אולפן |
איזה גופי תקשורת מקבעים את התפישה לפיה קניות וניקיון הן עבודות של נשים? איפה תמונות האילוסטרציה משמרות את התפקידים המגדריים? נגה כהן בביקורת על כתבות הניקיונות לפסח. שפה: עבריתכתוביות: עברית(לתמלול הכתבה »)
נגה כהן: לקראת ליל הסדר, כתבות רבות עסקו במחירי סלי המזון ובניקיונות. האילוסטרציה - של נשים, כמובן.
ב-Ynet וב"וואללה!" בכתבות שעסקו במחירים של סלי המזון לפסח, הופיעו אילוסטרציות של נשים שעושות קניות. עוד של "וואלה!" בכתבה שהופיעה בגלובס, מוצג צילום מתוך סופרמרקט, ממנו הגברים נעלמו לחלוטין. ב"כיכר השבת", הופיעו תמונות ילדות מנקות. תמונות אילוסטרציה של נשים מאותתות לקוראות ולקוראים שהכתבה המדוברת פונה לנשים. יותר מזה, הן מקבעות תמונה בראש שמי שהכי "טבעי" שיעשו את העבודות האלו, הן נשים.
יש שיגידו, שנשים גם ככה עושות את רוב העבודה, אז התקשורת פשוט משקפת את המציאות. אבל התקשורת גם אמורה להיות ביקורתית כלפי המציאות. כשהיא מראה תמונות אילוסטרציה של נשים קונות ומנקות, היא ממשיכה לקבע את התפיסה שהתפקידים האלה הם של נשים.
אפשר גם אחרת. בדה מרקר הציגו, רחמנא ליצלן, רק גברים קונים ומוכרים. בשתי תכניות כלכליות חשובות, "תכנית חיסכון" ו"הכל כלול", הוצגו גם גברים וגם נשים, ובתכנית חיסכון אפילו מודגש שלא מדובר רק במלאכות של נשים. ככה זה כשאשה מגישה תכנית כלכלית. ב"לילה כלכלי" הגברית יותר, לעומת זאת, לא הייתה אפילו התייחסות לעבודות האלו בשתי התכניות שלפני ליל הסדר.
פסח זו הזדמנות לשפוך אור על עבודות הבית השקופות, ולהזכיר שלא מדובר רק באחריות של נשים, אלא של כל בני הבית.
סוף תמלול הכתבה: בודקות תקשורת – כוחה של אילוסטרציה
הוספת תגובה לכתבה