דעה על סדר היום |

גיוס לכולם?? בין ססמאות למה שקורה בפועל

חברה נכתב על ידי

האם כל תושבי המדינה צריכים להתגייס לצה"ל בהגיעם לגיל 18? זו שאלה בפני עצמה שעליה יש לתת את המחשבה. גם באשר לשאלת הצורך בכוח האדם למשך חודשי השירות הקבועים בחוק ובשאלה האם קיימת או לא אבטלה סמויה בבסיסים אין עסקינן. אך בהנחה כי המדינה קבעה חוג גיוס חובה לכל אזרח או אזרחית ישראליים המגיעים לגיל 18, לא מן הראוי היה שכל אזרח יירתם למטרה באופן שווה? לא כך בפועל. אם כן, כך פועל ה"שוויון" הלא שוויוני הקיים כיום:
עד לשבוע שעבר, חיילים חויבו לשרת 36 חודשים בסדיר, חיילות- 24 חודשים. לאחר ישיבת הועדה לשוויון בנטל שהתרחשה בשבוע שעבר הוחלט לקצר את השירות של חיילים ל-32 חודשי שירות, כך חיילים המשרתים בתפקידי לחימה ישרתו 4 חודשי קבע נוספים, כך או כך- 36 חודשים. ובאשר לשירות החיילות, בדיון הוצע להאריך את פרק הזמן. אך מה קורה כאשר החוק מגיע למגזר הדתי?
תלמידי ישיבות ציוניות וישיבות הסדר מחויבים לשרת רק 16 (!!) חודשים. כלומר, במקרה הטוב- חצי מזמן השירות שמעניק חייל שאינו חובש כיפה על הראש. צה"ל ביקש להאריך את שירותם למשך 24 חודשים, עדיין לא משתווה לחיילים שאינם חובשי כיפה, בעוד הוועדה לשוויון בנטל הציעה להאריך בחודש נוסף בלבד. אם כן, האם אותו חייל משוחרר מקבל חצי מענק או חצי הכרה בפועלו? ממש לא. ובאשר לשירות של חרדים וחרדיות, המצב עגום עוד הרבה יותר.
לדעתי, לא כולם צריכים לשרת בצה"ל, אך כולם צריכים לשרת את החברה הישראלית בצורה כזו או אחרת. בין אם בשירות לאומי או במסגרות שונות התורמות לקהילה, אין זה חשוב כלל- העיקר התרומה. כמו כן, קיימים אזרחים רבים במדינה שאפילו לא קיימת להם הזכות והאפשרות לשרת ולתרום לקהילה כלל- אזרחים מוסלמים ונוצרים החיים בישראל. חלקם בוחרים להתנדב לצה"ל, חלקם אפילו לא מנסים. כך או כך, ה"שוויון בנטל" רחוק מהחברה הישראלית שנות אור.
הגיע הזמן לשנות את השיטה. הגיע הזמן לכך שהועדה לשוויון בנטל תיתן מענה אמיתי לבעיה ותאפשר השתלבות של כלל האזרחים למען תרומה לקהילה. היטמעות שכזאת במוסדות ובתרומה לקהילה של כלל האזרחים יכולה לעשות רק טוב לחברה הישראלית ולשלב את כלל האזרחים בשוק העבודה ובמתן הזדמנות שווה להצליח בעתיד. ללא קשר לדת או שיוך גאוגרפי, אלא כבני אדם.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס