ידיעה כתובה |

: עמרי ברנס מצטרפת לגל סרבנות מצפון נשית

חברה נכתב על ידי

סרבנית המצפון השלישית מתחילת השנה נשפטה לכליאה, "אני מאמינה שלאדם יש אחריות לערכים הומניים ומוסריים הנמצאים מעבר למסגרת הפוליטית והחברתית שהוא משתייך אליה".

עמרי ברנס, פציפיסטית בת 18 מראש העין, נשפטה אתמול (11/04/16) ל-7 ימי מחבוש בכלא 6 בגין סירובה להתגייס לצה"ל. ברנס מצטרפת לשתי סרבניות מצפון אשר נכלאו מאז תחילת השנה בשל סירובן להתגייס לצבא: תאיר קמינר המרצה כעת את תקופת כליאתה הרביעית, וסרבנית טרנסית שנכלאה לשבוע בכלא גברים.

כבר בספטמבר 2015 פנתה ברנס לוועדת המצפון וביקשה להשתחרר משירות צבאי הנוגד את מצפונה, אולם לפני ימים אחדים נודע לה כי בקשתה לפטור מטעמי מצפון לא אושרה. ברנס, המזדהה כפציפיסטית, כתבה בפנייתה לוועדת המצפון: "אני מסרבת לקחת חלק בכל ארגון שמשתמש באמצעים אלימים נגד בני אדם, גם אם הם האויבים שלנו. פצצות ונשק הם לא פתרון לסכסוכים. למלחמה יש מחיר כבד של קורבנות: חיילנו נופלים וכך גם אזרחים ותושבים משני הצדדים. אני מסרבת להיות חלק מארגון שרואה שחור-לבן, שרואה את כל תושבי מדינת אויב כאויבים פוטנציאלים, ולפיכך עלול לפגוע בחפים מפשע".

עמרי ברנס

מכיוון שוועדת המצפון לא אישרה את בקשתה, התייצבה ברנס אתמול בבקו"ם (ביום גיוסה המיועד) והודיעה כי היא לא מוכנה להתחייל ולהתגייס לצבא בניגוד למצפונה. בהצהרת הסירוב שלה כתבה עמרי ברנס: "הצבא יוצר מעגל אלימות בטענה שהוא מגן על המדינה. פוליטיקאים ומנהיגי ציבור הכשירו את קיומו של מוסד נפשע זה ומדינתנו היא מדינה מיליטריסטית, בה יש חובת גיוס והצבא נתפס כחלק בלתי נפרד ממהלך החיים הישראלי. דרך מערכת החינוך מחדירים בנו עוד מגיל צעיר את חשיבותו ורוב מיסינו הולכים לתקציבים צבאיים. אני מאמינה שלאדם יש אחריות לערכים הומניים ומוסריים הנמצאים מעבר למסגרת הפוליטית והחברתית שהוא משתייך אליה, ועל כן אני מסרבת להתגייס."

בסירובה מצטרפת ברנס לשתי סרבניות נוספות שנכלאו בחודשים האחרונים בשל סירובן להתגייס מטעמי מצפון, אחת מהן היא תאיר קמינר, בת 19 מתל אביב, סירבה להתגייס לצבא הכיבוש ולהשתתף  בדיכוי העם הפלסטיני בינואר השנה, וכעת היא מרצה את תקופת המאסר הרביעית שלה, אשר בסופה תגיע ל- 95 יומי מחבוש.

5836a3a0-6ad4-4337-be71-d67ae5841bc8

תאיר קמינר

הסרבניות הכלואות מצטרפות למאות רבות של סרבנים וסרבניות אשר בחרו להשתחרר מהשירות הצבאי – מרביתם ללא עימות עם רשויות הצבא, בשל אי ההכרה של המדינה והצבא בחופש המצפון שלהם. סרבנים וסרבניות הבוחרים להצהיר על סירובם להתגייס נשפטים בתוך המערכת הצבאית משל היו חיילים לתקופות מחבוש חוזרות בגין סירוב, כך שתקופת המאסר איננה ידועה ויכולה להגיע לחודשים ארוכים. ועדת המצפון, בפניה עמדה עמרי ברנס טרם גיוסה המיועד, מכירה אך ורק במקרים אחדים של פציפיזם מוחלט, תוך התעלמות מרצף של טעמים מצפוניים לסירוב.

  • צפו: הפגנת תמיכה בסרבניות בפורים האחרון:

סרבניות מצפון (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

תאיר קמינר נשפטה לתקופת מעצר רביעית בעקבות סירובה לשרת בצבא. בפורים חגגו פעילות ופעילים בהפגנת תמיכה בתאיר קמינר ובאיידן ק. שהכריזה גם היא על סירובה לשרת בצבא. מול הפגנת התמיכה בסרבניות התקיימה הפגנת נגד.
הופק ע"י: | עלה ב: 30/03/2016

יסמין יבלונקו, רכזת פעילות ב'מסרבות – רשת סרבנות פוליטית', המלווה את הסרבניות: "בחברה הישראלית, בה הצבא הוא מודל ערכי, מיליטנטיות ואלימות נתפסים כסממני גבריות ומתוגמלים בחיוב. אנו עדות ועדים לגל של נשים אשר בוחרות לאתגר את ההבניה זו, אפילו במחיר של אובדן חירותן. כולי תקווה שגברים ונשים בגיל הגיוס ימשיכו לשקול מחדש את תפקידו של הצבא בליבוי האלימות, בחברה הישראלית ועל אחת כמה וכמה בשטחים הכבושים."

  כתבות ווידאו שחבל לפספס