ידיעה כתובה |

: תנו גז

סביבה נכתב על ידי

אם מתווה הגז החדש טוב כמו שמספרים לנו ב"ישראל היום", למה כמעט כולם מתנגדים לו?

"איך ישפיע מתווה הגז על האזרח הפשוט, ואיך הגענו לפלונטר הנוכחי?" שואלת כותרת המשנה ב"ישראל היום". אם נסתמך על הפרסומים השונים בעיתון עד כה, הרי שמתווה הגז החדש הוא מתת משמיים לכל אזרח ישראלי. למעשה, אם הכל ילך כמתוכנן, בעוד מספר שנים כולנו – כן, גם אתה – נשחה בערימות של כסף. זיהום האוויר יקטן, מחירי החשמל ירדו וכולנו נרגיש סוף סוף כאילו אנחנו חיים בסקנדינביה.

אבל יש סיכוי שזה לא יקרה. למה? בעיקר באשמת הכנסת, כמובן. אין סיכוי שמדינת ישראל תצליח להתמודד עם זה לבד (או כמו שטרחו לציין ב"ישראל היום": "מדינת ישראל לא הצליחה לחפור עד היום רכבת קלה בעומק 10 מטרים בתל אביב"… כי זה בדיוק אותו דבר), ואם לא ניתן לטייקונים להתמודד בשבילנו עם הפקת הגז… ובכן, ביי סקנדינביה.

אמין ככל שהסיפור הזה נשמע, רק סיבוב קצר באתרי חדשות אחרים דרוש כדי להפריך אותו לחלוטין. ידיעה אחר ידיעה, עמוסות ציטוטים של כל מי שאין לו אינטרס לשמור על הגז בידיו של יצחק תשובה ועמיתיו לטייקונאות. ההבדל הזה ברור למדי כשמשווים בין כלל הכתבות שהתייחסו לנושא הזה ב"ישראל היום" לעומת "The Marker".

מרבית העיסוק ב"ישראל היום" הוא במידע, ואעז אפילו לומר, במידע חד צדדי למדי. מהו מתווה הגז? איך הוא עושה לנו טוב? איפה טועים המתנגדים? נדיר מאוד למצוא התייחסות לצדדים השליליים של המתווה או לאינטרסים האפשריים של אלו התומכים בו. ב-The Marker, לעומת זאת, גם הסיקורים העובדתיים בוחרים להימנע מהאוטופיה הבלתי-סבירה המאפיינת כל כך את ההתייחסות של "ישראל היום" לנושא ולהציג את שני הצדדים של המצב.

חשוב מהכל, בוחרים ב-The Marker לתת את הבמה דווקא לדעות – לא רק במסגרת מאמרי דעה אלא גם בידיעות עצמן. אובייקטיביות עיתונאית היא חשובה, אך לעתים היא עשויה להסתיר מאחוריה אג'נדה שמגוון נאה של דעות עלול לחשוף. יותר מכך, ברור למדי כי הפרסומים עוסקים בנושא ממגוון זוויות שונות, החל בפוטנציאל של המתווה המוצע ובשינויים הדרושים כדי לשפרו, דרך סקירה מקיפה של הדיונים של צוות המשא ומתן וכלה בשלילה מוחלטת של המתווה ואף ביקורת על הממשל המאפשר אותו.

מה מניע את "ישראל היום" להתכחש בצורה כזו לחסרונותיו הבולטים של המתווה? לכך יש השערות רבות. דבר אחד בטוח: לא יזיק להתייחס בספקנות מסוימת לכל מי שמתייחס לתוכנית כה שנויה במחלוקת בצורה כה חד-צדדית.

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס