דעה על סדר היום |

חנין זועבי וגבולות חופש הביטוי

חברה נכתב על ידי

השבוע נערך ביפו מפגש בין חברת הכנסת חנין זועבי לפעילים יהודים וערבים על גבולות חופש הביטוי בדמוקרטיה הישראלית בו דיברה זועבי על התבטאויותיה לגבי חוטפי שלושת הנערים והמאבק העממי של העם הפלסטיני, ועדת האתיקה של הכנסת וחקירת המשטרה.
מדבריה של ח"כ חנין זועבי:
"גם אם יש עוד חברי כנסת שמתבטאים כמוני, כמו זחאלקה וסרסור, יותר קל למקד את האש על חנין, כי המדינה לא רק רוצה להעניש את חנין אלא רוצה להרתיע את האחרים. בשביל להרתיע יותר קל להתמקד על אדם ספציפי, והרבה יותר קל לדעתי להתמקד על אישה. והתשתית מונחת כבר מהמרמרה, כבר יש תשתית של דה לגיטימציה של 4 שנים, גם בתקשורת וגם בכנסת.
הכוח שלנו הוא בזה שהמאבק הוא דמוקרטי, והמטרה שלנו היא מטרה דמוקרטית של שוויון, והקונטקסט של המאבק הוא לגיטימי. אם היו אומרים שישראל מבצעת פשעי מלחמה והכיבוש וההתנחלויות הם פשעי מלחמה, אז הייתי מוכנה שידקדקו בהתבטאויות שלי, מי זה טרוריסט וכו'. אבל לדבר עם דעת הקהל הישראלית ולחזק שאנחנו טרוריסטים וישראל הקורבן? לא!
אנחנו חוזרים לאותו אבסורד שהקונצנזוס הוא גזעני, והגזענים שופטים את הדמוקרטים. והדמוקרטים צריכים להתנצל או להסביר את עצמם. אני נגד המלחמה ואני צריכה להסביר את עצמי. אלה שבעד המלחמה, בעד ההרג- זה בסדר, זה מובן מאליו אבל פתאום אני טרוריסטית בגלל שאני נגד המלחמה ובעד המאבק של העם שלי".

חנין זועבי על גבולות הדמוקרטיה הישראלית (לדף הכתבה »)

חברת הכנסת חנין זועבי (בל"ד), צפויה להיחקר הבוקר (11-8-2014), בתחנת המשטרה בלוד בחשד להסתה, זאת לאחר שוועדת האתיקה של הכנסת השעתה אותה למשך חצי שנה מהשתתפות בדיוני ועדות הכנסת, בשל התבטאותה בנוגע לחטיפת נערי הישיבה וקריאותיה למאבק עממי בלתי אלים. ערב קודם (10/8/2014), נפגשה ח"כ חנין זועבי עם פעילים יהודים וערבים ביפו, לדיון תחת הכותרת: גבולות חופש הביטוי ב"דמוקרטיה" הישראלית. הנה עיקרי הדברים.
הופק ע"י: | עלה ב: 11/08/2014

הדיון התקיים ערב לפני חקירת ח"כ חנין זועבי במשטרה וזועבי סיפרה על האלימות שחוותה מצד שוטרים בנצרת שהובילה לחקירה. למחרת (אתמול בבוקר) ח"כ זועבי התייצבה ונחקרה במשטרה. ח"כ זועבי ציינה מייד אחר סיום חקירתה כי "אמנם במישור הפורמאלי החקירה התייחסה בעיקר להעלבת תובע משטרתי, אך זו הייתה חקירה פוליטית באופייה, ולכן אני רואה אותה כהמשך למסע הרדיפה שהחל בהגבלת זכויותיי הפרלמנטאריות בעקבות השתתפותי במשט מרמרה, ניסיון פסילת השתתפותי בבחירות האחרונות והמשיך עד החלטת הכנסת שניתנה בעת המלחמה על עזה ואשר משעה את פעילותי הפרלמנטארית למשך ששה חודשים. התעקשותה של המשטרה לזמן אותי לחקירה באופן מידי ובעת מלחמה, בשעה שלא נפתחה חקירה בגין האיומים ודברי ההסתה המופנים נגדי, מעוררת חשש שהמשטרה פועלת נגדי ממניעים פוליטיים ".
לגבי החשדות המיוחסים אליה שלדעת חה"כ זועבי "הן היו הכסות להמשך הרדיפה הפוליטית", היא הסבירה בעדות שלה היום כי התבטאויותיה נאמרו במהלך נוכחותה בבית המשפט בנצרת כאשר נחשפה לעדויות קשות של משפחות העצורים, על אלימות המשטרה שעצרה קרוב ל- 15 קטינים שחלקם אף נלקחו מבתיהם באישון לילה ונחקרו, בניגוד לחוק, שלא בנוכחות הוריהם או עורך דין מטעמם וכי שמיעת הדברים הקשים האלה, קוממו אותה, ולכן דבריה נאמרו מתוך כעס ובסערת רגשות על רקע הברוטאליות של המשטרה נגד העצירים הקטינים, והם לא כוונו להעליב אדם כלשהו".

hanin
בא כוחה של ח"כ זועבי, עו"ד חסן ג'בארין, אמר כי "אם המשטרה תתעקש על הגשת כתב אישום יהיה עליה להסביר בפני בית המשפט מדוע בעשרות מקרים דומים ואף חמורים יותר לא רק שלא הגישה כתבי אישום אלא לא פתחה בחקירה בכלל. אני מקווה שהיועץ המשפטי לממשלה יסגור את התיק לאחר קריאת גרסתה המלאה של ח"כ זועבי".
במפלגת בל"ד מציינים גם כי "יש בפתיחת החקירה בהקשר זה התנהגות איפה ואיפה של המשטרה נגד ח"כ זועבי, שכן לא נפתחו חקירות נגד חברי כנסת אחרים אשר התבטאו בצורה חמורה ביותר והמסיתה גם לאלימות וגם לגזענות. כך למשל ח"כ זועבי הגישה תלונה נגד שר החוץ אביגדור ליברמן בגין התבטאות ברשת החברתית שבה הוא קרא לח"כ זועבי טרוריסטית והצהיר כי 'דינם של החוטפים ודינה של המסיתה מעודדת החטיפות זועבי צריך להיות זהה'. בנוסף, לא נפתחה חקירה נגד ח"כ איילת שקד שהביעה תמיכה בעמוד הפייסבוק שלה במאמר אשר קורא לפגוע בעם הפלסטיני על זקניו ונשיו, עריו וכפריו, רכושו ותשתיותיו'."

  כתבות ווידאו שחבל לפספס