ידיעה כתובה |

: האם פורנוגרפיה מוגנת בזכויות יוצרים?

חברה נכתב על ידי

האם זכויות יוצרים חלות על סרטים פורנוגרפיים? על פי פסק דין שניתן בשבוע שעבר (שלישי, 7/8/2018) על ידי בית משפט השלום בהרצליה, התשובה מעט מורכבת; אמנם זכויות יוצרים כן קיימות, אך מתוך עמדה עקרונית בתי המשפט לא יסייעו לנפגעים מהפרות זכויות יוצרים מסוג זה.

פסק הדין, שניתן על ידי השופט גלעד הס, ניתן לאחר שבעלי אתר פורנוגרפי אחד תבעו בעלי אתר פורנוגרפי אחר, כאשר הנתבע שתל באתרו קישורים לאתרו של התובע. "הפרת זכות היוצרים בסרטים אלו אינה מקנה סעד לבעלי הזכות", כתב הס, "וזאת מהטעם כי הכנת והפצת הסרטים הפורנוגרפים הינה בלתי חוקית, או לחילופין סותרת את תקנת הציבור."

בית משפט השלום הרצליה. צילום: דוד שי, ויקיפדיה.

טענות התובע נדחו על הסף, בטענה שלמרות ש"סרטי הפורנו הינם בגדר יצירת קולנוע מקורית אשר יש בה זכויות יוצרים", יצירתם והפצתם של חומרים כאלה הינה אסורה מכיוון שהיא נופלת תחת ההגדרה בחוק של "תועבה". על פי פסק הדין, למרות שהאיסור על ייצור והפקת פורנוגרפיה (כאשר אינה מערבת קטינים) אינו נאכף, לא מדובר בהכשר חוקי ובכל זאת הפעולה נשארת מחוץ לחוק.

פסק הדין מתעקש על הברור מאליו – פורנוגרפיה היא פסולה, גם כאשר לא מעורבים בה קטינים. תעשייה שמלאה בניצול, הן קטינים והן בגירים, הן נשים והן גברים, ומשדרת רעיונות לא ריאליסטיים על מיניות ויחסי כוחות בין-מגדריים, שלהם מקשיבים מאסות של אנשים, צריכה להישאר מחוץ לגבולות הלגיטימיות.

לקריאת פסק הדין המלא.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס