ידיעה כתובה |

: בג"ץ: לאפשר שינוי סעיף המין ללא ניתוח

חברה נכתב על ידי

שתי נשים טרנסג'נדריות עתרו לבג"ץ, בבקשה שיורה למשרד הפנים לבטל את הנוהל הדורש לבצע ניתוח לשינוי מין כתנאי לשינוי סעיף המין בתעודת הזהות. הנשים (שנולדו נולדו בגוף זכרי וחיות את חייהן באופן מלא וגלוי כנשים, אך אינן מתכוונות לעבור ניתוח לשינוי מין) טוענות כי התניית ההכרה בזהותן המגדרית בפגיעה בשלמות גופן מהווה הפרה של זכותן לאוטונומיה, לפרטיות, לשוויון ולכבוד, ואף עלולה להביא לפגיעה ולאפלייה נגדן. 

העותרות פנו למשרד הפנים פעמים מספר בעבר בדרישה לבטל את הנוהל. בשנה האחרונה פנו לשר הפנים גדעון סער, אך פניותיהן לא זכו לכל התייחסות.

כתבת הטלוויזיה החברתית על הקהילה הטרנסג'נדית:

יוצאים מגדרם (לדף הכתבה »)

הקהילה הלהט"בית מורכבת ממגוון קהילות, אשר הכללתן תחת כותרת אחת פוגמת בייצוגן בחברה. אחת הקהילות הללו היא הקהילה הטרנסג'נדית, שהחברים בה יסבלו לא פעם מתלאות ביורוקרטיות, בשל חוסר הנכונות של המדינה להכיר בהם ובחירותם הבסיסית להיות מי שיבחרו. על בחירות לא קלות ועל החיים בהקהילה - בכתבה הבאה.
הופק ע"י: | עלה ב: 15/01/2013

כיום יכולים אנשים טרנסג'נדרים לשנות את סעיף המין בתעודת הזהות ובדרכון שלהם רק אם הוכיחו שעברו ניתוח לשינוי מין. במקרים מסוימים מסכים המשרד לשנות את רישום מינם של מי שעברו הליך ניתוחי בלתי הפיך. בקהילה הטרנסג'נדרית טוענים שגם הדרישה להליך בלתי הפיך היא פוגענית ובלתי מוצדקת, ובנוסף מדובר במדיניות שרירותית, המיושמת לפי ראות עיניהם של פקידי משרד הפנים.

בקהילה הטרנסג'נדרית טוענים זה שנים שמדובר בדרישה מפלה, בלתי הגיונית ומסוכנת, במיוחד לאור העובדה שרוב האנשים הטרנסג'נדרים אינם עוברים ניתוח לשינוי מין. העובדה שבתעודת הזהות של אדם רשום מין שאינו תואם את הזהות המגדרית שבה הוא חי ומציג את עצמו, טוענים בקהילה הטרנסג'נדרית, פוגעת בזכותו לפרטיות וחושפת אותו לאלימות, לקיפוח ולפגיעה בכבוד האדם.

בשנים האחרונות התפתח קונצנזוס בעולם על כך שאסור למדינה לדרוש ניתוח לשינוי מין כתנאי להכרה משפטית בזהות מגדרית של אדם. מספר מדינות חוקקו חוקים מיוחדים, הקובעים תנאים להכרה כזאת, כשהמשותף לכולן הוא שהן לא דורשות ניתוח לשינוי מין על מנת לשנות את סעיף המין במסמכי הזהות. הדוגמאות הבולטות ביותר הן ארגנטינה ודנמרק, שבהן השינוי נעשה על פי הצהרת המבקש, ללא כל תנאים נלוים. גם באנגליה ובארצות הברית ניתן לשנות את המין במסמך המזהה ללא צורך בניתוח.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס