ידיעה כתובה |

: אלפים הפגינו בת"א בתגובה לגילויי הגזענות

חברה נכתב על ידי

אלמנת המחנך שנהרג באום אל-חיראן: "הקימו ועדת חקירה בלתי תלויה שתתחקר את הפינוי באום אל-חיראן בו איבדו את חייהם בעלי יעקוב אבו אלקיען והשוטר ארז לוי ז"ל". גם ח"כ איימן עודה קרא לועדת חקירה ממלכתית ואמר: "אנחנו פה לא כמואשמים, אלא כמאשימים את נתניהו הגזען".

כחמשת אלפים מפגינים, יהודים וערבים, צעדו ביחד אמש, (שבת, ה- 4.2.17), ברחובות תל אביב במחאה כנגד מדיניות האפליה וההסתה הגזענית של ממשלת ישראל כלפי אזרחיה הערבים ולמען עתיד טוב יותר של שוויון וצדק, תחת הסיסמא: "כל האזרחים שווים". המפגינים הגיעו מכל רחבי הארץ כדי לעמוד ביחד – יהודים וערבים – נגד הריסות הבתים, נגד סימון החברה הערבית כאויב – וכדי לסמן עתיד משותף אותו נבנה ביחד. את ההפגנה יזמה קואליצייה של יותר מ- 20 ארגוני חברה אזרחית, בהובלת תנועת "עומדים ביחד".

הפגנה ערבית-יהודית בקריאה לשוויון (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

אלפים השתתפו בהפגנה יהודית-ערבית בלב תל אביב וקראו לנתניהו ולארדן להתפטר. המפגינות והמפגינים קראו קריאות בעד שוויון בין ערבים ליהודים ובעד הכרה בכפרים הלא מוכרים בנגב. בין הנואמים/ות גם אמאל אבו סעד, אלמנתו של יעקוב אבו אל קיעאן שנהרג בידי המשטרה בכפר אום אל-חיראן.
הופק ע"י: | עלה ב: 05/02/2017

מנחי העצרת, איתמר אבנרי (עומדים ביחד) ונסרין מורקוס (סיכוי), אמרו בפתיחתה: "הגענו לכאן הערב כי נמאס לנו מראש ממשלה מסית, שקרן וגזען, שכדי להסתיר את השחיתות, את העוני ואת הכישלונות שלו, מוכן להסית יהודים נגד ערבים ולהרוס את החברה שלנו. הגענו לכאן הערב כי אנחנו לא יכולים לשבת בבית בזמן שהשר לביטחון פנים – שאמור להיות אחראי על הביטחון שלנו – שולח שוטרים חמושים ודחפורים להרוס את הישובים הערבים, להכות מפגינים ואפילו, להרוג את אחד מהם בדם קר. ואחר-כך לשקר על זה במצח נחושה ועדיין לא להתפטר! הגענו לכאן הערב כדי להגיד די! נמאס לנו מ"הערבים נוהרים לקלפיות", ממסיבות העיתונאים המסיתות, מ"אינתיפאדת ההצתות" ומהעלילות השקריות על דעאש והאזרחים הערבים בישראל.
"יש לנו אלטרנטיבה. אנחנו יודעים איך הארץ הזו צריכה להיראות, ואיך החברה הזו יכולה להיות. המקום הזה שכולנו חיים בו יכול וצריך להיראות אחרת .יכול להיות כאן שוויון לכולנו. ילדים יהודים וערבים יוכלו יום אחד לדבר אחד עם השני בשתי השפות. אנשים יגדלו, יתחנכו ויתפתחו בארץ הזו לא על בסיס מוצאם, מעמדם הכלכלי או השתייכותם הלאומית, אלא על בסיס מי שהם, בשוויון הזדמנויות.
יכולה להיות כאן ארץ שמכבדת את כל יושביה, בית שלכל אחד מאיתנו יש בו מקום, ארץ ששורר בה שלום בין שכניה – בלי כיבוש ובלי מלחמות — ושותפות בין עמיה ומדינה שמתקיים שוויון בין אזרחיה. ואת העתיד הזה אנחנו מתחילים לבנות כאן הערב."

tzoadim-demo-tlv-360X640
אמאל אבו סעד, אלמנתו של יעקוב אבו אל קיעאן שנהרג בידי המשטרה בכפר אום אל-חיראן אמרה בנאומה: "חשוב לי לעמוד כאן ולדבר בפניכם ולהעביר מסר לראש הממשלה ולשרים: למרות ההסתה הפרועה שלכם, הגזענות והאפליה בחקיקה, באכיפה, בתשתיות ובשירותים הממשלתיים – אתם לא תצליחו לפלג בין אזרחי המדינה! הבחירה להתייחס לאזרחי המדינה הבדואים כאל אויבים עלתה בחיי בעלי היקר יעקוב ובחיי השוטר ארז לוי זכרונם לברכה שבמותם המיותר כל כך, שילמו על בחירותיך הפזיזות וחסרות האחריות. הממשלה רוצה להרוס את אום אל חיראן רק בשביל להקים תחתיו ישוב יהודי. זה מסר מדיר ומפלג שמגדיר את האזרחים הבדואים כשווים פחות מהאזרחים היהודים .
ומכאן פונה לכולם לעבוד ביחד על מנת שהחיים במדינת ישראל יהיו ראויים לזכרם של יעקוב וארז. מעל במה זו אני מבקשת מכולכם – הצטרפו אלי היום בקריאה לממשלת ישראל: הקימו וועדת חקירה עכשיו – ועדת חקירה בלתי תלויה שתתחקר את הפינוי באום אל חיראן בו איבדו את חייהם בעלי יעקוב אבו אלקיעאן והשוטר ארז לוי זכרונם לברכה – זאת חובתכם כלפי ככלל אזרחי המדינה וכולנו דורשים תשובות – למען חיים משותפים ושוויון לכל אזרחי המדינה.
למרות החושך הגדול הזה אני רואה תקווה. עדיין רואה אפשרות לחיות ביחד – בזכותכם. אני, אזרחית המדינה, ד"ר אמאל אבו סעד, אמשיך בדרכי לחנך את הילדים שלי ושל יעקוב חינוך מקבל ומכבד את האחר."
ח"כ איימן עודה (חד"ש, יו"ר הרשימה המשותפת) אמר: "הגענו לפה היום אלפי אנשים, ערבים ויהודים, מכל רחבי הארץ לזעוק נגד המתקפה הממשלתית נגד האוכלוסייה הערבית ולקרוא למען שיוויון, למען הכרה בכפרים הלא מוכרים ובדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת כל האירועים סביב הפינוי הברוטאלי של אום אל חיראן".tel-aviv-demo-360X640
עוד אמר ח"כ עודה בנאומו: ""אנחנו רוצים שאום אל-חיראן תהיה ציון דרך, שמעכשיו והלאה אין הריסות בתים. חייבים להכיר בכפרים הבלת מוכרים בנגב. אנחנו פה לא כמואשמים, אלא כמאשימים את נתניהו הגזען. אנו דורשים ועדת חקירה ממלכתית בנושא אום אל-חיראן."
ח"כ מיכל רוזין (מרצ) אמרה: "חברי הממשלה שלנו מתגאים בקביעת עובדות אלטרנטיביות, והם לא עושים זאת מתוך בורות. הם בונים נראטיב של פחד, גזענות ושנאת האחר, באופן מכוון ומרושע, שמשרת את צרכיהם הפוליטיים. בעוד שאת תושבי אום אל-חיראן וקלנסווה השאירו ללא קורת גג לראשם, חסרי כל – מתנחלי עמונה קיבלו הצעות שכללו פיצוי של מיליונים ויישוב חדש – שוב, על אדמות פלסטיניות פרטיות. הגזענות והאפליה זועקות לשמים!"
מאג'ד אבו בלאל, פעיל מרהט של תנועת "עומדים ביחד" המובילה את ההפגנה כחלק מקואליציה של עשרות ארגוני חברה אזרחית, אמר: "יצאנו היום להפגין ביחד – יהודים וערבים – נגד הגזענות של הממשלה הזו, שנוקטת בהריסת בתים של ערבים בקלנסווה ובאום אל חיראן, ושולחת לשם שוטרים ערוכים למלחמה – ובאותו זמן מקדמת הסדרת השתלטות על אדמות של פלסטינים ונוקטת בכפפות של משי במתנחלי עמונה. אנחנו רוצים להגיד שיש דרך אחרת – כי כל האזרחים שווים. ביחד נבנה עתיד משותף, לכולנו."

הארגונים השותפים בהפגנה: סיכוי, יוזמות קרן אברהם, עומדים ביחד, זזים, מועצת הכפרים הבלתי מוכרים בנגב, מרצ, מק"י, חד"ש, גבעת חביבה, המטה למאבק בגזענות, שכנים של שלום, קהילות יד ביד, אג'יק, שתיל, מאבק סוציאליסטי, מחזקים, פורום המשולש הדרומי והשרון לשוויון אזרחי ולמאבק בגזענות, רבנים לזכויות אדם, נוה שלום, חקל – ברית להגנה על זכויות אדם, מרכז מוסאוא, ועד אום אל-חיראן.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס