ידיעה כתובה |

: עתירה לבג"צ- להחזיר המים למזרח ירושלים

חברה נכתב על ידי

כפי שדיווחנו בעבר, מזה כשלושה שבועות חיים עשרות אלפי תושבים בשכונות צפון-מזרח ירושלים שמעבר לחומת ההפרדה, ללא מים זורמים בברזים. הבוקר עתרו התושבים לבג"ץ, יחד עם האגודה לזכויות האזרח והמנהל הקהילתי המקומי. בעתירה- בג"ץ 2235/14, מצוין כי ברובם של הבתים בשכונות ראס ח'מיס, ראס שחאדה, שכונת השלום ומחנה פליטים שועפט, הנמצאות מעבר לחומת ההפרדה, אין מים בכלל, או שזרימת המים חלשה ונפסקת מעת לעת. בשכונות הללו מתגוררים תושבים ישראלים, בעלי תעודת זהות כחולה, והן חלק מהשטח המוניציפלי של ירושלים. בלית ברירה, נאלצות המשפחות לרכוש מים בבקבוקים או במכליות ולסחוב אותם לבתיהם, ובמקביל, לצמצם ככל שניתן בשתייה, במקלחות, בכביסות ובניקיון הבית. העותרים דורשים כי הרשויות האחראיות – הרשות הממשלתית למים ולביוב, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, תאגיד המים "הגיחון" ועיריית ירושלים, יפעלו על מנת לדאוג לכך שיסופקו על ידי "הגיחון" מים זורמים לכל הבתים, ומתריעים כי הזכות למים היא זכות יסוד, הכרוכה גם בזכות לבריאות ובזכות לקיום בכבוד.

בעיית המים היא הביטוי האחרון, ואולי החריף ביותר, להזנחת השכונות שמעבר לחומה על ידי הרשויות. שירותי חינוך, רווחה, תחבורה, פינוי אשפה, תשתיות ואפילו משטרה – כמעט מכל בחינה שהיא, רשויות המדינה אינן נוכחות באזור. באזור אין תכנית מתאר, ועל כן כל הבנייה שבו נעשתה ללא היתר. גם נציגי הגיחון מודים כי תשתיות המים מתאימות לצריכה של 15,000 איש, בעוד שמספרם של תושבי האזור מוערך ב- 60,000-80,000.

ג'מיל סנדוקה, יו"ר ועד שכונת ראס חמיס ציין כי: "במצב שנוצר, התושבים קונים מים בבקבוקים במחיר מופקע – ומדובר באוכלוסייה שכמעט 80% ממנה מתחת לקו העוני. יש כאן קשישים, תינוקות ונכים, והמצב הפך לבלתי נסבל. בכל מקום אחר בארץ, עשרות אלפי תושבים בלי מים זורמים היו מטופלים במהירות. במקרה שלנו, הבעיה היא בראש ובראשונה שלכל הגורמים האחראים פשוט לא אכפת". לדברי עו"ד קרן צפריר מהאגודה לזכויות האזרח- "מדובר בתושבי ירושלים, תחת אחריות מלאה של העירייה והממשלה. חומת ההפרדה שחוצצת את השכונות הללו מיתר העיר, לא מסירה במאומה את אחריות הרשויות למחדל."

והנה כתבות וידאו שלנו בנושא:

פולו-אפ גיחון (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

סמנכ"ל קשרי לקוחות של גיחון, תאגיד המים של ירושלים, מגיב לכתבה "מייבשים את אל-קודס" בה העלו התושבים טענות על מחסור בקווי ביוב ועל אי חיבורם לתשתית המים, דבר המאלץ אותם לרכוש מים ממכליות ולאגור אותם על הגג.
הופק ע"י: | עלה ב: 04/09/2013

מאחורי המכלים השחורים (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

מי מאתנו שמגיעים לשטחים, נחשפים למכלי מים שחורים על הגגות, המבדילים בין ישובים פלסטינים להתנחלויות. גם הגגות בכפר אל-מעסרה, שאת סיפור מאבקו הבאנו במהדורות קודמות, מכוסים באותם מכלים. על מצוקת המים שמסתתרת מאחורי המכלים השחורים בכתבה הבאה.
הופק ע"י: | עלה ב: 04/09/2013

מייבשים את אל-קודס (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

מאות אלפי תושבים במזרח ירושלים חיים ללא אספקת מים שוטפת וללא תשתיות ביוב נאותות ונאלצים לשלם אלפי שקלים בחודש בכדי לקנות מכליות מים. שכיניהם בעיר המערבית, דווקא נהנים מאספקה והקצאת מים ללא הגבלה.
הופק ע"י: | עלה ב: 06/08/2013

  כתבות ווידאו שחבל לפספס