ידיעה כתובה |

: ביהמ"ש העליון דחה ערעור הורי רייצ'ל קורי

מדינה נכתב על ידי

ביום חמישי, ה-12.2.15 דחה ביהמ"ש העליון את הערעור של משפחתה של רייצ'ל קורי, שנהרגה בידי כוחות צה"ל במהלך התנגדות לא אלימה להריסת בתים במרץ 2003 בציר פילדלפי שברצועת עזה. ביהמ"ש קבע שהמעשה הוא פעולה מלחמתית מה שמקנה למדינה חסינות מפני תביעת נזיקין. יחד עם זאת קיבל ביהמ"ש העליון את ערעור המשפחה נגד דחיית תביעתה השנייה על הסף ואיפשר לברר את התביעה לפיצויים בשל נסיבות נתיחת הגופה.

ב-16.3.2003 ביצעו כוחות צה"ל הריסות בתים, או כפי שהם קוראים להם, פעולות חישוף קרקע, באזור ציר פילדלפי, כחמישים מטרים מהגבול עם מצרים. לדברי צה"ל, הפעולות בוצעו באמצעות שני דחפורים משוריינים במטרה לגלות מטעני חבלה ולהרוס מקומות מסתור למחבלים במקום. קבוצה של פעילים ובהם רייצ'ל קורי חסמו את הדחפורים בכדי להפסיק את הריסת הבתים. סמוך לשעה 17:00 פסעה רייצ'ל לעבר אחד הדחפורים, נעמדה במרחק של כעשרה עד עשרים מטרים ממנו וכרעה ברך. בשלב מסוים, הסתובב הדחפור ונע לכיוונה של רייצ'ל במהירות של 1 קמ"ש כשהוא נושא בכפו ערימת עפר. רייצ'ל טיפסה על ערימת העפר אך נלכדה בה ונפלה וכתוצאה מכך כוסה חלק מגופה בעפר. חבריה של רייצ'ל החלו לרוץ לעבר הדחפור וסימנו למפעילו בידיהם לעצור. כשהבחינו בהם מפעיל הדחפור ומפקדו שהיה אף הוא על הדחפור, הם עצרו את הדחפור אך חלק ניכר מגופה של רייצ'ל כבר היה מכוסה בעפר ובבית החולים אלנג'אר ברפיח אליו פונתה, נקבע מותה לאחר כעשרים דקות. גופתה של רייצ'ל הועברה אל המכון לרפואה משפטית באבו-כביר, שם נותחה על-ידי פרופסור יהודה היס, מנהל המכון דאז.

batim

ראוי לציין, כי ביום שלאחר הריגתה של רייצ'ל, ראש הממשלה שרון הבטיח לנשיא בוש חקירה יסודית, אמינה ושקופה. דבר שעד היום לא נעשה. לדברי משפחת קורי "תביעה אזרחית לא יכולה להוות תחליף לחקירה צבאית יסודית של המקרה, אבל זוהי הדרך היחידה דרכה המשפחה יכולה לגלות מידע נוסף על המקרה, כאשר הממשלה והצבא אינם פועלים לחקור את הנושא" ממשלת ארצות הברית ממשיכה לקרוא לחקירה מעמיקה של הריגתה של רייצ'ל קורי.

עזבונה של רייצ'ל ומשפחתה הגישו לבית המשפט המחוזי בחיפה תביעה נגד המדינה בה עתרו לפיצוי בשל עוולת התקיפה ועוולת הרשלנות וכן בעילות הנסמכות על המשפט הבינלאומי ההומניטארי ועל חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. הם טענו כי בנסיבות העניין לא עומדת למדינה חסינות מפני אחריות נזיקית, משום שהפעולה שביצעו כוחות צה"ל לא הייתה פעולה מלחמתית. עוד טענו המערערים כי נגרם להם נזק ראייתי בשל האופן הלא-רציני והמוטה, כדבריהם, שבו ניהלה המשטרה הצבאית את חקירת האירוע. לבסוף טענו המערערים כי חוקרי המשטרה הצבאית ועובדי המרכז לרפואה משפטית, הפרו צו שיפוטי בכך שאפשרו את נתיחת גופתה של רייצ'ל ללא נוכחות נציג של שגרירות ארצות הברית במקום.

ההגדרה ל"פעולה מלחמתית" שהייתה ב-2004, כשחקרו את המקרה לראשונה הייתה "פעולה מלחמתית- לרבות כל פעולה של לחימה בטרור, במעשי איבה או בהתקוממות, וכן פעולה לשם מניעתם של טרור, מעשי איבה או התקוממות שנעשתה בנסיבות של סיכון לחיים או לגוף." ולכן בית המשפט פסק כי גם דריסתה למוות של רייצ'ל קורי על ידי טרקטור צבאי נחשבת "פעולה מלחמתית"

סיווג הפעולה כפעולה מלחמתית מקנה למדינה חסינות מפני תביעות נזיקים אזרחיות וכך המדינה ממשיכה שלא לקחת אחריות על מותה של רייצ'ל קורי ומבחינת המדינה, היא ממשיכה להיות "אחראית למותה", כמו רבים אחרים שנהרגו על ידי צה"ל במהלך פעולות מחאה נגד הכיבוש. 

ממשפחת קורי נמסר כי "החלטת בית המשפט העליון בישראל מתעלמת מטיעוני המשפט הבינלאומי בדבר ההגנה על אזרחים ופעילי זכויות אדם בעימות מזוין, ופוגעת בגסות בזכות, שמוכרת בינלאומית, לפיצוי הולם. המקרה של רייצ'ל מספק דוגמא נוספת לאופן שבו מערכת המשפט הישראלית אינה מצליחה לספק דין וחשבון. אנו קוראים לקהילה הבינלאומית, וחשוב לא פחות, לממשלת ארה"ב, לעמוד עם קורבנות של הפרות זכויות אדם ונגד פטור מעונש, ולקיים את העקרונות הבסיסיים של צדק בינלאומי."

ראיון בלעדי עם הוריה של רייצ'ל קורי (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

ראיון עם הוריה של רייצ'ל קורי לקראת ערעור המשפחה לבג"צ לאחר פסיקת בית המשפט המחוזי, כי רייצ'ל אחראית למותה. רייצ'ל קורי, פעילת זכויות אדם מוושינגטון, נמחצה למוות ב-16 במרץ 2003, על ידי דחפור של צה"ל, בעודה מפגינה באופן בלתי-אלים נגד הריסה של בית פלסטיני ברפיח.
הופק ע"י: | עלה ב: 19/05/2014

לפסק הדין המלא

 
 

הוספת תגובה לכתבה

  כתבות ווידאו שחבל לפספס