ידיעה כתובה |

: שוחרר סרבן המצפון הלל גרמי

חברה נכתב על ידי

ועדת המצפון של הצבא פטרה השבוע (א', 23/12/2018) משירות צבאי את סרבן המצפון הלל גרמי, בן 19 מהמושב השיתופי יודפת בצפון. גרמי, מיוזמי וחותמי מכתב השמיניסטים, שוחרר בתום שבע תקופות כליאה שארכו 107 ימים, אליהן נדון לפרקים מאז התייצב לראשונה בלשכת הגיוס ביולי האחרון, אז הצהיר בפני הצבא על סירובו.

עם צאתו מהכלא אמר: ״חמשת החודשים שבהם שהיתי בכלא הוקדשו למאבק נגד הכיבוש והמצור, למען חמישה מיליוני פלסטינים החיים בפועל תחת שלטונה של ממשלת ישראל, אך לא נהנים מהזכות לבחור בה.״

צפו בראיון עם הלל טרם כניסתו לכלא:

הלל גרמי – אני מסרב (לדף הכתבה »)(Available in English)

"כשהייתי קטן, היה נראה לי מובן מאליו שאני הולך להתגייס, ולנסות להתקבל ליחידה קרבית. עם השנים, ככל שלמדתי על המצב בין הים לירדן, החלו להתעורר בי יותר ויותר ספקות." כך סיפר הלל גרמי בראיון לטלוויזיה החברתית ואף הוסיף: "ואני חושב שמה שמדינת ישראל החליטה לעשות עם הצבא שלה, חוצה את הקווים האדומים שלי". ב-6 באוגוסט (2018), צפוי הלל להגיע לבקו"ם ולהכריז על סירובו להתגייס לצבא מטעמים אידיאולוגיים.
הופק ע"י: | עלה ב: 01/08/2018

גרמי מספר: ״בכל הימים והלילות שעברו עליי בכלא ניסיתי לראות לנגד עיניי את סבלם של הפלסטינים מהמשבר ההומניטרי המתמשך ברצועת עזה, הכולל מחסור במי שתייה, מזון ותרופות או הפלסטינים שסובלים מהכיבוש בגדה הכולל גזל אדמות מחסומים, מעצרים וחיפושים אקראיים. היו אנשים שאמרו לי שבסירובי אני בורח מאחריות על ביטחונם של אזרחי ישראל, אולם אני חושב שדווקא מתוך מעשה זה אני לוקח אחריות על ביטחונם של כל האנשים המושפעים ממעשי, ישראלים ופלסטינים כאחד, בכך שאיני מצטרף למעגל האלימות ואיני פוגע באף אחד מהם, ובכך שאני פועל לשכנע אנשים נוספים לפעול כמוני.״

עם כניסתו לכלא סיפר גרמי כי בהחלטתו לסרב שאב השראה ממוביל הפגנות המחאה בעזה, אחמד אבו-רתימה, וזה האחרון ענה לו במכתב בו ביקש לחזק אותו ואת מעשיו.

לראיונות נוספים עם סרבני וסרבניות מצפון:

  כתבות ווידאו שחבל לפספס