ידיעה כתובה |

: עתירה לבג"צ לביטול הגבלות על מעבר כרם שלום

מדינה נכתב על ידי

האם צריך לחסום את עורק החיים המרכזי של שני מיליון בני ובנות אדם? על פי עתירה חדשה שהוגשה לבג"צ על ידי ארגון גישה, ההגבלות על תנועת סחורות במעבר כרם שלום הן צעד חמור ביותר שישראל נוקטת, ויש לבטלו מיד. העתירה, שהוגשה בשבוע שעבר (חמישי, 9/8/2018) בשיתוף האגודה לזכויות האזרח, המוקד להגנת הפרט, מרכז אלמיזאן לזכויות אדם, עדאלה ורופאים לזכויות אדם, דורשת מבית המשפט לבטל מיד את כל ההגבלות הללו.

בתחילת יולי האחרון, בתגובה לתקיפות הדדיות של צה"ל וחמאס באזור רצועת עזה, הודיעה ישראל על צמצום הסחורות הנכנסות לעזה דרך מעבר כרם שלום לכדי מזון ותרופות, ועל חסימה של כל תוצרת יוצאת למכירה בשווקי ישראל, הגדה המערבית והעולם. להחלטה הזו של ישראל יש משמעות מכרעת על רמת החיים בעזה, שצפויה להדרדר אף יותר מהמקום הירוד שהיא נמצאת בו עכשיו.

"כלכלתה הקרוסה של עזה תלויה כמעט לחלוטין בפעילות המעבר שבשליטת ישראל, וכל הגבלה בו משפיעה ישירות על המצב ההומניטרי, הממילא ירוד מאוד, של האוכלוסייה האזרחית" נכתב בהודעה שהוציא ארגון עדאלה לעיתונות. "הסנקציות הקשות הובילו למחסור במצרכים בסיסיים; הן גורמות לנזקים כלכליים עצומים לתעשיות, לבעלי עסקים ולמפעלים, שנאבקים לפתח את הכלכלה תחת מגבלות הסגר שמטילה ישראל על עזה, מזה למעלה מעשור; הן ממוטטות את ענפי החקלאות, הטקסטיל, הריהוט, הבנייה ואת המעגלים סביבם; וכתוצאה, הן מחריפות עוד יותר את האבטלה, שטרם הצמצום הקיצוני בפעילות המעבר זינקה ל-53.7 אחוזים."

המחאות בעזה, אפריל 2018

"לכך נוספה החלטתה ההרסנית של ישראל למנוע, ברוב הימים בחודש האחרון, גם כניסה של גז בישול ודלקים החיוניים לפעולת מוסדות ציבור כמו בתי חולים, ומערכות תשתית בתחומי המים והתברואה" המשיכו עדאלה בהודעתם. "ישראל סירבה לאפשר גם הכנסת דלקים שנרכשים בכספי האו"ם, וזאת חרף אזהרות לפני קריסה, כולל סגירה ודאית של לפחות חמישה בתי חולים מרכזיים ברצועה והצפות ביוב לא מטופל, שנזקיהן לא ייעצרו בגבול."

"עוד בטרם הוכרזה הסגירה של מעבר כרם שלום, המעבר לא סיפק את הצרכים המינימליים הדרושים לאוכלוסייה" נכתב בעתירה שהוגשה לבג"ץ בנושא. "כך, במקום לנקוט בצעדים כדי למנוע התמוטטותה של אוכלוסייה בת שני מיליון אנשים, המשיבים פועלים על מנת להחריף את המצב ההומניטארי והכלכלי ברצועת עזה (…) תוך התעלמות מוחלטת מהשלכותיה ההרסניות של החלטתם על האוכלוסייה האזרחית."

ישראל מצהירה בגלוי כי הצעדים האלה הם בבחינת הענשת האוכלוסייה האזרחית ברצועה במטרה להפעיל לחץ על חמאס, וזאת כתגובה לעפיפונים ובלוני תבערה המגיעים מעזה. ענישה קולקטיבית של אוכלוסייה אזרחית על פעולות שאינן בשליטתה היא מעשה בלתי מוסרי ובלתי חוקי, שמדרדר את הרצועה אל עבר אסון הומניטרי ידוע מראש" עדאלה סיכמו את הודעתם. "הסנקציות ההרסניות על מעבר כרם שלום מנוגדות הן לדין הבינלאומי והן לפסיקת בית המשפט העליון, כמו גם לחובתה של ישראל לשמור על תקינות חייהם של שני מיליון תושבים המושפעים משליטתה במעברים. על ישראל לחדול מיד מהפגיעה האכזרית בזכויותיהם של תושבי הרצועה ומהשימוש הציני בהם לצרכיה הפוליטיים."

לקריאת העתירה במלואה

צפו בהצצה אל צעדת השיבה וההפגנות כפי שהן נראות מן הצד העזתי:

צעדת השיבה: הסיפור הלא מסופר (לדף הכתבה »)(Available in English)

חודשיים לאחר שפרצו המחאות, וכשנדמה שהמלחמה הבאה קרובה מתמיד, הצצה נדירה אל ההפגנות בעזה כפי שהן נראות מן הצד העזתי. ישנם צעירים הנוהרים בכיוון העשן הסמיך ליד גדר הגבול עם ישראל, אך מרבית העזתים מוחים דווקא מאחור, במרחק של קילומטר מהגבול. שם הוקמו מתחמים מיוחדים לילדים, דוכני מכירת פיתות וקפה, ומשפחות מתאספות להעביר יחד את היום.
הופק ע"י: | עלה ב: 07/06/2018

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס