ידיעה כתובה |

: תיאטרון מחוקק חולות

תרבות נכתב על ידי

היום, 04.02.16, בערב ההצגה "תיאטרון מחוקק חולות" תוצג בתל אביב.

המופע "תיאטרון מחוקק חולות" מציג את המציאות בה חיים פליטים בארץ ואת היחס של ממשלות ישראל לאמנת הפליטים ולחוק הבינלאומי. ההצגה מבוססת על עדויות ועל סיפורים אישיים. היא מנסה לאפשר חשיבה ביקורתית והסתכלות דמוקרטית על חוק ומשפט בהקשר של מצבם של הפליטים. המופע מסתיים בדיון אינטראקטיבי תיאטרוני עם הקהל. במהלך הדיון אנשים יכולים לעלות לבמה כדי להחליף דמויות ולנסות להבין את מצבן מתוך גילומן.

קבוצת התיאטרון ב"חולות" היא שאחראית להעלאת ההצגה. זוהי קבוצה של מבקשי מקלט וישראלים המשתפים פעולה על מנת להציג את הבעיות בטיפול הממסדי בבעיית הפליטים במדינת ישראל. הקבוצה עוסקת בסוגיות אישיות ובסוגיות חברתיות איתן מתמודדים מבקשי מקלט בארץ.

הקבוצה שואפת להציע זווית אחרת בקריאה של אמנת הפליטים (אמנה שמטרתה להסביר מיהו פליט, מה הזכויות של מבקשי מקלט ומה האחריות של המדינה המספקת להם מקלט). בהצגה הקבוצה עוסקת ביחס של השלטון הישראלי ושל הממסד לאמנת הפליטים. אחת המטרות העיקריות של ההצגה היא לעורר דיון ציבורי ומשפטי כדי להוביל לשינוי ביחס שמבקשי מקלט מקבלים בארץ.

ההצגה הראשונה הועלתה על במה מאולתרת, בסמוך למתקן "חולות". בקיומה של הצגה מסוג זה יש משהו מהפכני, בין אם היא מועלת בסמוך ל"חולות" או בתוך ישובים ישראלים. בהגעה של ישראלים רבים לצפות בהצגה בסמוך לחולות לצד מבקשי מקלט יש אמירה: גם אם מחביאים את הפרת זכויות האדם במדבר, אנחנו לא נתעלם ממנה. ובהופעות כמו ההופעה בתל אביב, מבקשי המקלט מראים את היחס הקשה של המדינה כלפיהם ולא מאפשרים לנו לברוח ממנו.

אורי בר-שלום אגמון מהטלוויזיה החברתית כתב על ההצגה ב"בחירת הצוות לשנת 2015": "בחרתי את הצגת התיאטרון של קבוצת מבקשי מקלט וישראלים, שהציגו מול מתקן הכליאה חולות את הצביעות המרגיזה של המשטר הישראלי. הצגה חריפה שמצליחה לחשוף את המציאות הקשה, את האחראים לה ואת הציניות המזעזעת של מנגנוני השלטון, אבל לצד הזעזוע לא מוותרת גם על הומור שנון ומצליחה להביא לבמה את סיפורי היומיום המדהימים של מבקשי המקלט בישראל."

מחולות לקדמת הבמה (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

על במה מאולתרת, סמוך למתקן הכליאה חולות, עשרה אנשים: ארבעה ישראלים ושישה מבקשי מקלט מנסים לשקף לנו מציאות חיים, שהחברה הישראלית, באמצעות מערכת המשפט שלה, דחקה הרחק מהמרכז, למדבר. "תיאטרון מחוקק בחולות" מבוסס על טכניקת "תיאטרון המדוכאים" שנוצרה בשנות השישים בסאו פאולו, ברזיל על ידי אוגוסטו בואל ומקשרת בין אומנות, טיפול ואקטיביזם. המופע מורכב מסיפורי מסע של מבקשי מקלט, מרגע ההגעה שלהם לישראל, דרך חיפוש עבודה ותנאי העסקה נצלניים ועד לכליאה במתקן חולות, בהוראת הממשלה ובחסות החוק. לצפייה בקטעים מתוך ההצגה. לראיון על התכבה ברדיו כל השלום
הופק ע"י: | עלה ב: 22/07/2015

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס