ידיעה כתובה |

: מכתב סרבנים וסרבניות חדש יוצא לדרך

חברה נכתב על ידי

זה קורה שוב – עשרות בנות ובני נוער מסרבים להתגייס לצה"ל

הבוקר נשלח לראש הממשלה, בנימין נתניהו, מכתב החתום על ידי עשרות בנות ובני נוער שגדלו והתחנכו בישראל, ובו הם מצהירים על כוונתם לסרב להתגייס לצה"ל. סירובם נועד למחות נגד הכיבוש המתמשך והחדירה של הצבא לחיים האזרחיים, המעמיקה את השוביניזם, המיליטריזם, האלימות, אי השוויון והגזענות.
מנדי קרטנר, תל אביב: "פעולות הצבא מרחיקות אותנו ממציאת פתרון והגעה לשלום, לצדק ולבטחון. הסירוב שלי הוא דרך להבעת התנגדות לעוולות המתבצעות מדי יום בשמנו ובאמצעותנו."
שקד הררי, בת ים: "הצבא משרת את בעלי הכוח בחברה ולא את האזרחים, שמהווים רק כלי. אני וחבריי מסרבים להיות בשר תותחים."

בתקופה שבה המערכת הפוליטית עוסקת בנסיון להרחבת חובת הגיוס לכל האוכלוסיות במדינה, כנגד רצונן, קמים בני נוער מכל רחבי הארץ ומתנערים מלקיחת חלק במעגל ההרג והאלימות. בסולידריות עם הנוער החרדי, הערבים – נוצרים והדרוזים שחלקם יושבים בכלא ברגעים אלו ממש, אנו יוצאים בקריאה לכל הנוער הישראלי לבחון היטב את משמעות השירות בצה"ל. לפי השקפתנו, הגנה על החברה שלנו אין משמעותה כיבוש ודיכוי, אפליה, גזענות ואלימות. אנו מאמינות בכוחן של אזרחיות לשנות את המציאות שלנו, ולהפכה לצודקת, חופשיה והוגנת יותר.

הנה כתבה של הטלוויזיה החברתית על סרבני 2012:

סרבני 2012 – הכתבה המלאה (לדף הכתבה »)

מדוע נער או נערה בוחרים לסרב לשרת בצבא? מאיפה הרעיון לסרב מתחיל? איך המשפחה מגיבה? וכיצד הסרבנים מתמודדים? אלון גורמן ונועם גור - מתמודדים עם הלחץ החברתי של הבחירה בסרבנות.
הופק ע"י: | עלה ב: 16/05/2012

להלן הנוסח מכתב הסרבניות והסרבנים 2014:

אנו אזרחי/ות מדינת ישראל, מיועדות/ים לגיוס לצבא.
אנו פונות לקוראי/ות מכתב זה בהזמנה להניח בצד את הברור מאליו, ולשקול מחדש את משמעות השירות בצבא.

אנו החתומות/ים מטה מתכוונות/ים לסרב להתגייס, והסיבה העיקרית לסרובנו היא התנגדותנו לכיבוש השטחים הפלסטינים על ידי הצבא. הפלסטינים בשטחים הכבושים חיים תחת שלטון ממשלת ישראל, על אף שלא בחרו בה ואינם יכולים להשפיע באופן חוקי על קבלת ההחלטות שלה. מצב זה אינו שיוויוני ואינו צודק.
בשטחים אלו מופרות זכויות אדם ומתבצעות פעולות הנחשבות לפשעי מלחמה על פי החוק הבינ"ל על בסיס קבוע, כגון חיסולים – הוצאות להורג ללא משפט, בניית התנחלויות בשטח כבוש, מעצרים מנהליים, עינויים, ענישה קולקטיבית וחלוקה לא שיוויונית של משאבים כמו מים וחשמל. כל שירות צבאי תורם לשימור המצב הקיים, ולכן, על פי מצפוננו, איננו יכולות/ים לקחת חלק במערכת אשר מבצעת את המעשים שתוארו.

הפגנת תמיכה בסרבן נתן בלנק מול כלא 6

הפגנת תמיכה בסרבן נתן בלנק מול כלא 6


הבעיה במערכת הצבאית אינה מסתכמת בגבולות הפגיעה בחברה הפלסטינית, אלא מחלחלת לחיי היום יום בחברה בישראל: היא מעצבת את החינוך בבתי הספר, ההזדמנויות בשוק העבודה, וגורמת לגזענות ולאלימות בתוך החברה ולאפליה אתנית, לאומית ומגדרית.

אנו מסרבות לסייע למערכת הצבאית לקדם ולהנציח את העליונות הגברית. לדעתנו הצבא מעודד אידיאל גברי אלים ומיליטריסטי של "החזק שולט". אידיאל זה פוגע בכולנו, ובעיקר במי שאינו/ה תואמ/ת דמות זו. נוסף על כך, אנו מתנגדות למערכת הכוח הדכאנית והמפלה מבחינה מגדרית המתקיימת גם בתוך המסגרת הצבאית עצמה.

אנו מסרבות/ים לוותר על עקרונותינו וערכינו כתנאי להשתלבות בחברה. סירובנו הוא תוצאה של חשיבה מעמיקה ואנו שלמות/ים עם בחירתנו.

אנו קוראות/ים לבני/ות גילנו, לחיילות/ים בשירות סדיר ומילואים ולכלל אזרחי/ות מדינת ישראל, לשקול מחדש את עמדתן/ם בנוגע לכיבוש, לגיוס לצבא ולתפקיד הצבא בחברה. אנו מאמינות/ים בכוחן/ם וביכולתן/ם של האזרחיות/ים לשנות את המציאות הקיימת, וליצור חברה הוגנת וצודקת יותר, וסירובנו הוא ביטוי לאמונה זו."

צפו בכתבה על סרבנותו של עומר סעד | דצמבר 2013:

הפגנה בדו מאז'ור (לדף הכתבה ») ( Available in English » )

עומר סעד, צעיר דרוזי, נגן ויולה מהכפר מג'ר  נשפט על סרבנות ונכנס לכלא 6. ביום התייצבותו בבקו"ם בטבריה נערכה במקום הפגנת תמיכה בליווי קונצרט של עומר ובני משפחתו.
הופק ע"י: | עלה ב: 11/12/2013

  כתבות ווידאו שחבל לפספס