דעה על סדר היום |

העובדות הסוציאליות סופגות את האש

חברה נכתב על ידי

"היה מקרה אלימות בלשכה הזאת, אף אחד לא מדבר על זה", אומרת אביה גאון. העובדות והעובדים הסוציאליים, כמו עובדי ציבור רבים אחרים, עומדים בקו החזית של מדיניות שפוגעת שוב ושוב באוכלוסיות החלשות. בעל כורחם הם הופכים להיות הפנים של מערכת שבמקרים רבים לא מספקת מענה עמוק.

אתמול התקיימה מחאה של סטודנטיות וסטודנטים לעבודה סוציאלית ממכללת תל חי מחוץ ללשכת הרווחה של קריית שמונה בסולידריות עם העובדות הסוציאליות במקום. הפעילים מספרים כי המחאה התקיימה בעקבות אירוע של תקיפת עובדת שהתרחש בתקופה האחרונה.

"המטרה שלנו, הראשונית, היא קודם כל להביע תמיכה ולחזק את ידיהם של העובדים והעובדות הסוציאליות לאור המקרה שהיה במחלקה שם", מספרת אביה גאון, אחת המפעילות במחאה. "גם אנשים פה בקריית שמונה, אנשים – אין להם מושג מה קורה. זאת בעיניי הדרך הכי בוטה להראות שיש כאן השתקה ושתיקה של פחד. היה מקרה אלימות בלשכה הזאת, אף אחד לא מדבר על זה."

לדברי אביה גאון, ההפגנה החלה בלשכת הרווחה ומשם התקיימה צעדה לכיוון העירייה. דובר העירייה הגיע ללשכת הרווחה ודיבר עם המפגינות ועם המפגינים על המצב. היא מספרת כי מנכ"ל העירייה יצא אליהן, הקשיב לטענותיהן והבטיח כי כבר בימים הקרובים יהיה שומר בלשכת הרווחה. הוא אף דיבר על הבעיה כבעיה ארצית.

המקרה של תקיפת העובדת בקריית שמונה אינו המקרה היחיד בתקופה האחרונה. ביום חמישי, 17.03.16, נורו בערך 30 קליעים לכיוון רכבה של עובדת סוציאלית באום אל-פחם. על רקע המקרה, ביום שני, 21.03.16, איגוד העובדים הסוציאליים הכריז על השבתת שירותי קבלת קהל בלשכות הרווחה ברחבי הארץ במחאה על מקרי האלימות הקשים נגד עובדות סוציאליות. אביה גאון מספרת כי לדעתה יש מקרים רבים שאנחנו פשוט לא יודעות ויודעים עליהם.

אביה טוענת כי סטודנטים שלא לומדים עבודה סוציאלית במכללה שבה היא לומדת, כלל לא מודעים למקרה שהתרחש בקריית שמונה. "הנושא הזה של אלימות נגד עובדים סוציאליים הוא נושא מאוד מאוד טעון, במיוחד אצלנו הסטודנטים שרוצים לעסוק בנושא הזה בעתיד." אביה גאון מדברת קודם כל על הצבת מאבטחים שיגנו על העובדים והעובדות הסוציאליות: "מבחינתי זה מתחיל בלהשיג מאבטח ללשכת קריית שמונה וימשיך בלהשיג מאבטחים לכל לשכות הרווחה שזה מקומות מאוד רגישים ועדינים לעבוד בהם וזה ימשיך אחר כך אפילו ברמה המדינית." "זה הזמן שלנו להגיד את מה שלא אומרים כשאתה מפחד לאבד את המקום עבודה שלך. אנחנו עושים את זה גם בשביל העובדות הסוציאליות שמכהנות כיום וגם בשביל העתיד שלנו, שאנחנו לא נצטרך לבחור מקום עבודה על פי האם יש מאבטח או אם אני בסכנת חיים או לא."

אבטחה מוגברת אולי מהווה פתרון זמני אך לאלימות כלפי העובדות הסוציאליות דרוש פתרון עמוק יותר, לדעתי. העובדות הסוציאליות לא לבד, עובדי ציבור רבים מתמודדים עם אלימות מילולית ופיזית כלפיהם. ביניהם מורות ומורים, רופאות ורופאים, אחיות ואחים. האלימות הזו לא צומחת משום מקום. היא נובעת, לדעתי, מתחושות של כעס ותסכול. הכשלים במערך הרווחה והבעיות הקשות איתם מתמודדת האוכלוסייה מולה פועלות העובדות הסוציאליות, לא נובעות מרשלנות של העובדים כולם אלא ממדיניות כללית. העובדת הסוציאלית הבודדת לא יכולה לשנות מצב של קיצוץ בקצבאות, פגיעה בדיור הציבורי ופערים כלכליים.

ובכל זאת, העובדת הסוציאלית היא מי שצריכה לעמוד בכל יום מול מי שנפגע מהמדיניות הקפיטליסטית של הממשלה ולייצג את המערכת.

הפגנה בקריית שמונה, יום שלישי, 22.03.16. צילום: אביה גאון.

הפגנה בקריית שמונה, יום שלישי, 22.03.16. צילום: אביה גאון.

צילום: אביה גאון.

צילום: אביה גאון.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס