ידיעה כתובה |

: גל מעצרים של מבקשי מקלט ואי חידוש אשרות

חברה נכתב על ידי

עשרות מבקשי מקלט נעצרו בשבועים האחרונים מכיוון שלא החזיקו אשרת שהייה בתוקף – לאחר שבחודשים האחרונים משרד הפנים מסרב לחדש אשרות שהייה למי שאין ברשותו תלוש משכורת וחוזה דירה. על פי הגרסה החדשה של חוק ההסתננות, ניתן לכלוא מבקשי מקלט ששהו ללא ויזה בתוקף עד ל- 120 ימים (תלוי בפרק הזמן בו שהו ללא ויזה).

מבקשי המקלט נתקלים בקשיים בהשגת המסמכים הדרושים – מאחר ולא תמיד קיים ברשותם חוזה דירה על שמם, והם לא תמיד עובדים בעבודה קבועה – ותלוש משכורת ניתן רק לאחר חודש של עבודה. כך סיפר דניאל, מבקש מקלט מאריתראה: "הם מסבירים לפקידים שהרבה חברים גרים באותה דירה, אבל רק השם של מי ששכר אותה מופיע על החוזה. הרבה אחרים לא יכולים להביא תלושי שכר. אחרי שמחכים כל כך הרבה ימים לאשרות, מפטרים אותנו ואנחנו כל הזמן צריכים למצוא מקומות עבודה חדשים. בגלל זה עוד אין לנו תלושי שכר. מעסיקים רבים גם לא רוצים לתת לנו תלושים כאלו. הפקידים לא רוצים לשמוע. מגרשים החוצה מי שאין לו חוזה או תלושים". לעיתים, גם כאשר מבקשי המקלט מגיעים עם המסמכים הדרושים הם לא מספקים: כך סיפר ב', מאריתראה: "אני הלכתי לחדש את האשרה, בקשו חוזה שכר דירה ותלוש משכורת, ובגלל זה אמרו שהם לא יכולים לחדש. אחרי חודש הבאתי חוזה שכר דירה אמרו לי אין חותמת זה לא מסודר…לפני יומיים עצרו אותי ההגירה". "באתי שלוש פעמים למשרד הפנים וכל פעם אומרים לי שהחוזה לא טוב כי יש בו מחיקות", סיפר פ', גם הוא מאריתראה. חלק ממבקשי המקלט נעצרו כאשר הגיעו למשרד הפנים על מנת להציגם – כפי שהעיד ו', מבקש מקלט מאריתראה, כשהובא בפני בית הדין לביקורת משמורת במסגרת מעצרו בשבוע שעבר: "הייתה לי ויזה עד לחודש דצמבר. לא חידשתי את הויזה כי היו הרבה אנשים בתור. אמרו לי להביא חוזה של שכר דירה ותלוש משכורת. הבאתי להם את מה שביקשו – אבל עצרו אותי."

בעבר, בתגובה לפניות "המוקד לפליטים ולמהגרים", רשות האוכלוסין וההגירה הבהירה כי רק מי שברשותו מסמכים כאלה צריך להציגם ("ככל שאלה בידם").

plitim

מתוך תשובה של רשות ההגירה והאוכלוסין למוקד לפליטים ומהגרים, ספטמבר 2014

חרף הוראה זו, משרד הפנים המשיך לסרב לחדש את אשרות השהייה למי שלא היו ברשותו המסמכים. בתגובה חדשה שנשלחה עקב פנייה נוספת של המוקד בשבוע שעבר, נכתב כי הצגת המסמכים היא חלק מהנוהל.

plitim2

מתוך תשובה של רשות ההגירה והאוכלוסין למוקד לפליטים, ינואר 2015

בנוסף, בתחילת חודש נובמבר נסגרה הלשכה המרכזית לחידוש אשרות בתל אביב, ובמקומה נפתחה לשכה חדשה בבני ברק שפועלת בהיקף שעות מצומצם יותר. בנוסף, במסגרת אותו קיצוץ נסגרה גם הלשכה שפעלה בחדרה – וכך ישנן שלוש לשכות בלבד העומדות לרשות מבקשי מקלט (בני ברק, באר שבע ואילת), כאשר למתגוררים בצפון אין כלל לשכה הקרובה למקום מגוריהם.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס