ידיעה כתובה |

: 30 אלף איש סגורים בעיירה שבועיים

מדינה נכתב על ידי

מאז תחילת החודש, חסומות כל הכניסות והיציאות מהעיירה הפלסטינית בני נעים. כלי רכב לא יכולים לעבור. המסחר, פינוי האשפה וכניסת אמבולנסים במקרי חירום – הכל משתבש.

מאז שני הפיגועים בקריית ארבע ובדרום הר חברון בסוף יוני, ישראל נוקטת מדיניות ענישה קולקטיבית של מאות אלפי בני אדם חפים מפשע באזור חברון. ההגבלות, שהוטלו ימים ספורים לפני סיום חודש הרמדאן ותחילתו של עיד אל-פיטר, שיבשו גם את ההכנות לחג ובכך העצימו את הפגיעה בכלכלת האזור. מרביתן של מגבלות התנועה והחסימות נמשכות גם כעת, שבועיים לאחר שהחלו.

איאד מנאסרה, בן 46, פרמדיק בסהר האדום תושב בני נעים סיפר בעדותו לארגון בצלם:

"ביום חמישי (30.6.16), בערך בשעה 13:00, פיניתי באמבולנס אישה שגרה בכפר שלקתה כנראה בהתקף לב והייתה מעולפת. בגלל שלא ידעתי שהצבא סגר את הכניסה הראשית ליישוב, מיהרתי לשם כדי לצאת לכביש 60 ולהגיע מהר ככל האפשר לבית החולים. הדופק שלה היה איטי והחיים שלה היו בסכנה. כשהגעתי לכניסה הראשית הופתעתי לראות דחפור צבאי שעסק בחסימת הכניסה באמצעות סוללת עפר. ביקשתי מהחיילים לתת לי לעבור ברווח שנשאר עדיין. החייל היסס וחיכיתי עם החולה באמבולנס בערך חמש דקות, ואז הם הרשו לי לעבור. מיהרתי לבית החולים אבל לצערי האישה מתה זמן קצר לפני שהגענו לשם. הורדתי אותה בבית החולים וחזרתי לבני נעים בכביש שעובר בבית ענון, שהנסיעה בו לוקחת יותר זמן כי הוא משובש."

אחת הדרכים לעיירה בני נעים שנחסמה ע"י הצבא. מתוך דף הפייסבוק: "חדשות בני נעים - הדף הרשמי". אתמול (10.07.2016)

אחת הדרכים לעיירה בני נעים שנחסמה ע"י הצבא. מתוך דף הפייסבוק: "חדשות בני נעים – הדף הרשמי". אתמול (10.07.2016)

אהד שחדה בן 38, תושב בני נעים ובעל מפעל לעיבוד אבן סיפר ל'בצלם' על ההשפעות הכלכליות של הסגר: "המפעל שלנו הוא אחד מיותר מ-20 מפעלים בבני נעים. זה מפעל קטן יחסית שמעסיק 13 פועלים. החציבה ועיבוד האבנים הם עמודי תווך של כלכלת בני נעים ובענף הזה מועסקים מאות פועלים. כל יום מגיעות ליישוב ויוצאות ממנו מאות משאיות. ביום שישי, הצבא הידק את הסגירה של היישוב וחסם בעפר את דרך בית ענון – שהייתה המפלט היחיד אחרי סגירת הדרכים הראשיות. בני נעים היה מכותר לגמרי והמשאיות לא יכלו להגיע.
הפסקתי את העבודה במפעל ונודע לי שבמפעלים האחרים עשו אותו דבר. היום, כשהסגר נמשך, שילמתי לפועלים שלי את השכר שלהם והוצאתי אותם לחופשה בלתי מוגבלת בזמן עד שההגבלות יוסרו. זה היה קשה גם לי וגם לפועלים, אבל הם ידעו שאין לנו מה לעשות במפעל חוץ מלשבת ולחכות שהסגר יוסר. אנחנו לא אשמים במה שקרה וגם שלושים אלף התושבים האחרים בבני נעים לא אשמים. הסגר הזה מסב לי כל יום נזק של עשרת אלפים שקלים."

ראש מועצת בני נעים, מחמוד מנאסרה, בן 58 הוסיף כי: "הסגר גם מקשה לשמור על הניקיון והתברואה ביישוב. היום בבוקר משאית אשפה הצליחה לצאת למזבלה בבית לחם, אחרי שנסעה בדרך צדדית קשה למעבר, אבל כשנהג המשאית ניסה לחזור לבני נעים לא אפשרו לו. הוא חיכה שלוש שעות ואז נסע לחברון. למשאית האשפה הנוספת, שמגיעה מהעיר חברון, לא אפשרו בכלל להיכנס. אם הסגר יימשך המצב יחמיר ובתוך כמה ימים הרחובות של היישוב יתמלאו באשפה."

באתר החדשות מען דווח היום (11.07.2016) כי הסגר הכבד על העיירה בני נעים כמו גם על כפרים ושכונות נוספות באזור חברון – ממשיך. הסגרים מלווים בגלי מעצרים ופשיטות יומיומיות של הצבא על כפרי האזור. בעיר דורא שמדרום לחברון לדוגמא, התושבים חשופים כבר 11 ימים לפלישות ליליות של הצבא, חיפושים בבתים, מעצרים רבים ועימותים שכוללים ירי על תושבים.

חסימה בכניסה למחנה הפליטים אל-פוואר: תושבים חוזרים הביתה עם קניות. צילום: נסר נוואג'עה, בצלם. (4.7.16)

חסימה בכניסה למחנה הפליטים אל-פוואר: תושבים חוזרים הביתה עם קניות. צילום: נסר נוואג'עה, בצלם. (4.7.16)

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס