ידיעה כתובה |

: משטרה בהפרעה: פיצוי לאזרחים על נזקים

חברה נכתב על ידי

המפכ"ל המיועד יתכנס עם פקודיו בחלונות הגבוהים ויצטרך לטפל בשלל בעיות, אך כדאי שלא יפסח גם על הדרגים הנמוכים הזקוקים לרענון. על שלושה מקרים שנדונו לאחרונה, בהם נדרשה המשטרה לפצות אזרחים על נזקים שונים.

בשנים האחרונות הולכים ומתרבים הפרסומים על בעיות וליקויים בתפקודה של משטרת ישראל, מחשדות להטרדות מיניות ועד לכשלים בפרשת הרצח במצעד הגאווה.

תקוות רבות תלויות במפכ"ל המיועד רוני אלשיך, שייצא ממסתרי השב"כ אל הסנוורים הכחולים של משטרת ישראל ויחולל תמורות בארגון האמון על אכיפת החוק ועל השמירה על הסדר.

בשלושה מקרים שנדונו בימים האחרונים בבית משפט השלום בירושלים, נדרשה המשטרה לפצות אזרחים על נזקים שונים שגרמה להם. מדובר במקרים שאמנם אינם זוהרים, אך גם הם מעידים כי לא פעם ולא פעמיים שוטרי ישראל פעלו באופן בלתי תקין בשנים האחרונות.

כך למשל, לפני עשרה ימים ביהמ"ש פסק שהמשטרה תשלם פיצויים בסך 30,000 שקל לתושב מזרח ירושלים שבשנת 2005 נעצר לביקורת במחסום באזור ירושלים. האיש אמנם התגרה בשוטרים וקילל אותם בבוטות, אך השוטרים הגיבו באופן מופרז ובלתי סביר. הם הכו אותו נמרצות באגרופים ובעיטות וגרמו לו לשבר בפנים ופציעות נוספות בראש ובצלעות. בעקבות המקרה הורשעו השוטרים בתקיפה בנסיבות מחמירות ונדונו לששה חודשי מאסר.

בהליך האזרחי שהסתיים לאחרונה, סגנית הנשיא השופטת יעל ייטב קבעה כי המדינה והשוטרים המעורבים יפצו אותו יחד בסכום של 30,000 שקל.

אלימות משטרתית (לדף הכתבה »)

לפי נתוני המחלקה לחקירות שוטרים, בשנת 2014 הוגשו למחלקה 1,510 תלונות. מתוכן, רק 220 הבשילו לכדי תיק שלא נסגר. היקף האלימות המשטרתית גדול בהרבה. רוב מי שסבלו ממנה כלל לא מגישים תלונה.
הופק ע"י: | עלה ב: 22/09/2015

במקרה אחר שהוכרע לפני מספר ימים, אדם שזוכה בהליך פלילי שבו הואשם בהחזקת נכסים החשודים כגנובים (חלקי חילוף של רכבים) וניהול מוסך אופנועים ללא רישיון, תבע פיצויים מהמשטרה בטענה להגשת כתב אישום ברשלנות, וכן לנזקים שנגרמו לחלקי חילוף שהמשטרה החרימה לו.

השופטת תמר בר-אשר צבן אמנם דחתה חלק גדול מתביעתו וקבעה שהמשטרה לא התרשלה בהגשת כתב האישום. אך עם זאת, נקבע שהמשטרה תשלם לו פיצוי בסך 87,000 שקל על כך שלא שמרה כראוי על חלקי החילוף שתפסה, ואחסנה אותם בתנאים בלתי הולמים שפגעו בערכם.

בפסק דין אחר שניתן לפני כשבוע, קבע הרשם הבכיר ניר נחשון כי המשטרה תפצה ב-6,000 שקל אדם שנעצר במסגרת סכסוך שכנים ביחס לשימוש בחצר משותפת של הבית. השכנה טענה שהתובע הוא "חולה נפש", ואמרה לשוטרים שהוצא נגדו צו הרחקה.

המשטרה טענה שהאיש סירב לחתום על דו"ח העיכוב והמעצר והתעלם מהוראות השוטרים. הוא הועבר תחילה לחקירה בתחנת המשטרה ולאחר מכן לבית המעצר, אולם בשל מצבו הרפואי הובהל לבית חולים. התיק נגדו נסגר בשל היעדר ראיות מספיקות. לאחר מכן הוא תבע את המשטרה לפיצוי על מעצרו, ובסופו של דבר נקבע כי המשטרה התרשלה בכך שלא בדקה את טענות השכנה ולא עימתה אותה עם התובע אלא קיבלה את דבריה כ"ראה וקדש" ועצרה את השכן שלא לצורך. לפיכך הרשם קבע כי המשטרה תפצה אותו על הסבל והבושה שנגרמו לו.

אין ספק שמשטרת ישראל ידעה ימים יפים יותר. יש לקוות שמקרים כמו אלה שהוזכרו כאן ילכו ויתמעטו ככל האפשר. משטרה שפועלת בנחישות ובזריזות במקרים המתאימים, ויחד עם זאת נמנעת מפזיזות ושומרת בקפדנות על זכויות האדם, היא אינטרס מובהק של כולנו.

לקריאה נוספת על אלימות משטרתית בהפגנת שמאל במזרח ירושלים, על אלימות שוטרים כלפי נשים וילדים, ועל הפגנה נגד אלימות משטרתית.

לצפייה בכתבה על אלימות שוטרים נגד ע':

המשטרה מכה שוב (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

סיפורו של ע. שנעצר בהרצליה והוכה על ידי שוטרים. ע. הוא רק מקרה בודד של מי שספג אלימות ואין בכוונתו לפנות למח"ש. מנתונים שהציג השנה ראש מח"ש בוועדת החוקה בכנסת, עולה כי מתוך 2,000 תלונות נגד שוטרים ב-2012 - רק 100 הועמדו לדין. כ-80% מהתיקים נסגרו מעילות של חוסר אשמה, חוסר ראיות, והעילה המוזרה של "חוסר עניין לציבור".
הופק ע"י: | עלה ב: 26/11/2013

עו"ד דורון קמיר עוסק בדיני נזיקין. המאמר פורסם במקור באתר המשפט הישראלי "פסקדין".

  כתבות ווידאו שחבל לפספס