ידיעה כתובה |

: השביתה הסתיימה, לא כולם מרוצים מהתוצאות

חברה נכתב על ידי

לאחר 27 ימי שביתה, חזרו ללימודים ביום שני האחרון (28.09.15) 33,000 התלמידים של בתי הספר הכניסייתים. עבור חלק מההורים והתלמידים החזרה לבית הספר משמחת, אך על השמחה מעיבה תחושה קשה של החמצה וחוסר שביעות רצון מהישגי השביתה הארוכה.

ביום ראשון (30.09.15) הוועד המנהל של מאבק בתי הספר הכניסייתים (שמורכב ברובו מכמרים ומנהלי בתי ספר) הכריז על חתימת הסכם עם הממשלה שכולל העברה חד פעמית של 50 מיליון שקלים לתקציבם של 47 בתי הספר, ביטול הקיצוץ התקציבי שנקבע בשנים 2012-2013 והקמת וועדה משותפת לבדיקת הסוגיות שהועלו במחאה. אלפי תלמידים, מורים והורים נאבקו במשך מספר חודשים בהחלטה לקצץ בעשרות אחוזים את התקציב שמעבירה המדינה לבתי הספר מה שהוסבר בצדק כצעד גזעני שמטרתו בין היתר גם להגביל את תכני הלימוד בבתי הספר האלו שנהנים מאוטונומיה פדגוגית רחבה יחסית. שיא המאבק הגיע בחודש האחרון עם השביתה וההפגנות שנערכו ברחבי הארץ ואילצו את משרד החינוך לדון עם נציגי המאבק על דרישותיהם.

הדרישות כללו שוויון מלא עם התקצוב של בתי הספר החרדים (שנמצאים תחת הגדרה זהה  "מוכר שאינו רשמי") ותוספת של 200 מיליון שקלים לסגירת הפערים התקציביים ולפתרון המצוקה הכלכלית של בתי הספר. רבים מההורים והתלמידים לא עודכנו במהלך המשא ומתן עם הממשלה ורובם ככולם לא לקחו חלק בהחלטה לקבל את הצעת הפשרה שהתקבלה ולהפסיק את השביתה.

התלמידים חוזרים ללימודים (קרדיט arab48.com)

התלמידים חוזרים ללימודים (קרדיט arab48.com)

שלשום (28.09.15) אתר החדשות arab48.com הביא את קולותיהם של מספר הורים ותלמידים שחזרו לשגרת הלימודים. תושב נצרת תלמיד כיתה י"ב, חמאדה ג'בארין, הרגיש שמטרתה העקרונית של השביתה, שוויון מלא, לא הושגה. הוא אמר שהוא "לא מרוצה מהדרך בה הסתיימה השביתה כי השביתה נערכה בשל עקרונות בסיסיים אך בסופו של דבר הסתיימה בשביל התקציבים ולא בשביל העקרון." הוא הסביר, שהוא היה מוכן להמשיך בשביתה עד להשגת הזכויות המלאות.

אב לשלושה תלמידים ממועצה אזורית ריינה אמר: "סעיפי ההסכם שנחתם אתמול הוצעו כבר לפני שבועיים. הילדים ישבו בבית שבועיים לשווא. ההסכם היה יכול להיחתם כבר אז אבל זה לא קרה בגלל ההססנות של הוועד המנהל בלקיחת ההחלטה וחוסר הניסיון שלהם בניהול המשא ומתן עם משרד החינוך."

רבים מדגישים שסיסמת המאבק הייתה ש"לא נעצור עד שכל דרישותינו ייענו", אך ההסכם שנחתם מספק רק כרבע מהדרישות המקוריות שהכמרים והמנהלים אמרו שלא יסכימו לפחות מהן. לכן, רבים מרגישים שבעזרת התנהלות אחרת היה אפשר להשיג יותר בפחות מאמצים.

עוד בנושא.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס