכלום, תשארי בבועה שלך. אני יודעת שזה קל להינעל על עמדה, אבל מבלי שתחווי משהו בעצמך לעולם לא תדעי. אין כמוני מעריכה את האומץ לעמוד מאחורי האמונות והאידיאולגיות שלך. אבל אידיאולוגיה היא מעבר ללקרוא באינטרנט. אידיאולוגיה היא לחקור את התמונה השלמה, לחוות אותה על בשרך ואז לגבש את הכל."

דניאל בן שבת מבטאת לדעתי עמדה שאני שומעת פעמים רבות, שקודם כל צריך להתגייס ואחר כך, אולי, לחשוב, לפתח עמדה פוליטית ולגבש אותה. על פי דעה זו, הגיוס לצבא הוא פעולה שאין לה השלכות או משמעות. נראה שבן שבת טוענת כי אי אפשר לגבש אידיאולוגיה מבלי לחוות על בשרך את התמונה השלמה, כלומר בלי להתגייס. ואני שואלת את עצמי אם באמת אי אפשר להבין שדבר הוא רע ומנוגד למצפונך בלי להיות חלק ממנו. הרי אפשר להתנגד לגנבה בלי לגנוב. למה אי אפשר להתנגד לגיוס בלי להתגייס?

אני מאמינה שקשה לחוות התנגדות, כעס, אלימות מילולית וגם ביקורת עניינית רבה כל כך כלפייך כמו זו שסרבנות מעוררת. הדבר הופך את התמיכה למשמעותית. כאמור, תתקיים בקרוב עצרת תמיכה בקמינר וארגון "מסרבות" קורא לשלוח לה מכתבי תמיכה.

עדכון: קמינר הועברה מכלא 6 לכלא 400. 

  כתבות ווידאו שחבל לפספס