ידיעה כתובה |

: 61% מכלל הנרצחים בישראל ב-2018 הם ערבים

חברה נכתב על ידי

מדו"ח שנתי בנושא "אלימות, פשיעה ושיטור ביישובים הערביים", שפרסמה עמותת יוזמות אברהם עולה כי 61% מכלל הנרצחים בישראל בשנת 2018, הם אזרחים ערבים – פי 3 מחלקה של החברה הערבית באוכלוסייה.

עוד עולה מהנתונים כי למעלה משליש מהאזרחים הערבים (35.8%) מרגישים חוסר ביטחון אישי ביישוב מגוריהם בגלל אלימות, לעומת 12.8% בלבד בקרב האזרחים היהודים, 26.6% מהאזרחים הערבים מדווחים על פגיעה שלהם או של בני משפחתם בשנה האחרונה מעבירות אלימות, כגון: מכות, דקירות או ירי, ורמת האמון של האזרחים הערבים במשטרת ישראל עומדת על 26.1%, בהשוואה ל-42.2% בחברה היהודית. בנוסף, מעל 90% מהאזרחים הערבים גורסים שקל להשיג נשק חם.

בעמותת יוזמות אברהם סבורים כי הנתונים הקשים הם תוצאה של מציאות עקובה מדם בחברה הערבית, כאשר בשנים האחרונות מסתמנת בחברה זו עלייה תלולה בשיעורי הפשיעה והאלימות, "העלייה בשעורי האלימות והפשיעה הן  תוצר של אפליה עמוקה של החברה הערבית בכל תחומי החיים. אנו קוראים להקמת צוות בין-משרדי למיגור האלימות, ולביטול הקיצוץ של 400 מליון שקלים מתקציב המשטרה, הפוגע בהקמת תחנות משטרה נוספות הנחוצות ביישובים הערביים", אומרים ביוזמות אברהם.

עוד עולה מהדו"ח כי במהלך 2018 קיפחו את חייהם כתוצאה מאלימות 71 אזרחיות ואזרחים ערבים, 56 מהם גברים ו-15 מהם נשים, החשש להיפגע מאלימות גדול משמעותית בקרב ערבים לעומת יהודים:59.3% מהאזרחים הערבים חוששים להיפגע מעבירות אלימות, לעומת 19.6% בלבד בקרב האזרחים היהודים, שיעור הערבים שהם או בני משפחתם נפגעו מאלימות גבוה דרמטית מבחברה היהודית: למשל:11% מהנשאלים הערבים ציינו כי הם או מכריהם נפגעו משימוש בנשק קר או חם בהשוואה ל-1.2% בלבד בקרב היהודים. מקומות בילוי ויישוב המגורים הם המקומות המאיימים ביותר בהקשר של אלימות, לדעת כשליש מהנשאלים. הבית נעשה למבצרם של האזרחים הערבים, והוא המקום היחיד בו הם חשים מוגנים – רק 6% מקרב הנשאלים הערבים דיווחו כי הם חשים איום על ביטחונם האישי בביתם. חוסר אמון במשטרה ואי הגשת תלונות – 61.7% מהאזרחים הערבים אשר חוו אלימות כלפיהם דווחו שלא התלוננו במשטרה.

אמנון בארי-סוליציאנו וד"ר ת'אבת אבו ראס, מנכ"לים שותפים בעמותת יוזמות אברהם, אמרו:"האלימות בישובים הערבים מקבלת ממדים של אסון חברתי, אותו מיטיבים להמחיש ממצאי הסקר. לצד תמונת המצב העגומה, מהסקר עולה כי החברה הערבית מעוניינת להיאבק באלימות, ואף מוכנה להתמודד עם חוסר האמון במשטרה ובמוסדות המדינה על מנת להצליח במאבק זה."

הפתרון על פי יוזמות הוא קיום נוכחות קבועה ומיטיבה של המשטרה ביישובים הערביים, להגביר את ההידברות ממוסדת בין המשטרה לקהילה, ולטפל בבעיית הנשק הבלתי חוקי. בנוסף,  יש לבטל את הקיצוץ בסך של כ-400 מיליון ₪ אשר עליו הוחלט ב-2018, תקציב המיועד לבינוי תחנות משטרה ביישובים אלה".
לינק לדוח של יוזמות אברהם.

עמותת יוזמות אברהם היא ארגון יהודי-ערבי לשינוי חברתי ולקידום שילוב ושוויון בין יהודים וערבים אזרחי ישראל, למען חברה משגשגת, בטוחה וצודקת, באמצעות מיזמים המביאים את הניסיון מהשטח לכדי שינוי מדיניות.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס