דעה על סדר היום |

חרדים לערכינו

חברה נכתב על ידי

"מכה לעולם התורה!: בית המשפט העליון הורה הערב (שלישי) למדינה להפסיק את תקצוב תלמידי הישיבות אשר קיבלו צווי גיוס ולא התייצבו בלשכות הגיוס בשל החלטת שר הביטחון לדחות את מועד התייצבותם עד לחקיקת חוק גיוס חדש." ידיעה המתפרסמת באתר "כיכר השבת". לרגעים אני שואל את עצמי על מה הזעקה? על מה הם מלינים? שיקומו וימלאו את חובתם כאזרחי המדינה הזו!
במחשבה שניה ומעמיקה יותר תוהה אני מדוע חשוב לנו, החילונים והדתיים לאומיים, לגייסם? מהו אותו דיבור אודות שוויון בנטל? כלום מדובר במדינה המקפידה על שוויון בין כל אזרחיה? או שמא אותו "שוויון בנטל" מייצג ניסיון של קבוצת הרוב לכפות את ערכיה על המיעוט.
דומני שמתקיים כאן ניסיון לשמר את נרטיב "צבא העם" אשר תבע דויד בן גוריון לפני שישה עשורים. אותה גישה אשר האמינה שיש להכפיף את כל תושבי הארץ הזו לאותם ערכים. ערכים אשר עוצבו ע"י האליטות האשכנזיות מחוללות הציונות באותה עת. אותה אליטה האמינה שצה"ל הינו "כור ההיתוך" בו יחוו בני כל העדות תהליך זיקוק מטאפיסי שיברא עם מתחדש בדמותם של האבות המייסדים. אין הכוונה חס וחלילה לאברהם, יצחק ויעקב אלא לברל כצנלסון, מאיר יערי ובן גוריון.
צה"ל מעולם לא היה "צבא העם", ככל גוף היררכי אחר הוא בעיקר מקדם את הקבוצות ההגמוניות, גברים בני ההתיישבות העובדת אליהם הצטרפו עם השנים בוגרי בתי ספר יוקרתיים וצעירי החברה הדתית לאומית. האם ראוי שפרקטיקה צבאית שוביניסטית שמעצם הגדרתה הינה חד ממדית תהווה את בית הגידול לאתוס הלאומי? האם איננו בוגרים דיינו להבין שיש מקום למספר נרטיבים המייצגים ערכים שונים והכמיהה לנרטיב אחד הינה ילדותית ונאיבית.
עלינו להכיר בעובדה שבארץ הזו יושבות קבוצות שונות להן ערכים שונים ועלינו לאפשר לכל קבוצה לחיות לאור ערכיה. נכון יותר יהיה לזהות את החוזקות של כל קבוצה ולתת להן מקום במרקם החברתי. דוגמה מופלאה לכך הינם ארגונים חרדיים כמו "עזר מציון" "איחוד הצלה" או אפילו "זק"א" המעניקים את שרותיהם לכולנו.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס