ידיעה כתובה |

: פרשת אדם ורטה כמו שעוד לא שמעתם אותה

תרבות נכתב על ידי

הרבה נכתב ונאמר על "פרשת אדם ורטה" שהסעירה את הציבור הישראלי לפני כשנתיים, אבל כעת היוצרת רננה רז, מאפשרת לכם לחזור לאותה פרשה ולשימוע שנערך לורטה, להקשיב למילים המדיוקות שנאמרו בו ולהתבונן עליו באופן אחר וחדש.

בחדר שקירותיו לבנים, סביב שולחן ישיבות, מאחורי דלתיים סגורות, מתכנסות להן ארבע דמויות. כולן כבר כיכבו בדרמה שהסעירה את הציבור הישראלי בתחילת 2014, כאשר אדם ורטה, מורה למחשבת ישראל באורט טבעון זומן לשימוע שלפני פיטורים בעקבות מכתב ששלחה תלמידתו ספיר סבח לשר החינוך ובו טענה כי הוא מבטא בכיתה "דעות של שמאל קיצוני" ו"יוצא נגד המדינה".

  • צפו בסיקור הפרשה:

לא בבית ספרנו (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

החברה הישראלית, איבדה השבוע (25/1/2014) את אחת הדמויות המרכזיות שהגנו על זכויות האדם והאישה בישראל - שולמית אלוני, שכיהנה בעבר גם כשרת החינוך. בימים בהם אנשי רוח ופוליטיקאים סופדים לה ומעלים על נס את חתירתה לחיזוק החינוך לדמוקרטיה, מהדהדת הפרשה של המורה לאזרחות ומחשבת ישראל אדם ורטה מקרית טבעון, שמועמד לפיטורין בשל הבעת דעות שנויות במחלוקת בפני תלמידיו. המקרה של אדם ורטה, אינו בודד. רק לאחרונה נודע כי מורה בבית הספר גבריאלי בת"א סירבה לאפשר לתלמיד להציג מצגת על "סברה ושתילה", במסגרת תרגיל שהתבקשו התלמידים להכין לזכרו של אריאל שרון. בימיה של השרה אלוני ז"ל, חוזקה היחידה לדמוקרטיה ודו קיום במשרד החינוך, שהוקמה בעקבות דו"ח קרמניצר ללימודי האזרחות. עם זאת, במהלך השנים היחידה נבלעה ב"מנהל לחינוך ערכי" להעשרה יהודית-ציונית ולבסוף פורקה. באין מדיניות מרכזית מנחה ומקצועית, נשאלת השאלה, האם כלל המורים יהיו כפופים לצו מצפונו של מנהל בית ספר או מנכ"ל רשת תיכונים?
הופק ע"י: | עלה ב: 29/01/2014

"השימוע", שנוצר ע"י רננה רז, הועלה לראשונה במסגרת 'פסטיבל בבית' 2015 במסגרת עונת התרבות בירושלים. חומרי הגלם של הדרמה הזה כמו נלקחו ממיטב הקלישאות של שחור ולבן: נערה מול גבר, ימין מול שמאל, מזרחיות מול אשכנזיות, תלמידה מול מורה. סוגיות של פוליטיקה, חינוך ודמוקרטיה נמזגו את תוך העלילה והניבו תגובות אוטומטיות של המאזינים – כאילו נכתבו כולם על ידי מחזאי מנוסה.

במהלך הצפייה ביצירה, שתוצג שוב בחודשיים הקרובים בתל אביב ובירושלים, תוכלו להקשיב לאותו שימוע בדיוק שנערך לורטה, אך באופן אחר וחדש. ארבעה שחקנים ישמיעו את אשר נאמר באותו החדר – אך לא יציגו אותו. כשהם חובשים אוזניות, ישמעו השחקנים את הקלטת השימוע המקורי ויחזרו על המלים ללא שהות, בפעולה הדורשת ריכוז ולא מאפשרת התכוננות, אפיון של הדמות או הזדהות. השמיעה של הטקסט מחדש – בקולות חדשים ובווריאציות שונות, מנתקת את הטקסט מהקשרים אוטומטיים, מדעות קדומות, חושפת את רבדיו הרבים ומייצרת רגע טהור של הקשבה חדשה.

  • צפו בקטעים מתוך "השימוע" בהשתתפות אמיתי יעיש בן אוזיליו, עופר עמרם, נעמי פרומוביץ' ורננה רז:

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס