ידיעה כתובה |

: מי אמר "זכויות אדם"?

חברה נכתב על ידי

מספר הפליטים באירופה בשנת 2015 גבוה ממספר הפליטים שהיו בה במהלך מלחמת העולם השנייה.  

הדו"ח של אמנסטי אינטרנשיונל לשנת 2015 מציג נתונים קשים בנוגע למצב זכויות האדם בעולם. בדו"ח ובתקציר שלו בעברית ניתן דגש מיוחד למצבם של הפליטים.

לאחר מלחמת העולם השנייה, מדינות העולם הכריזו "לא עוד". הן כוננו את אמנת הפליטים שתפקידה היה לוודא כי אנשים הבורחים מזוועות יוכלו לזכות במקלט בטוח. לאחר שבשנה האחרונה מספר הפליטים באירופה עלה על מספר הפליטים במהלך מלחמת העולם השנייה, עולה השאלה מה משמעותה של ההכרזה ההיא, "לא עוד". 800,000 הפליטים שהגיעו לאירופה הכניסו אותה לתחושת משבר חריף. מספר זה מקבל פרופורציות בהשוואה ל-1.2 מיליון הפליטים שהגיעו ללבנון, 600,000 הפליטים שהגיעו לירדן ו-2.75 מיליון הפליטים שהגיעו לטורקיה. באמנסטי אינטרנשיונל טוענים כי כעת המערב לומד את מחיר אי ההתערבות.

יותר משישים מיליון בני אדם נעקרו מבתיהם ברחבי העולם. יותר משלושים מדינות השיבו בכפייה ובצורה לא חוקית פליטים למדינות בהן הם נתונים לסכנה. לפחות שמונה עשרה מדינות ביצעו פשעי מלחמה או הפרו את "חוקי המלחמה" ויותר מ-98 מדינות עסקו בעינויים או ביצעו התעללות אחרת.

בחצי מהמדינות התקיים משפט לא הוגן, יותר מ-57 מדינות שמו מאחורי סורג ובריח אסירי מצפון. לפחות כ-66% ממדינות העולם הגבילו את חופש הביטוי והעיתונות במדינתם באופן שרירותי. אלה חלק מהנתונים העולים המדו"ח של התנועה.

בנוסף לד"וח של התנועה העולמית, התפרסם גם דו"ח של הסניף הישראלי של אמנסטי אינטרנשיונל. בשנה האחרונה המגמה של מעצרים מנהליים נמשכה. המעצרים כללו קטינים ולראשונה מזה שנים גם אזרחים ישראלים. החוק המאפשר הזנה בכפייה עבר בכנסת אך עדיין לא השתמשו בדרך זו. גל האלימות הביא לעלייה במספר הקטינים שנעצרו בירושלים המזרחית, ביניהם ילדים מתחת לגיל עשר.

בתחום זכויות הפליטים ומבקשי המקלט נכתב בדו"ח הישראלי: "מספטמבר 2015 הוצאו אלפי זימונים לחולות, כל גבר רווק יכול להיות מזומן, לא משנה כלל מתי נכנס לישראל וכמה שנים חי כאן. התוצאה של מהלך זה מתגלה בימים אלו כאשר לראשונה מאז שנפתח, מתקן חולות מלא עד אפס מקום."

מתוך הדו"ח של "אמנסטי אינטרנשיונל ישראל"

מתוך הדו"ח של "אמנסטי אינטרנשיונל ישראל"

  כתבות ווידאו שחבל לפספס