דעה על סדר היום |

איך הפכה עזרה לנזקקים להיות כל כך מעוותת?

חברה נכתב על ידי

פעמיים בשנה ארגונים ועמותות מתגייסים לעזרתם של מעוטי יכולת בניסיון להניח על שולחנם הדל אוכל לארוחת חג הפסח או ראש השנה, בין הארגונים הגדולים נמנים לתת, שורשים, פתחון לב ועוד. גם השנה הודיעו ברשת AM:PM שילקטו בסניפי הרשת תרומות מזון לנזקקים, כלומר, הקונים בחנות ירכשו מוצרים שיונחו בעגלה ואלו יועברו לעמותת "שורשים" שתחלק את המזון למי שצריך. לפני כמה ימים העניין עורר סערה ואף זכה לחשיפה מפוקפקת בעמוד הפייסבוק של סטטוסים מצייצים. התרעמות הצרכנים היא על העובדה שהרשת מנסה לצייר עצמה כפילנתרופית בעוד היא מזמינה את האזרח הקטן להגדיל את הכנסותיה, ככה "על הדרך". הטענה העיקרית היא שאם הרשת אכן רוצה לסייע לנזקקים, שתציע ללקוחות שרוצים לתרום, לרכוש את המוצרים עבור הנזקקים במחיר עלות, ושלא תגזור קופון על התרומה הזאת. ובכלל, רשתות מזון נוספות מציעות ללקוחותיהם לתרום, והתרומה מכניסה לקופתם עשרות ומאות אלפי שקלים שמוצהרים על ידי בעלי העסקים כהוצאה מוכרת, על חשבון התורם. חלק מסכום התרומה הולך לאיבוד וכך, האזרח הקטן עם הכוונות הטובות שרק רוצה לעזור, שוב נאלץ לשלם בגדול.
מעבר לעובדה הצורמת שתפקידה של הממשלה לדאוג שיהיו כמה שפחות נזקקים, ולבסוף העול נופל על כתפי הציבור משלם המיסים שגם כך נפגע מגזירות כלכליות, אולי זה הזמן לבדוק האם הכספים מנותבים נכון על מנת להקטין את מספר הנזקקים למינימום? יש מספיק תקציבים מהם ניתן להעביר.
העניין הצורם ביותר הוא, שאם רשתות המזון באמת רוצות לעזור למעוטי היכולת, שיעשו זאת מבלי להעביר את הכספים במערכת שלהם. בלי אינטרס, אלא מתוך רצון של ממש. בלי "לכבס" את הכסף, אלא כי באמת הם רוצים לסייע. העמותות יכולות להיכנס לרשתות המזון ולעשות את העבודה בעצמן, או ליצור מנגנון תשלום נפרד לזה של הרשת. אך עד אשר הדבר יקרה, ישנה קריאה לציבור שלא לתרום לעמותות הללו דרך גוף מתווך, אלא רק באופן ישיר לעמותות הרלוונטיות, כך סיכוי גבוה יותר שמוצרי המזון יגיעו לידיים הנכונות.
איך קרה שבמקום לתת מכל הלב אנחנו ממנים רשתות שיווק ומשרתים את האינטרסים שלהם?

  כתבות ווידאו שחבל לפספס