ידיעה כתובה |

: לא בונים בחופים

סביבה נכתב על ידי

איך נמדד מרחק הבניה מחוף הים? בשבוע שעבר (שלישי, 24.10.2017) פורסם פסק דין של השופטת מיכל אגמון-גונן בנושא העניין הטכני של אופן מדידת מרחק ה-100 מטר מהחוף, עניין שנראה לכאורה שולי אבל בעצם בעל משמעות עצומה.

העתירה של הפורום הישראלי לשמירה על החופים עוסקת בעיקר בעובדה כי מלון סאן בבת ים, שבנייתו הושלמה תוך כדי הדיונים, נבנה בניגוד לחוק, כיוון שהבניין חורג לתוך תחום ה-100 מטרים האסורים לבנייה על פי תמ"א 13, תכנית המתאר הארצית לחופים. תמ"א 13 אוסרת על הקמת מבנים במרחק 100 מטר מ"קו מים עליון"– קו שלא הוגדר ומכאן סלע המחלוקת עם רשויות התכנון והיזמים.

העותרים טוענים כי יש למדוד את תחום מאה המטרים האסורים לבנייה מקו גובה 0.75 כפי שנקבע בחוק החופים. אל מול עמדת היזמית והמדינה – הטוענת כי יש למדוד את "קו המים העליון" מקו גובה 00 – המכונה "גובה פני הים"-  קו שנקבע לקביעת גבהים בכל שטח המדינה לצרכי מיפוי, בלי קשר לנושא החופים. הבעיה היא שקו "פני הים", אינו סטטי ומשתנה בהתאם לעונות השנה, בין גאות לשפל, ומושפע מסערות.
מכאן יוצא כי קו ה-00 נמצא רוב הזמן בתוך המים וקו ה- 0.75 נמצא רוב הזמן ביבשה- כך שההפרש בין שתי המדידות יכול להגיע להפרש של עשרות מטרים לטובת היזמים – תוך צמצום משמעותי של רצועת החוף.

בפסק הדין מכריעה השופטת אגמון–גונן באופן תקדימי בשאלה מהו "קו המים העליון" – וקובעת כי יש למדוד את המרחק מהחוף בכל תכניות הבנייה הישנות לפי קו גובה 0.75 כפי שנקבע בחוק החופים. פסק הדין קובע שרשויות המדינה פעלו בניגוד לחוק כשאישרו לבנות את מלון סאן לפי מדידה מקו 00 בניגוד לתמ"א 13 ולחוק החופים.

צפו בכתבה על מחאה על הבנייה בחופים:

כאן בונים רק בחול! (לדף הכתבה »)(Available in Ehglish)

פעילי סביבה ואירגון זזים אירגנו מיצג מחאה בחוף תל אביב על מנת להגן על החופים מתוכניות הבניה הצפויות להם. הפעילים מבקשים תיקון לחוק החופים ונאבקים על מנת לעצור את הבנייה של בעלי ההון בשטחים המיועדים לרוחצים בים.
הופק ע"י: | עלה ב: 27/09/2017

החלטת בית המשפט משפיעה על עשרות תכניות בנייה שעלולות לקום על קו המים באשדוד, אשקלון, חדרה, מכמורת ועוד ובכך מהווה "רעידת אדמה" ליזמים.
לגבי מלון סאן בבת ים, פסק הדין קובע שאין להרוס את המלון בשל השיהוי בו הוגשה העתירה אבל יחד עם זאת – היתר הבנייה יושעה ל-24 חודשים, בהן יועבר לבחינה מחודשת של המועצה הארצית לתכנון ובנייה במטרה למזער את הנזק לשטחים הפתוחים במלון באופן שיפגע פחות בסביבה החופית.

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס