ידיעה כתובה |

: מאוטופיה למציאות

מדינה נכתב על ידי

מפלגת הפועלים דעם תקיים סמינר "מדינה אחת, מאוטופיה למציאות" שמטרתו לנסות ולהבין את האפשרויות שהעתיד טומן בחובו, במקום לשקוע בייאוש או אדישות, המשחקים לידי מי שרוצים להנציח את המצב. ההבנה והידע הוא מכשיר ראשון במעלה כדי לשנות את המציאות.

להלן טקסט מבוא לרעיונות שיועלו בדיון:
שנים עברו מאז נחתמו הסכמי אוסלו, והפתרון המדיני רק מתרחק. 50 שנות כיבוש ייצרו זה מכבר מציאות של מדינה אחת מעוותת, ששוללת את הזכויות הבסיסיות ביותר של העם הפלסטיני בגדה המערבית וברצועת עזה. פתרון שתי המדינות ירד סופית מהפרק מאז שממשלת הליכוד הכריזה כי לא תהיה מדינה פלסטינית, והאופוזיציה זנחה אף היא את פתרון שתי המדינות ומעדיפה להתרכז בנושאים חברתיים. המשך דו-הקיום המעוות בין הרשות הפלסטינית לבין הכובש הישראלי גורמת לשפיכות דמים שסופה לא נראה לעין ולהעמקת הסכסוך והשנאה.

האשליה שניתן לנהל את הסכסוך ולקיים במקביל חברה ישראלית דמוקרטית ונאורה מתפוצצת לכולנו בפנים. הסכסוך חודר לתוך תוכה של החברה הישראלית. תופעות כמו נוער הגבעות, פרשת החייל אלאור אזריה, חוק הלאום, ההסתה הגזענית נגד הערבים אזרחי ישראל, נגד מבקשי המקלט, השנאה העדתית, המלחמה בבג"צ, ההדתה במערכת החינוך, ההסתה המלחמה נגד יוצרים ויוצרות בכל תחומי האמנות והספרות, כל אלו הפכו את החיים בישראל לבלתי נסבלים עבור חלק חשוב של החברה הישראלית השואף לחיות בחברה פתוחה, דמוקרטית וליברלית.

העובדה שהממשלה והאופוזיציה בישראל אינן פועלות לפתור את הסכסוך הישראלי פלסטיני אינה מעלימה את מליוני הפלסטינים מהשטח, והופכת לפצצת זמן. גם הנסיון להנציח את המציאות הנוכחית מבוסס על אי הבנה של התהליכים הבינ"ל שמתחוללים סביבנו. העולם הערבי והעולם המערבי עוברים זעזועים פוליטיים וכלכליים עזים. בחירתו של טראמפ בארה"ב ונצחון הברקזיט הבריטי הן דוגמאות בולטות לשינויים המהירים והחדים שמתחוללים במערב. העולם הערבי נמצא בשלב מעבר ממשטרים דיקטטורים, מלוכנים ופאודלים למשטרים דמוקרטים ומודרניים. זהו מעבר מורכב וקשה שעובר דרך מרידות מהפכניות של העמים, דיכוי אכזרי ומלחמות אזרחים עקובות מדם.

הפתרון של מדינה אחת לשני העמים שחיים בשטחה של פלסטין המנדטורית בין הים לירדן הופך רלוונטי בדיוק בגלל אופיה של התקופה. בראש ובראשונה הוא בא לשים קץ למגמת ההסתגרות ובניית החומות, ולייצר חיים משותפים של ערבים ויהודים.

מתוך דף הפייסבוק של הסמינר

פתרון המדינה האחת לשני העמים הוא התשובה לכשלון המאמצים להשיג הסדר  של שתי מדינות, ולכשלון הפרוייקט הלאומי הערבי בסוריה ועירק. הוא התשובה לכשלון השיטה הכלכלית הניאו-ליברלית, ומשקף את המהפכה הטכנולוגית שמקרבת צעירים מכל העולם לתרבות אחת. המדינה האחת תואמת את הרעיונות המהפכניים שעלו בתנועת המחאה העולמית, ושעמדו בבסיס המהפכות העממיות של האביב הערבי שהפילו דיקטטורות. העולם הישן הולך ונעלם מול עינינו, ומנגד מנסים כוחות לאומניים ופשיסטים לעצור את ההיסטוריה בכל כוחם: הימין האמריקאי של טראמפ, הרוסי של פוטין, הצרפתי של לה פן, הבריטי של הברקזיט, והימין הלאומני הגזעני בישראל. כולם משקיעים את כל כוחם בבניית חומות כדי לעצור את השנוי.

הסמינר ביוזמת דעם יתקיים ב – 21.10.17 בהשתתפות: יעקב בן אפרת – מזכ"ל מפלגת דעם; דר' ראיף זריק – מרצה לפילוסופיה פוליטית; ד"ר איתמר מן – מרצה למשפט בינ"ל באוניברסיטת חיפה; דיאנה בוטו – משפטנית, עמיתה בבית הספר למשפטים באוניברסיטת וינדזור, קנדה; מחמד אל-חילו – מיוזמי המסגרת "מדינה דמוקרטית אחת"; אסף אדיב – חבר בהנהגת מפלגת דעם. לפרטי האירוע בפייסבוק.

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס