ידיעה כתובה |

: שלילת תושבות לפלסטיניות/ים היא מתכון לאסון

חברה נכתב על ידי

"ישראל כבר סגרה את עזה. שלילת התושבות תיצור עוד גטו דמוי עזה בלב ירושלים ואחד נוסף בצפון ירושלים", כך מזהירים בארגון העובדים "מען" מפני ההשלכות של שלילת תושבותם של פלסטינים המתגוררים במחנה הפליטים שועפט ובכפר עקב.

בישיבת הקבינט המדיני-בטחוני שהתקיימה לאחרונה העלה בנימין נתניהו את נושא שלילת התושבות הישראלית מתושבי מחנה הפליטים שועפט ושכונת  כפר עקב שנשארו מעבר לגדר ההפרדה בטענה ש"אין שם אכיפה, אין חובות, יש רק זכויות".

בפועל השכונות המדוברות מונות כיו בין 80 ל- 100 אלף תושבים ותושבות ואמנם אין שם אכיפה אך גם זכויות אין שם וחובות דווקא יש. תושבי השכונות משלמים את חובותיהם פן תישלל מהם התושבות, אך הם סובלים מהעדר תשתיות תקינות של מים, חשמל, פינוי אשפה, מוסדות חינוך, שרותי בריאות ותכנון עירוני. במקום מתקיימת בנייה פרועה ללא פיקוח הנדסי ועירוני, מה שהופך את השכונות למסוכנות למגורים.
עפ"י ארגון מען, שרותי הרווחה בעיר, ובעיקר המוסד לביטוח לאומי ושרות התעסוקה, מערימים קשיים רבים מול דורשי קצבאות פלסטינים הזכאים להן על פי חוק. בשנת 2013 למשל, רק 2.7% מקצבאות הבטחת ההכנסה המשולמות בישראל הופנו אל תושבי ירושלים המזרחית למרות ש- 13% מהעניים בישראל הם פלסטינים תושבי ירושלים המזרחית.
העוני בירושלים הפך לקיצוני כתוצאה ישירה מבניית גדר ההפרדה, שבנייתה הושלמה ב- 2006. היא ניתקה את מחנה הפליטים שועפט שהוקף בחומה, ואת שכונת כפר עקב שמחסום קלנדיה מנתק אותו מירושלים, למרות שהן עדין מוגדרות כחלק מירושלים. מחסום קלנדיה הידוע לשמצה ומחסום מחנה שועפט מגבילים את חופש התנועה של התושבים, ובמיוחד את הכניסה לבירה. בתוך 4 שנים מהקמת הגדר זינק אחוז העוני בירושלים המזרחית ביותר מעשרה אחוזים, מ- 68% ב- 2006 ל- 78.8% ב-2010.
במקביל, צמצום האוכלוסייה הפלסטינית בעיר הוכרז כיעד של תוכנית המתאר העירונית "ירושלים 2000". ברוח זו החליטה העירייה לא לאשר בנייה נוספת בשכונות הפלסטיניות עד שנת 2030, למרות שבשנת 2013 נמדד מחסור של יותר מ- 10,000 יחידות דיור לפלסטינים בירושלים. כך הפכו השכונות הירושלמיות מעבר לגדר לגן עדן לקבלנים שניצלו את העדר הפיקוח ההנדסי והתכנוני לבניית רבי קומות המזדקרים לעיתים ליותר מ- 15 קומות ללא תשתית מים וחשמל, וללא פיקוח הנדסי. מלכודות מוות אלו הן הפתרון היחידי לתושבים המרוששים, והן צומחות בקצב מבהיל. בכל שנה עוברים אליהם  כ- 2,000 פלסטינים (על פי אומדנים רשמיים בשנתוני ירושלים המפורסמים על ידי  מכון ירושלים לחקר ישראל) והופכים את השכונות האלו לגיהינום ליושביהן ולמקור של אלימות קשה.

12185538_1190978110916502_6692095384839161803_o

מתוך דף הפייסבוק של ארגון העובדים "מען"

כיום צינור החמצן היחיד שמאפשר לתושבי ותושבות מחנה שועפט וכפר עקב להתקיים הוא העבודה בישראל וקצבאות זעומות- במידה ותישלל מהם תושבותם ינותק צינור זה. במען מדגישים ש"צעד חד צדדי של שלילת תושבות אינו פתרון לבעיות הקיימות אלא רק יחריף אותם. הפתרון טמון בהסדר מדיני המקובל על הצדדים".

  כתבות ווידאו שחבל לפספס