ידיעה כתובה |

: מי שירה בבאסם למוות – לא יועמד לדין

מדינה נכתב על ידי

באפריל 2009 נהרג באסם אבו רחמה מפגיעת רימון גז בחזה במהלך הפגנה נגד גדר ההפרדה בבילעין. רימון הגז שנורה לעברו היה בעל טווח מוגדל ולכן קטלני במיוחד. היום, 17.09.2018, אחרי 9 שנות מאבק, בג"צ החליט שאין ביכולתו להעמיד לדין את האדם שירה למוות בבאסם.

עו"ד מיכאל ספרד שעבד על התיק כתב: "היום הסתיימו למעלה מתשע שנים של מאבק משפטי עיקש שכלל שלוש עתירות לבג"צ, שני עררים והשגה ליועמ"ש לממשלה, להביא לדין את איש כוחות הביטחון שהרג את באסם אבו-רחמה ז"ל בהפגנה שלווה בבלעין באפריל 2009. פסק הדין של בג"צ מהיום הכיר בכך שמצ"ח והפרקליטות הצבאית התרשלו, גררו רגליים במשך שנים וקיבלו החלטות רק בלחץ עתירות לבג"צ, עיכבו את הטיפול חרף שני פסקי דין קודמים של בית משפט זה, אשר הורו למשיבים בפירוש לסיים הטיפול בהקדם ואף איבדו את תיק החקירה המקורי. כל הכשלים האלו הביאו לכך ששופטי בג"צ סברו כי אינם יכולים היום, תשע וחצי שנים לאחר האירוע, ולאור חומר הראיות החסר, להתערב בהחלטה שלא להגיש כתב אישום נגד החייל היורה".

"תיק אבו-רחמה היה תיק ייחודי במובן זה שאירוע הירי שבבסיסו תועד משלוש מצלמות וקבוצת מומחים מלונדון ומניו יורק שחיברה שתי חוות דעת ובהן ניתוח ראייתי שנעזר בכלים הפורנזיים המתקדמים ביותר. חוות הדעת הובילו לכך שכיום ידוע לנו מאיזו עמדה נורה אבו-רחמה אם כי לא ידועה לנו זהות החייל/שוטר מג"ב שעמד בה וזאת לנוכח הכשלים בחקירה כאמור."

השופט ג'ורג' קרא סיכם בפסק הדין: "בדומה לסיפורו של כרונוס אל הזמן מהמיתולוגיה היוונית שאכל את בניו עד שאין להם זכר, כך בענייננו, התעמעם זיכרונם של העדים, עדויות וראיות כורסמו ואוכלו במאכלת הזמן עד שאין לסמוך עליהן. אף שהסכמתי לניתוח המשפטי ולתוצאה אליה הגיע חברי, קשה להשתחרר מן התחושה הקשה העולה מאופן התנהלות הדברים וקוצר ידנו מלהושיע בנסיבות אלה, כאשר התנהלותה, יותר נכון – חדלונה של המדינה בחקירת האירוע הביאה בין היתר לאותו "נזק ראייתי", והעדר יכולת למצוא את האחראי למותו של המנוח."

בג"צ גם דחה את בקשת העותרים, אימו של אבו-רחמה וארגון "יש דין", להעמיד לדין משמעתי את החיילים ומפקדיהם ולנקוט בצעדים פיקודיים נגד המפקדים שנכשלו בהכשרת פקודיהם ובהפסקת הירי הבלתי חוקי. השופטים קבעו שחלוף הזמן והקשיים הראייתיים מסכלים גם נקיטה בצעדים משמעתיים או פיקודיים.

לקריאת פסק הדין המלא.

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס