יום רביעי   15-07-2020
דעה על סדר היום |

ככה עושים שינוי

חברה נכתב על ידי

במציאות כה אלימה ומייאשת, שמחזקת את חוסר האמון של אזרחי הארץ – היהודים והפלסטינים בעתיד טוב יותר, יודעי דבר יכלו לראות בסוף השבוע האחרון ניצוץ של אור ולזכות בזריקת עידוד.
יהודיות ויהודים מירושלים (קריית יובל), מתל אביב (פלורנטין, יד אליהו) ומקריית שמונה רקדו בחפלה ספונטנית ביום שישי בערב, יחד עם ערביות וערבים פלסטינים מטמרה, מע'אר ויפיע (יאפת אל-נאסרה).
מה שתדלק את החאפלה לא היה אלכוהול ולא מריחואנה, אלא הרצאה על אי-שוויון בפריפריה עמה יכלו להזדהות, ופעילויות נוספות שנועדו להגביר את ההיכרות ואת שותפות הגורל – כל אלו במסגרת סמינר של תנועת "מהפך תע'ייר".

ארגונים לשינוי חברתי, לזכויות אדם ולשלום שואלים את עצמם (או נשאלים): "איך ניתן להרחיב ולהגדיל את שורות הפעילים"? "איך נגיע לקבוצות ולקהלים חדשים"? "מה צריך לעשות כדי שלא 'נדבר' רק אל המשוכנעים"? נראה שבתנועת מהפך-תע'ייר פיצחו את הנוסחה.

האסטרטגיה שלהם לשינוי חברתי היא הקהילה. הקהילה היא המסגרת אליה מגיעים אזרחיות ואזרחים לפעול ביחד כדי לשפר את מצבם, מוצאים בה מסגרת שייכות ועוצמה כדי לפעול ביחד.
הקהילות במהפך-תע'ייר נוצרות כתוצאה מאיתור מנהיגות מקומיות (בדרך כלל אימהות), אליהן מצטרפים סטודנטים הזכאים למלגת "פרח". לכאורה, מה שמביא את הפרטיים לקהילה הוא האינטרס האישי, אך מהפך-תע'ייר משתמשים בהזדמנות הזו להקנות גם ידע וכלים כדי לנפץ ולו במעט את מסך השקר שמפריד בין הקהילות למציאות הניאו-ליברלית של ימינו. כך לדוגמא בהרצאה הפותחת בסמינר הקהילתי, הגדיר המרצה (ירון דישון ממרכז אדוה) מהי פריפריה. לא רק ריחוק ממרכז הארץ ולא רק ריחוק חברתי וכלכלי (משתנים המוגדרים ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה), אלא גם ריחוק אתני, תרבותי וריחוק ממוקדי הכוח הפוליטיים.

הקהילות במהפך-תע'ייר פועלות להשיג את מה שההיחידים אינם מסוגלים להשיג לבדם, כמו התארגנות של קבוצת נשים ללמוד לתואר אקדמי ("הזדמנות שנייה"), גם אם הן אינן עומדות בדרישות הסף. חברות וחברי הקהילה לא מגיעים אליה כדי לעסוק בסוגיות מדיניות או לנקוט עמדה לגבי עתיד האזור, אך המפגשים המשותפים, של יהודים ופלסטינים שמבינים שגורלם נקבע על ידי אותה מדיניות ממשלתית השואפת לשמר אותם בפריפריה, הם אלו שיוצרים סולידאריות ומניעים לפעולה.

באוטובוס בחזרה מהסמינר שהתקיים ב"נס עמים" שליד עכו, ניתן היה לשמוע צעירה יהודייה שמתוודה כי בעבר לא ידעה מה זה פלסטיני. אחרת שואלת "מתי נכון להגדיר מישהו פלסטיני? האם רק אם הוא מהשטחים או גם אם הוא גר בישראל". מתנדבת בקהילה שעלתה לישראל שואלת צעיר פלסטיני "מה אתה חושב על יהודים שעולים לארץ"? מספר נשים מביעות רצון מצד הקהילה הפלורנטינית לנסוע לביקור בטמרה. ואז מתברר שחברי הקהילה מטמרה כבר מתאמים מפגש עם הקהילה מקריית שמונה.

בהחלט מרגש ומעודד.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס