תמלול הכתבה: לא בבית ספרנו

לא בבית ספרנו
מגישה: החברה הישראלית, איבדה בשבוע החולף את אחת הדמויות המרכזיות שהגנו על זכויות האדם והאישה בישראל - שולמית אלוני, שכיהנה בעבר גם כשרת החינוך. בימים בהם אנשי רוח ופוליטיקאים סופדים לה ומעלים על נס את חתירתה לחיזוק החינוך לדמוקרטיה, מהדהדת הפרשה של המורה לאזרחות ומחשבת ישראל אדם ורטה מקרית טבעון, שמועמד לפיטורין בשל הבעת דעות שנויות במחלוקת בפני תלמידיו.

גיא רשף: זה נראה לי הדבר הכי בסיסי בעולם שמורה יוכל להגיד את דעתו החופשית, תוך כמובן זה שהוא מעורר שיח פתוח בכיתה ותוך כדי זה שהוא מאפשר לתלמידים להביע את דעתם.

קריאות מפגינים: כן לחינוך! לא להסתה!

נועה סביר: מורה בשביל לגעת באמת בנושאים החשובים והערכיים של המדינה הזאת, צריך לדעת שיש לו גיבוי, שהוא לא נכנס לתסבוכת וכל תלמיד או תלמידה לא מרוצים יכולים לפטר אותו.
אי אפשר לחיות במדינה הזאת ולחנך במדינה הזאת בלי לגעת בסוגיות שהן שנויות במחלוקת. האתגר הגדול באמת הוא להצליח ליצור אווירה בכיתה שמקדשת, לא פחות ממקדשת את היכולת לנהל ויכוח דמוקרטי, תרבותי, מכבד, לשים את הקו הדק מאוד בין ויכוח לריב, ולאפשר לתלמידים להרגיש בנוח להתווכח גם איתי לפעמים.

מגישה: המקרה של אדם ורטה, אינו בודד. רק לאחרונה נודע כי מורה בבית הספר גבריאלי בת"א סירבה לאפשר לתלמיד להציג מצגת על "סברה ושתילה", במסגרת תרגיל לזכרו של אריאל שרון. בימיה של השרה אלוני ז"ל, חוזקה היחידה לדמוקרטיה ודו קיום במשרד החינוך, שהוקמה בעקבות דו"ח קרמניצר ללימודי האזרחות. עם זאת, במהלך השנים היחידה נבלעה ב"מנהל לחינוך ערכי" להעשרה יהודית-ציונית ולבסוף פורקה.

נועה סביר: מאז פיטורי מפמ"ר אזרחות, שוב על רקע דעות כביכול דעות שמאלניות וכו', עד עצם היום הזה מ- 2012 לא מונה מפמ"ר למקצוע האזרחות שזה אולי המקצוע הכי מורכב והכי מאתגר במדינת ישראל. אז מה המסר שאתה מקבל? מצד אחד את המענה המקצועי מקצצים לך ומן הצד שני, שאתה נשאר בסוף אובד עצות בכיתה, לא ברור שיהיה מי שיגבה אותך.

מגישה: באין מדיניות מרכזית מנחה ומקצועית, נשאלת השאלה, האם כלל המורים יהיו כפופים לצו מצפונו של מנהל בית ספר או מנכ"ל רשת תיכונים?

סוף תמלול הכתבה: לא בבית ספרנו

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס