דעה על סדר היום |

דיור בר השגה?

חברה נכתב על ידי

הוריי היקרים התחתנו בשנת 1973, על אף שלא למדו במוסדות להשכלה אקדמית, הם הצליחו עם חלוף השנים ועבודה מאוד מאוד קשה לבסוף לממש את חלומם ולבנות בית, אמנם בפריפריה, אבל בית מכובד ויפה.

41 שנים מאוחר יותר, בן הזוג שלי ואני, שנינו אקדמאיים, הוא מהנדס, אני עוד שנייה בעלת תואר שני, משתכרים "מעל הממוצע במשק". ואנחנו יכולים רק להמשיך לחלום לקנות בית לגדל בו נוכל להעניק קורת גג בטוחה מעל לראשיהם של ילדינו העתידיים. יוקר המחייה הוא נושא שעלה פעמים רבות על סדר היום מאז מחאת קיץ 2011. ומאז שעלה, הוא גם ממשיך לעלות… המחירים של מוצרי צריכה ומזון בסיסיים ממשיכים להרקיע שחקים, מחירי הדירות הולכים ועולים עם השנים והאפשרות לחיות ולהתפרנס פה בכבוד הולכת והופכת קשה יותר ויותר עם כל יום שעובר. אנחנו עובדים קשה יותר, הרבה יותר שעות, יש לנו מעט מאוד זמן פנוי, ואנחנו עדיין עבדים של הכסף.

כשלראשונה שמעתי על 0% מע"מ לרכישת דירה הייתי חשדנית ומלאה שמחה בו זמנית. עכשיו אני רק כעוסה על המעשה הפופוליסטי העצוב הזה. החוק מוציא שתי קבוצות מאוד גדולות בחתך האוכלוסייה מהיכולת לממש אותו; חרדים וערבים. החרדים, מראש בוחרים לא לעשות צבא, אך זה מקומם שהאזרחים הערבים, שמראש לא ניתנת להם ההזדמנות לנסות ולקחת חלק בתרומה לקהילה, פשוט מוותרים מראש על מימוש החלום של בית עבור משפחתם, מבלי לתת להם חלופה מקבילה לקבלת הזכות למימוש ההטבה, שכן צו גיוס הם לא מקבלים, אז איך יתקדמו? במקרה הזה, החוק ממשך להנציח שנים על גבי שנים של קיפוח ואפליה של "אזרחים סוג ב'", כאלו שזה ממש בסדר שמערכת הביוב תזרום להם בפתח הבית, אז זה גם ממש בסדר שימשיכו לתחזק את העוני, כאילו לא לכולם מגיעה האפשרות לחלום על עתיד טוב יותר עבור עצמם ודור ההמשך שלהם. ומה באשר לעולים חדשים שהגיעו לכאן לאחר גיל השירות הצבאי ולא שירתו רק מטעמי גיל? הם לא זכאים להטבה? צריך לבחון כל מקרה לגופו, חוק גורף עושה פה עוול איום ונורא.

מה גם שמומחים לכלכלה אומרים שהמהלך הזה יכול להביא לעלייה נוספת במחירי הדירות. מאחר והקבלנים לא ירצו להפסיד כסף, הם יגלמו את המע"מ במחיר הדירה. וכך, במקום ליצור הטבה יוצרים ביקוש גדול יותר בשוק, והופכים את המצב גרוע יותר. אמנם אני "נפלתי" בסדר בסטטיסטיקה, אני אוכל להנות מ-0% מע"מ ברכישת דירה. בתנאי שיהיו לי 50% מערך הדירה לפני הרכישה, שזה אומר במקרה הטוב, הורוד מידי והלא ריאלי בעליל, לפחות 550 אלף שקלים. זה אומר, בהערכה גסה, שאם אצליח ב-15 השנים הקרובות לחסוך כ-3,000 שקלים בחודש, אוכל, בגיל 50 לקחת משכנתא בהתאמה למחירים של היום. תודה לך שר האוצר, יאיר לפיד, נשמתי לרווחה סוף סוף…

  כתבות ווידאו שחבל לפספס