משרד המשפטים השיק לאחרונה קמפיין למאבק בגזענות: "לחתום עם העיניים" בה מתחייבים המצטרפים "להסתכל אחד לשני בעיניים ולהצטרף לעצומה". מדובר בעצומה דיגיטלית באמצעות העלאת תמונות עיניים לרשת האינטרנט, עם המסר: אפלייה היא עברה על החוק ועוולה חברתית. השיק את הקמפיין האזרח מספר אחת, הנשיא שמעון פרס, עם קלוז אפ בו העיניים לא מישירות מבט. שנתעכב על זה? …
"אחד מביטוייה החמורים של האפליה בחיי היומיום מתרחשת דווקא בשוק הפרטי, בסירוב לאפשר לאדם כניסה למקום ציבורי או לספק לו שירות או מוצר, רק בשל השתייכותו לקבוצה חברתית מסוימת" נכתב באתר משרד המשפטים. שהרי מדובר בחוק האוסר אפליה שנועד להקנות לכלל האוכלוסייה הזדמנויות שוות בהנאה ממוצרים, משירותים וממקומות המיועדים להיות פתוחים לציבור הרחב". צריך למכור לכולם הכל, קובע החוק! שאינו מתייחס לזכויות אדם בסיסיות יותר. בשביל זה יש לנו חוקי יסוד כמו חוק יסוד כבוד האדם וחירותו האמור להוות תשתית לנורמה חברתית רצויה.
אז נחזור לשירותים ולמוצרים וניקח לדוגמא מוצר די בסיסי כמו מי שתייה, שנמכרים ע"י תאגידים שמטרתם רווח, למרות שהזכות למים היא זכות יסוד הקבועה גם היא בחוק. נשיא הפרלמנט האירופי מרטין שולץ שאל מעל בימת הכנסת אם זה נכון שישראלים יכולים להשתמש ב 70 ליטר מים ביום ופלשתינים רק ב 17. הנה תשובות: בכתבה "מייבשים את אל-קודס"אנחנו רואים שגם 17 ליטר ליום לא מספק תאגיד המים גיחון לתושבי ירושלים המזרחית, לפחות לא כל יום. הכתבות "מאחורי המכלים השחורים" ו"מייבשים את דרום ההר" חושפות מה קורה בשטחי c וגם על מה שמתרחש בבקעת הירדן דיווחנו. המתחכמים יאמרו כי אין כאן עבירה- החוק הישראלי הרי אינו תקף בפלשתין… הקמפיין מדבר גם על העוולה החברתית ולא רק העברה על החוק המתרחשת יום יום, שעה שעה בחסות המדינה. וזה אולי מה שמבהיר מדוע לנשיא המדינה קשה להסתכל לנו בעיניים כשהוא משיק קמפיין שכזה.
הוספת תגובה לכתבה