דעה על סדר היום |

ערים מעורבות וללא התבוללות

חברה נכתב על ידי

"אנחנו כיהודים, הפרדנו בין בשר וחלב, בין קודש וחול, בין יום ולילה, והמסר הוא מסר פרקטי ביותר, הוא נועד כדי למנוע התבוללות והתערבבות בתוך החברה שבתוכה התקיימנו" (דורית רביניאן).

ההילולה התקשורתית והציבורית סביב הוצאת הספר של דורית רביניאן "גדר חיה" ממבחני הבגרות בספרות, מתרחשת על רצף אירועים בטור הנדסי עולה, שהמכנה המשותף לכולם הוא הסרת חלקים ממסכת הדמוקרטיה, שהחברה הישראלית עוטה על פניה, זו שמסתירה את פניה האמתיות, פנים מכוערות – פאזל של מנגנונים משומנים לרבות מערכות שלטוניות ומשפטיות שנועדו לשרת את המדיניות האנטי מוסרית והאנטי חברתית של ממשלות ישראל (בישראל לא מעט מהעוולות מקבלות הכשר משפטי, בסופו של דבר). הפעם מדובר בחרדה מהתבוללות.

הסופרת דורית רביניאן

הסופרת דורית רביניאן


בישראל כל הערים הגדולות הן ערים מעורבות: תל אביב-יפו, ירושלים, חיפה, באר-שבע ועוד. קיים מתח מאוד גדול לקיים מסגרות מעורבות, כאשר המדיניות השלטת משדרת חרדה מהתבוללות תוך הנמכת סממנים תרבותיים של הקבוצות הפלסטיניות החיות בערים המעורבות. יש סיבה שמאז קום המדינה לא הוקמה אפילו עיר מעורבת אחת ויש התנגדויות עזות לכל מסגרת לימודים משותפת של יהודים וערבים.
לפני כחודשיים התקיים הכנס השנתי בנושא הערים המעורבות – "עיר המחר – לחיות בעיר מעורבת בעתיד". מארגני הכנס קיבלו החלטה לפתוח אותו בפאנל של שני סופרים, יהודייה וערבי: דורית רביניאן ואיימן סיכסק.

רביניאן מדגישה את החינוך הציוני אליו חונכנו כישראלים – להישמר מהתבוללות: "אני חניכת הממסד הציוני, וככזאת אני הפנמתי את המסר העמוק, שעומד בבסיס התפישה הציונית, והיא תפישה יהודית והתפיסה היהודית היא תפיסה של נבדלות. אנחנו הגענו לכאן, לחיים של ריבונות יהודית, אחרי שהתקיימנו 2000 שנות גלות בתוך חברות אחרות, בתוך סביבות שונות ומשונות, כשתמיד הקפדנו לשנן בוקר וערב את עקרונות הנבדלות וגם לתרגל אותם. אנחנו כיהודים, הפרדנו בין בשר וחלב, בין קודש וחול, בין יום ולילה, והמסר הוא מסר פרקטי ביותר, הוא נועד כדי למנוע התבוללות והתערבבות בתוך החברה שבתוכה התקיימנו…"

  כתבות ווידאו שחבל לפספס