תמלול הכתבה: המשטרה מכה שוב

מגישה: ולמאבק שהגיע לפתחה של השרה ציפי לבני. בהפגנה מול ביתה של שרת המשפטים, דרשו המפגינים לסגור את מח"ש - מחלקת חקירות שוטרים עליה היא מופקדת, בטענה שהמחלקה אינה מקיימת את ייעודה ואינה ממצה את הדין עם שוטרים אלימים. כמו כן המפגינים הצביעו על המבנה הבעייתי של מח"ש, בה משרתים שוטרים לשעבר, שצריכים לחקור את חבריהם. בכתבה המרכזית, אנו מביאים את סיפורו של ע' שנעצר בהרצלייה והוכה על ידי שוטרים. ע' הוא רק מקרה בודד של מי שספג אלימות ואין בכוונתו לפנות למח"ש. לאחר הכנת הכתבה ביקש ע' כי פניו יטושטשו.

קריינות: כשאנחנו נוסעים לעבודה אנו ממהרים ורוצים להגיע. גם ע היה בדרכו לעבודה, אך עבורו מפגש עם שוטרי הרצליה הסתיים באשפוז בבית חולים.
ע': בצומת הסירה היה שם מחסום של משטרה, עלה שוטר מביא לו את תעודת הזהות והאישורים שלי, יורד מהמונית, עכשיו אני ממהר לעבודה שלי כי אני עובד, יש לי עסק מורשה גם פה. עכשיו ירדתי מהמונית והיה שם בחור, מפקד למחסום הזה, קוראים לו אלי כהן. ורק כשירדתי מהמונית, הוא אומר לשוטר השני תשים לו אזיקים בידיים. שמו לי אזיקים בידיים וברגליים. אבל מה קרה? הוא אומר לי "אתה שוהה בלתי חוקי."
אמרתי לו "מה שוהה בלתי חוקי? יש לי את האיחוד משפחה." הוא אומר לי "לא, זה לא בתוקף."
קריינות: ע' במקור משכם, נשוי לאזרחית ישראלית, יש להם שני ילדים צעירים, ב14 השנה האחרונות הוא מתגורר עם משפחתו בכפר קאסם. ע, ומשפחתו, צריכים לחדש כל שנה את אישור השהייה ממשרד הפנים וכן את אישור מעבר ממנהלת התיאום של הצבא. השנה הנפיק משרד הפנים את האישור כנדרש, אך הצבא התעכב במשך חודשים במתן האישור, שניתן בסופו של דבר לע, כמה ימים לאחר המפגש עם השוטרים.
ע': הוא אומר לי "טוב, אנחנו מגרשים אותך לשטחים." באו דחפו אותי בתוך האוטו בעוצמה, והתחילו לבעוט בי ממש על ימין ועל שמאל. כאילו כשאני שוכב אזוק בידיים וברגליים, ובאמצע הדרך אני אומר לו "תגיד לי, יש לי ילדים ואישה פה וכולם מחכים לי". הוא אומר לי "אל תדאג, אנחנו שולחים אותך עכשיו לשטחים", וזה מאוד מאוד פגע בי, "אנחנו נשלח אותך לשטחים ואל תדאג לאשתך ולילדים. אחר כך אנחנו נדאג לשלוח אותם אליך."
קריינות: כמו אלפי משפחות אחרות בתהליך איחוד משפחות, מתמודדת משפחתו של ע' עם חוסר ביטחון ואיום המתמיד בגירוש ,ע לא יכול לקבל רשיון נהיגה או לנוע בחופשיות ברחוב , והיכולת לגור בביתו עם משפחתו שלנו נראית אולי בסיסית, מותנית בתהליכים בירוקרטים ארוכים והוצאות גדולות.
ע': להסתובב עם איחוד משפחה ותעודה פלסטינית, זה חגיגה לשוטר, חגיגה במובן של מכות, תעשה מה שבא לך אין דין אין דין. זה פחד, את לא יכולה להסתובב, את לא יכולה לעבוד, את לא יכול לעשות כלום, שום דבר. לחיות בפחד 24 שעות ביממה כל השנה.
ע': היה לי מכה בראש מפה, זעזוע מוח, יש לי שתי שיניים שבורות. לצערי הילדים יודעים הכל, הם יודעים טוב מאוד, אפילו כשאנחנו הולכים לבלות בחוף היום או משהו כזה, אז כשרואים שוטר אז הם מתחלים לצעוק "אבא אבא, תזהר תזהר שוטר שוטר.
קריינות: יש עשרות אלפי משפחות שנמצאות באותו מצב, וסיפורו של ע' הוא כנראה קצה הקרחון. בדוברות משטרת מחוז ת"א הודו ששוטרים אכן עכבו את ע' ביום המדובר, ואף גירשו אותו לשטחים. הם טענו שע' לא הרגיש טוב במהלך הגירוש, אך טענו שלא הופנתה כלפיו אלימות מצד השוטרים, אנחנו תוהים אם בדוברות המשטרה סוברים ששיניו של ע' נפלו מעצמן או שחבורות הופיעו באופן ספונטאני על גופו? בדוברות הציעו לע' לפנות בעניין למח"ש אבל ע' לא סומך על מח"ש בגלל ניסיונות קודמים. גם הנתונים שבידנו מראים שכנראה מממח"ש לא תבוא הישועה.
מגישה: מנתונים שהציג השנה ראש מח"ש בוועדת החוקה בכנסת, עולה כי מתוך 2,000 תלונות נגד שוטרים ב-2012 - רק 100 הועמדו לדין. כ-80% מהתיקים נסגרו מעילות של חוסר אשמה, חוסר ראיות, והעילה המוזרה של "חוסר עניין לציבור".

סוף תמלול הכתבה: המשטרה מכה שוב

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס