ידיעה כתובה |

: מחאה נגד הפקעת אדמות באזור קלקיליה

מדינה נכתב על ידי

ביום שבת הקרוב (7.1.2016) תתקיים צעדת מחאה כנגד הפקעת אדמות ועקירת עצי זית באיזור קלקיליה. הצעדה תיערך לאורך תוואי ההפקעה וייתלו בה שלטים על העצים שמויעדים לעקירה כדי לידע את הפועלים על ההשלכות של עבודתם. הצעדה תסתיים בכינוס מחאה בפאתי קלקליה (שטח C).

בדצמבר 2015 הוצא צו הפקעה ל104 דונם של קרקע פלסטינית חקלאית בבעלות פרטית מזרחית לקלקיליה. בשטח מתוכנן להיסלל כביש עוקף נבי אליאס, קטע כביש חדש בכביש 55 המחבר בין קרני שומרון למעבר אליהו. לצורך בניית הקטע העוקף ייעקרו מאות עצי זית וייפגע תוואי הנוף, כמו גם פרנסתם של חלקאים ובעלי עסקים פלסטינים. עלות הכביש נאמדת בכחמישים מליון שקלים.

במסגרת התכנון הצרכים של התושבים הפלסטינים לא נלקחו בחשבון; לא נועצו בהם וההפקעה נעשית ללא הסכמתם. התושבים חוששים שמסביב לקטע הכביש החדש הצבא ייצור איזור חיץ בו תנועת פלסטינים תוגבל. במקרה כזה, מעבר להפקעה של 104 דונמים תפגע יכולתם של הפלסטינים לעבד עוד מאות דונמים של מטעים. פלסטינים תושבי המקום משערים שצרכי תחבורה הם רק אמתלה בכדי להעביר שטחי C פלסטינים לידי מדינת ישראל.

מפת איזור הכביש המתוכנן. מתוך אתר לוחמים לשלום.

מפת איזור הכביש המתוכנן. מתוך אתר לוחמים לשלום.

בכניסה לכביש העוקף מתוכננת כיכר שלשם בנייתה הולכים להרוס כמה עסקים פלסטינים קטנים: צרכניה, מוסך משאיות, מוסך חשמל וניקוי יבש. העסקים פועלים בלית ברירה ללא היתר משום שהמדינה לא מנפיקה היתרים לפלסטינים בשטחי C. לכן, הפלסטינים שעסקיהם יסגרו לא יקבלו כל פיצוי. בנוסף, תיפגע פרנסתם של בעלי העסקים בכפר נבי אליאס. כביש 55 כרגע חוצה את נבי אליאס ולאורכו פזורות חניות רבות שמסתמכות על תנועת המכוניות דרך הכפר. אם המכוניות יתחילו לנסוע מסביב לכפר בקטע הכביש החדש העסקים יאבדו את רוב לקוחותיהם. בעבר, המנהל האזרחי והצבא הציעו תוכנית חלופית: שבמקום כביש עוקף יורחב הכביש הקיים בקטע שעובר בנבי אליאס תוך פיצוי החנויות ששטחם ילקח. תושבי הכפר הסכימו לחלופה זו. ההרחבה לא דורשת כמעט הפקעת קרקעות, לא פוגעת בנוף חקלאי כלל ומאפשרת לתושבי הכפר להמשיך להנות ממסחר עם רכבים חולפים. אולם כעת נראה שתוכנית זו ירדה מהפרק והוחלפה בתכנית בנית עוקף נבי אליאס, אשר עלולה לגרום לנזק גדול בהרבה לתושבים הפלסטינים ולנוף החקלאי.

כשלב ראשון של סלילת מקטע הכביש החדש, כחמש מאות עצי זית עומדים להיעקר, אולי כבר בשבוע הבא. בשבת הקרובה ייצאו חברי לוחמים לשלום וקואלצית המסיק, ישראלים ופלסטינים, למחות נגד הפקעת הקרקעות הזו בנפת קלקיליה בצעדת מחאה. הצעדה תתקיים לאורך תוואי ההפקעה, ייתלו שלטים על העצים שמויעדים לעקירה כדי לידע את הפועלים על ההשלכות של עבודתם ויתקיים כינוס מחאה בפאתי קלקליה (שטח C).

אורך הצעדה הוא כשלושה קילומטרים בשטח. יש אפשרות ללוות את הצעדה באוטובוס ולרדת בכמה עצירות לאורך הדרך. ניתךן להירשם להסעות בלינק זה. לאירוע בפייסבוק בלינק זה.

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס