דעה על סדר היום |

להסתכל אחד לשני בעיניים?

חברה נכתב על ידי

משרד המשפטים השיק לאחרונה קמפיין למאבק בגזענות: "לחתום עם העיניים" בה מתחייבים המצטרפים "להסתכל אחד לשני בעיניים ולהצטרף לעצומה".  מדובר בעצומה דיגיטלית באמצעות העלאת תמונות עיניים לרשת האינטרנט, עם המסר: אפלייה היא עברה על החוק ועוולה חברתית. השיק את הקמפיין האזרח מספר אחת, הנשיא שמעון פרס, עם קלוז אפ בו העיניים לא מישירות מבט. שנתעכב על זה? …

"אחד מביטוייה החמורים של האפליה בחיי היומיום מתרחשת דווקא בשוק הפרטי, בסירוב לאפשר לאדם כניסה למקום ציבורי או לספק לו שירות או מוצר, רק בשל השתייכותו לקבוצה חברתית מסוימת" נכתב באתר משרד המשפטים. שהרי מדובר בחוק האוסר אפליה שנועד להקנות לכלל האוכלוסייה הזדמנויות שוות בהנאה ממוצרים, משירותים וממקומות המיועדים להיות פתוחים לציבור הרחב". צריך למכור לכולם הכל, קובע החוק! שאינו מתייחס לזכויות אדם בסיסיות יותר. בשביל זה יש לנו חוקי יסוד כמו חוק יסוד כבוד האדם וחירותו האמור להוות תשתית לנורמה חברתית רצויה.

אז נחזור לשירותים ולמוצרים וניקח לדוגמא מוצר די בסיסי כמו מי שתייה, שנמכרים ע"י תאגידים שמטרתם רווח, למרות שהזכות למים היא זכות יסוד הקבועה גם היא בחוק. נשיא הפרלמנט האירופי מרטין שולץ שאל מעל בימת הכנסת אם זה נכון שישראלים יכולים להשתמש ב 70 ליטר מים ביום ופלשתינים רק ב 17. הנה תשובות: בכתבה "מייבשים את אל-קודס"אנחנו רואים שגם 17 ליטר ליום לא מספק תאגיד המים גיחון לתושבי ירושלים המזרחית, לפחות לא כל יום. הכתבות "מאחורי המכלים השחורים" ו"מייבשים את דרום ההר" חושפות מה קורה בשטחי c וגם על מה שמתרחש בבקעת הירדן דיווחנו. המתחכמים יאמרו כי אין כאן עבירה- החוק הישראלי הרי אינו תקף בפלשתין… הקמפיין מדבר גם על העוולה החברתית ולא רק העברה על החוק המתרחשת יום יום, שעה שעה בחסות המדינה. וזה אולי מה שמבהיר מדוע לנשיא המדינה קשה להסתכל לנו בעיניים כשהוא משיק קמפיין שכזה.

מייבשים את אל-קודס (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

מאות אלפי תושבים במזרח ירושלים חיים ללא אספקת מים שוטפת וללא תשתיות ביוב נאותות ונאלצים לשלם אלפי שקלים בחודש בכדי לקנות מכליות מים. שכיניהם בעיר המערבית, דווקא נהנים מאספקה והקצאת מים ללא הגבלה.
הופק ע"י: | עלה ב: 06/08/2013

 

מאחורי המכלים השחורים (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

מי מאתנו שמגיעים לשטחים, נחשפים למכלי מים שחורים על הגגות, המבדילים בין ישובים פלסטינים להתנחלויות. גם הגגות בכפר אל-מעסרה, שאת סיפור מאבקו הבאנו במהדורות קודמות, מכוסים באותם מכלים. על מצוקת המים שמסתתרת מאחורי המכלים השחורים בכתבה הבאה.
הופק ע"י: | עלה ב: 04/09/2013

 

מייבשים את דרום ההר (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

בשבת 6 ביולי (2013) יצאו למרעה חקלאים פלסטינים מאום אל חייר שבדרום הר חברון בליווי פעילים של תעיוש. כוח צבאי שהגיע לסלקם התחיל בביצוע מעצרים, בטענה כי הם מפרים צו שטח צבאי סגור. למרות שבור מים החיוני לשתייה קיים באזור, התושבים הורחקו מהשטח ל-15 יום. הפעולה באום אל חיר אינה יוצאת דופן, אלא דבר שבשיגרה, לכן נשאלת השאלה - מה משרתת מדיניות המונעת גישה למים בשיאו של קיץ מדברי, מתושבים שאינם מחוברים לתשתיות מים בסיסיות. פעילי תעאיוש מגיעים בכל שבת לאזור ומסייעים לחקלאים להישאר על אדמתם. אם גם אתם רוצים להצטרף, תוכלו לעשות זאת דרך האתר: http://www.taayush.org/?page_id=247
הופק ע"י: | עלה ב: 11/07/2013

 

חקלאות דורסנית בבקעה (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

החקלאות של היישובים הישראלים בבקעת הירדן, מצד אחד משגשגת כלכלית ותוצריה משווקים באירופה, אך מצד שני פוגעת אנושות במשאבי הקרקע והמים של התושבים הפלסטינים השכנים.
הופק ע"י: | עלה ב: 03/12/2013

  כתבות ווידאו שחבל לפספס