ידיעה כתובה |

: דו"ח העוני 2014

חברה נכתב על ידי

31% מהילדות ומהילדים חיים במשפחות עניות. ישנה עלייה במספר המשפחות העניות. ממדי העוני בקרב משפחות ערביות עלו מ-51.7% ל-52.6%. על אף שישנו גידול חד בהשתתפות בשוק העבודה של האוכלוסייה החרדית, מדדי העוני בקרב אוכלוסייה זו עלו במעט. תוחלת העוני של משפחות הקשישים עלתה. אלה חלק מהנתונים של דו"ח העוני הנוגע לשנת 2014 שהתפרסם היום, 09.12.15. באופן כללי, על אף הירידה בעוני בשנת 2013, בשנת 2014 חלה עלייה נוספת בשיעורי העוני.

בתגובה לנתונים, ח"כ דב חנין כתב: "דו״ח העוני הוא דו״ח תוצאות מדיניות נתניהו. שיעור העובדים העניים עולה כיוון שהשכר בישראל נמוך ומפגר באופן מובהק אחרי פיריון העבודה. התוצר צמח, האבטלה ירדה , אבל בניגוד לטענה הדמגוגית של הימין, בישראל עבודה לא מצליחה לחלץ מעוני. לשם כך דרושה העלאה אמיתית וריאלית בשכר העובדים וקודם כל בשכר המינימום שצריך לעלות ללא כל דיחוי נוסף ל-30 ש"ח לשעה." בנוגע לנתונים הקשורים לאוכלוסייה הערבית חנין טוען כי: "שיעורי העוני בקרב הערבים הם תעודת עניות בפני עצמה. כך נראה שילוב בין אפליה לאומית לבין קיפוח חברתי."

עמותת "ידיד" (הפועלת למען שוויון ומעניקה סיוע משפטי ואחר) הגיבה גם היא על הדו"ח שפורסם. כפי שחנין טוען כי מדיניות נתניהו הביאה להחמרה בעוני, בעמותת ידיד טוענים כי הכלי המרכזי לצמצום העוני בישראל מצוי בידיה של הממשלה ולא של שום גוף אחר. "העובדה כי לרוב העובדים העניים היתה הזכות לקבלת קצבת קיום בגובה של מאות שקלים ואף למעלה וכי זכות זו נלקחה מהם ברגע שהם יצאו לעבוד היא הסיבה המרכזית לגידול במספר העניים בישראל", אומרות\ים ב"ידיד". סמנכ"ל עמותת "ידיד", רן מלמד, אמר: "אין שום סיבה שבעולם שאדם הזקוק לקצבת קיום לא יוכל לצאת לעבוד במקביל לקבלת הקצבה ולהשתכר לפחות עד השכר הממוצע במשק. העובדה כי כיום כל סכום מעל 600 ש"ח מקזז 60% מקצבת הקיום הבסיסית ביותר הוא תעודת עניות לממשלת ישראל".

אנסטסיה, פעילה החיה בעוני: "אני נכה, אני כבר עשר שנים בלשכת התעסוקה ולא מצאו עבודה שמתאימה לבריאות שלי. אני אמא חד הורית, הבן שלי בצבא, קצבת הבטחת הכנסה הורידו ל-1627 ש"ח, כסף שהיינו צריכים לקבל מהצבא לעזרה – המש"קית ת"ש לא טיפלה, ולא מקבלים. לא אכפת לאף אחד במדינה הזו, ולא בצבא. איך אפשר לחיות מזה? אני בקור הזה קופאת בבית, לא מדליקה כלום, כי אני יודעת שלא יהיה מאיפה לשלם. עכשיו שלחו אותי לעבודת תפירה, שמלא אבק, מקום מלוכלך, ועם הבעיות הרפואיות שלי אסור לי."

בפורום למאבק בעוני גם מדגישות\ים כי עוני מגיע ממדיניות: "עוני הוא תוצר של התנהלות כלכלית אנושית ואינו גזירת גורל, העלייה במספר העניים בכלל, ובכל המדדים מראה כי לא ננקטים הצעדים הדרושים על ידי הממשלה כדי לתקן את המצב." בנוסף, בפורום טוענות\ים כי דו"ח העוני מודד רק את הצד של ההכנסות, שגם הן קטנו (בגלל קיצוץ בקצבאות הילדים, למשל), אך אינו בודק כלל את ההשפעה של העלייה שהייתה ביוקר המחייה ובמחירי הדיור.

לקריאת דו"ח העוני

די להבטחות – רוצות מפתחות (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

משפחות רבות הזכאיות לדיור ציבורי מחכות שנים ארוכות לדירה ואינן מקבלות אותה. צוות המאבק על הדיור הציבורי במחאה מול ביתו של שר השיכון יואב גלנט בדרישה לפתרון.
הופק ע"י: | עלה ב: 07/10/2015

  כתבות ווידאו שחבל לפספס