דעה על סדר היום |

רוב הציבור תומך בהתאגדות ובהלאמת משאבי טבע

חברה נכתב על ידי

בתחילת החודש פורסם סקר שיזמה המכללה החברתית-כלכלית שמראה שהציבור בישראל זז שמאלה בשאלות כלכליות. לו הייתה מפלגה שמקדמת הסברה סוציאליסטית עקבית ברמה הארצית היא הייתה יכולה לחזק את המגמה הזאת ולתת לה ביטוי פוליטי.

על פי הסקר שערך מכון "מדגם" ביוזמת המכללה החברתית-כלכלית רוב מוחלט של 89% מהציבור רואה בהתאגדות צעד חיובי ו-76% סבורים שצעד זה מסייע לצמצום הפערים בחברה. 84% תומכים בהטלת מיסוי גבוה יותר על בעלי ההון וכמעט 70% תומכים בהלאמת משאבי הטבע.

מהסקר עולה כי כ-70% מהציבור מזדהים יותר עם הגישה הכלכלית "הסוציאל-דמוקרטית" מאשר עם הגישה הקפיטליסטית. הרוב המזדהה עם הגישה הזו נמצא גם בקרב מצביעי יש עתיד והליכוד (60%).

מסתבר שכיום רוב הציבור נמצא שמאלה בהרבה מרוב המפלגות בכנסת מבחינה כלכלית-חברתית. במסגרת המדיניות הקפיטליסטית של ממשלות ישראל בעשורים האחרונים, בין אם בראשות הליכוד ובין אם בראשות העבודה, הופרטו בין היתר גם משאבי טבע מרכזיים בישראל. אך כיום, רוב הציבור – 69% – תומכים בהלאמה של משאבי הטבע שהופרטו והעברתם לבעלות ציבורית.

גרף תוצאות הסקר בנוגע לשאלת המיסוי על בעלי ההון. מתוך אתר וואלה!.

גרף תוצאות הסקר בנוגע לשאלת המיסוי על בעלי ההון. מתוך אתר וואלה!.

הנתונים האלה הם חלק מתהליך של התגברות חוסר האמון בכלכלת "השוק החופשי" וביכולת שלה להשיג רווחה לרוב האנשים העובדים. המשבר הכלכלי העולמי ב-2008 תרם לתהליכים דומים ברמה העולמית, כאשר עוד ועוד אנשים מהשורה מבינים בשנים האחרונות שהמערכת לא משרתת אותם ומתנגדים למדיניות הניאו-ליברלית שדרדרה את תנאי חייהם.

מאז 2008 התאגדו 150,000 עובדים בישראל וגל ההתאגדות התגבר בעיקר אחרי המחאה החברתית ב-2011. עוד ועוד עובדות ועובדים מבינים שכדי להתמודד עם יוקר המחיה והמשכורות הנמוכות הם צריכים להתארגן ולהיאבק. הסקר האחרון מראה את המשך המגמה הזו כאשר כמעט 90% תומכים בהקמת ועד והתאגדות במקומות העבודה. הזעם החברתי על המדיניות הניאו ליברלית שמטיבה רק עם קומץ של טייקונים השתקף גם בפופולריות של הסדרה "מגש הכסף" והתפרץ עם גל הפגנות האלפים נגד מתווה הגז.

בשיאה של תנועת המחאה נגד מתווה הגז, כש-20,000 מפגינים צעדו בת"א לא הייתה אף מפלגה בכנסת שהעלתה את הדרישה להלאים את מאגרי הגז – משאב טבע שניתן במתנה לטייקונים. אך הסקר האחרון מוכיח שהיה ניתן לגייס סביבה תמיכה ציבורית רחבה סביב דרישה כזאת ולהפעיל לחץ משמעותי על הממשלה. זאת רק דוגמא אחת מיני רבות שמצביעה על הצורך הדחוף לבנות מפלגת שמאל רחבה של האנשים העובדים שתעזור לקדם מסקנות שמאליות ע"י הסברה סוציאליסטית עקבית.

באנר של תנועת מאבק סוציאליסטי בהפגנת האלפים בהבימה (14.11.2015)

באנר של תנועת מאבק סוציאליסטי בהפגנת האלפים בהבימה (14.11.2015)

הכותב הוא כתב בטלוויזיה החברתית ופעיל בתנועת מאבק סוציאליסטי

  כתבות ווידאו שחבל לפספס