ידיעה כתובה |

: יש תקווה–תקנות הפיגומים החדשות אושרו בכנסת

חברה נכתב על ידי

ביום שלישי השבוע (01.01.2019), אישרה וועדת העבודה של הכנסת את תקנות הפיגומים החדשות, בתקווה שיישומן יצמצם את מקרי המוות הטרגדים של עובדי הבניין שנופלים אל מותם מהפיגומים הרעועים.

התקנות קובעות חובת שימוש בפיגומים העומדים בהוראות התקן הישראלי לפיגומים (תקן 1139 חלק 1) שאומצו מתוך התקן האירופי המחייב. בנוסף מחדדות התקנות הוראות בעניין הגורם המורשה לתכנן הקמת הפיגום וכן לעניין הגורם המבצע הקמה ופירוק של הפיגום. כמו כן, נקבעו הוראות המגבירות את אחריות מבצע הבנייה לבטיחות הפיגומים השונים.
על פי דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת שנכתב לבקשת ח"כ איל בן ראובן ופורסם במאי 2018, תקנות אלה עודכנו בפעם האחרונה בשנת 1998, כלומר לפני 20 שנה. עוד מציין הדו"ח כי בשנים 2015-2016 בכרבע מהתאונות הקטלניות בענף הבניין היה מעורב פיגום, 8-9 תאונות בכל שנה. בשנים 2010-2017 ב-62% מהמקרים בהם נבדקו פיגומים בביקורי הפיקוח נרשם לפחות ליקוי אחד בפיגום או בקשר לעבודה עם פיגום. בסך הכול נרשמו בשנים אלו 29,185 ליקויים, ממוצע של כ-3.2 ליקויים לכל ביקור.
בהתייחס לתקנות אמר מוטי אלישע, הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, כי "היום הבנייה הרוויה הולכת לגובה ולכן זה משמעותי יותר מתמיד. עד היום היו בונים 4-6 קומות, היום זה 18 וגם יותר, על כן תפקידנו לשמור על העובדים ובני משפחותיהם".

צפו בכתבה על מחדל הפיגומים:

מחדל הפיגומים (לדף הכתבה »)(Available in English)

רבע ממקרי המוות באתרי בנייה בשנים האחרונות, נגרמו כתוצאה מפיגומים לא תקניים או מחדלים בהתקנתם. התקן הישראלי לפיגומים מאוד ישן, והתקן האירופאי אומץ מזמן ע"י מכון התקנים הישראלי. אך רוב הקבלנים מעדיפים להשתמש עדיין באותם פיגומים ישנים ולא בפיגומים הבטיחותיים נושאי תו התקן האירופאי כדי לחסוך בעלויות. את המחיר משלמים לא רק הפועלים שנופלים אל מותם, אלא גם הולכי רגל שנמצאים בסביבת אתרי הבנייה. באמצעות הכתבה תוכלו גם אתם לזהות את הפיגומים הנפוצים והכשלים בהם, כדי להיזהר מהם. הכתבה הופקה במסגרת "נרתמים - בטיחות לעובדי הבניין" פרויקט משותף לקו לעובד, איגוד העובדים מען והטלוויזיה החברתית.
הופק ע"י: | עלה ב: 18/10/2018


על אף הנתונים המדאיגים, נציגים רבים של יצרני הפיגומים, קבלני הפיגומים וקבלני הבניין הגיעו לדיון ומחו כנגד הכוונה לאשר את התקנות. איסי ניסים, העומד בראש עמותה בהקמה שעתידה לאגד את קבלני הפיגומים אמר "אנחנו לא נגד התקנות ובעד הצלת חיי אדם. אבל הנוסח נכתב ללא התייעצות עם השטח. התקינה האירופאית לא מתאימה לארץ, לא בטיחותית ולא לסוג העבודות שמתבצעות פה. הבעיה המרכזית היא תרבות העבודה. אנחנו נותנים למנהלי עבודה פיגומים תקינים אבל במהלך העבודה מפרקים קשירות בפיגומים שלנו. הנוסח שמוצע כאן שומט את הקרקע למאות משפחות שמחזיקות ציוד במאות מיליונים, בזמן שאפשר לקחת את הקיים, לבצע התאמות ולהוסיף לו אביזרי בטיחות שקיימים כבר היום". שהואן עאמר, קבלן פיגומים מזה 40 שנה הוסיף "האינטרס שלנו הוא לשמור על התחום שלנו ולכן התחלנו לפקח אחד על השני. בחודש האחרון לא קרתה אף תאונה כי עשינו צוות של קבלני הפיגומים וכל פיגום לא תקני שאנחנו מוצאים אנחנו מדוחים עליו. זה הצעד הראשון ויהיו צעדים נוספים".

סיגל מרד, ראש תחום אסדרה בלשכה המשפטית, משרד העבודה והרווחה שללה את הטענות ואמרה "אנחנו רק עושים כאן השלמה לאסדרה קיימת. ב-2014 מכון התקנים החליט לאמץ את התקן האירופי. לא אנחנו מחליטים על כך. במסגרת השינוי הזה ניתנה תקופה של שנתיים לצורך היערכות של השוק בגלל שהבינו שיש לכך משמעות עבור העוסקים בתחום. היום, שנתיים אחרי השנתיים שניתנו להיערכות אנחנו שומעים טענות מהשטח של 'לא נערכנו'. נאמר כאן בצדק שמכון התקנים עצמו עדיין לא השלים את ההיערכות לתקן החדש ולכן דרשנו מהם להיערך עד כניסת התקנות לתוקף, כי מצב שבו אדם רוצה להיות בסדר ולא מאפשרים לו הוא בלתי נסבל". באשר לדחיפות שבהן הובאו התקנות לאישור הוועדה אמרה "טיוטת התקנות פורסמה ב-19 בנובמבר, לצד פנייה לכל גורם שרצה להעיר כשהמועד האחרון היה ה-3 בדצמבר. בפועל קיבלנו גם היערות שהגיעו לאחר מכן. בחנו כל טענה וטענה תוך התייעצות עם יועצים מקצועיים כדי להביא לכאן את התוצר הטוב ביותר".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, מסר כי "בכוחות משותפים נמשיך להילחם על בטיחות בעבודה בכלל, ובענף הבנייה בפרט". עוד נמסר כי יו"ר ההסתדרות מבקש להודות ליו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ אלי אלאלוף, לשר העבודה והרווחה חיים כץ ולשר האוצר משה כחלון.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס