תמלול הכתבה: "רציתי להפוך לגבר גבר…"

כפיר ליבנה: האם אני אהיה גבר אם אני אעשה שירות שהוא לא קרבי? אני חושב שבאיזשהו מקום כן.
בחור: רציתי ללכת לקרבי כדי להוכיח לעצמי שאני יכול, להראות למשפחה ולחברים שאני יכול. והכי חשוב- רציתי להפוך לגבר גבר.
כתב: זהו יום הכנה לקראת גיבוש ליחידות קרביות והנערים האלו יעשו הכל כדי להתקבל לאחת הסיירות בצבא. מבחינתם זה חלק מבניית הגבריות שלהם. מבחינת הצבא אלו הם רגעי השיא להחדרת המוטיבציה.
גדי אייזנקוט: השירות המשמעותי ביותר שתורם ליכולת של צה"ל זה שירות ביחידות הקרביות.
מירב פרץ: נתחיל מזה שילדים בישראל סופגים כבר מינקותם כל מיני מסרים שקשורים בצבא. המסר הראשון והדומיננטי מכולם אומר שכשהם יגדלו, הם יתגייסו לצבא. מסר נוסף הוא שהצבא, הוא השלב בחיים שאמור לבגר אותם. להפוך אותם מנערים, לגברים.
אוריה: כן אני כאילו רוצה קרבי, אני רוצה סיירת.
כתב: תמיד רצית להיות קרבי? כאילו תמיד ידעת שאתה הולך להיות קרבי?
אוריה: כן כאילו רציתי את זה מגיל קטן. בעיקר בשביל עצמי אני רוצה, כאילו להוכיח לעצמי שאני יכול שאני יכול... ואני רוצה גם לתרום.
אביחי: זה נראה לי זאת חוויה כאילו שאני כן רואה הרבה אנשים שאני מעריך שהיו בקרבי ושמדברים על זה בתור משהו שהוא מאוד ביגר אותם שהוא נתן להם יכולות לחיים, שהפך אותם לרציניים, אחראיים, משמעת עצמית, מוטיבציה.
מירב פרץ: הם מגיעים לצבא עם איזושהי ציפייה, עם איזושהי מוטיבציה, לשרת בצבא לא רק בגלל שהם תורמים למדינה ככה, אלא בגלל שהם מעצימים בעצם את האישיות ואת הזהות הגברית שלהם.
כתב: כמה זמן אתם כבר יודעים שאתם רוצים להיות קרביים?
אילון: 4 חודשים, תכננתי מודיעין ועברתי לקרבי בסוף. זה לאתגר עצמי חד משמעית, לעשות משהו שלא ציפיתי מעצמי שאני יכול.
שובל: מגיל מאוד קטן הבנתי שאני רוצה להיות קרבי, מגיל 10 בערך. אני חושב שתפקידים קרביים יכולים להפוך אותי לגבר גבר מה שנקרא.
יונתן: אצלי זה גם התחיל בגיל מאוד קטן. משהו כמו גיל 10. אבא שלי היה קצין בצבא, קרבי. הוא אומר שיהיה קשה לי. חושב שאני מפונק.
כתב: מה אתה הולך ללמוד מהשירות?
יונתן: על עצמי הרבה, ולהראות לכולם שאני לא באמת מפונק.
כתב: אז לא פעם, ההוכחה לגבריות אינה רק עבור עצמך, אלא לסביבה הקרובה ובמיוחד למשפחה. גם כפיר, ששירת לפני עשור כקצין קרבי בחברון מדבר על תפקיד המשפחה בעיצוב החלטתו לשרת ביחידה קרבית.
כפיר ליבנה: "יואו, אני כן צריך ללכת ליום סיירות?", "מה, אני לא אהיה כמו אבא שלי?". שוב מהסיבות האלה של, למה אבל? האם זה כי אני לא יכול, האם זה כי אני מפחד? מה, אני מפחד להיכשל? איך תחזור הביתה אחרי זה כשאח שלך ככה, ואבא שלך ככה, ואתה לא. קשה.
אני לא חושב שהייתה אופציה מראש שאני לא אלך לקרבי. האם אני אהיה פחות גבר אם אני אעשה שירות שהוא לא קרבי, אני חושב שבאיזשהו מקום כן.
מירב פרץ: החפיפה הזאת בין גבריות לצבאיות, או בין חיילות טובה לגבריות אידיאלית מתקבלת כמובנת מאליה, כמשהו שאי אפשר לערער עליו.
אורנה ששון לוי: עכשיו לצבא יש אינטרס, לשמר את הלוחם הקרבי בתור האידיאל, כי הוא צריך למשוך אנשים לתפקידים האלה בסופו של דבר, הוא צריך לאייש גם את המקומות האלה. ולהגדיר אותם בתור לוחמי חוד ובתור... כאילו כל הזמן יש מאבק על הגדרות פנימיות, איך בכל זאת להגדיר אותן בתור שיא הפירמידה, בתור הטופ שבטופ.
מירב פרץ: ההכשרה הצבאית בנויה כסדרה של מבחנים שמעורב בהם סבל פיזי וסבל נפשי, ומי שעומד במבחנים האלה, אמור לעצב לא רק את הגוף שלו כחזק, שרירי, וגברי יותר, הוא אמור לעצב גם את המבנה הנפשי שלו, גם את האישיות שלו. הוא אמור לרכוש דרך ההכשרה הזאת תכונות כמו: כוח סבל, שליטה עצמית, יוזמה, אחריות, כושר מנהיגות. כל התכונות האלה שנתפסות כגבריות מובהקות וכגבריות רצויות, לא רק בחיים הצבאיים, אלא גם בחיים האזרחיים.
מדריך: אם יש לך מקום, תיקח אותו.
אביחי: נראה לי שזה דחיפה כזאת של גברים, להיות הגבר החזק וכל זה, שהרבה יותר נמדדים בכמה אתה עובר גיבושים, בכמה אתה חזק. אם תשאל אותי בתור אביחי הפרגמטי מה הייתי רוצה שתהיה מימוש הגבריות שלי זה לא צבא, אם בתור אביחי רגשי מה, יכול להיות ישפיע עליי כאילו שאני אחשוב שזה תהיה מן מימוש גבריות שלי כן כנראה שזה משפיע.
כתב: הגנה על המולדת, שמירה על בטחון המדינה... מסתבר שהצורך להתגייס לצבא, מספק מענה לצעירים, בעיקר כדי להוכיח את עצמם. להתפתח אישית, לצבור חוויות וכמובן - כדי לעמוד בציפיות של ההורים והחברה.
אורנה ששון לוי: מה הצבא עושה הוא ממשיך לעבוד על היוקרה של הקרביים, ממשיך לעבוד על יצור של פטריוטיות ונאמנות מצד אחד, ויצור של התמונה של הרווח האישי לכל אחד. כמו שהוא אמר לך, אני רוצה להתמודד עם אתגרים אישיים, אני רוצה לבדוק את גבולות היכולת שלי, אני רוצה לראות אם אני גבר גבר. זה נופל בדיוק בגיל הנכון לבדוק את הדברים האלה. התאמה מושלמת בין המטרות של הצבא והגיל שהוא חוטף את הנערים.
כתב: אז קיים קשר ישיר בין המוטיבציה של צעירים לשרת ביחידות קרביות, לעיצוב הגבריות הישראלית, ולצבא יש אינטרס לשמור על הקשר הזה ולתחזק אותו. בפרק הבא, נעסוק בהשלכות שיש לשירות הצבאי על גברים בישראל והשפעתן על הבניית הגבריות שלהם.

סוף תמלול הכתבה: "רציתי להפוך לגבר גבר…"

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס