תמלול הכתבה: בידיים כבולות

מגיש: לאחר הסיקור התקשורתי בנוגע לאסירים שובתי רעב, שאושפזו בבתי חולים, עלתה מחדש הביקורת כלפי התופעה של איזוק אסירים המאושפזים בבתי חולים למיטתם.
מתי מותר לכבול אדם חולה למיטתו?

ענת ליטוין: ההחלטה על אזיקה היא החלטה של שב"ס. צריך להפעיל שיקול דעת לגבי מצבו של הבן-אדם – מצבו הרפואי, גילו, אנשים קשישים, קטינים, מוגבלים...

ח'דאר עדנאן: כבלו אותי למיטה בבית חולים אזרחי לימים ארוכים. כבלו אותי ביד ימין וברגל שמאל גם כשישנתי. אחר כך הצליחו רל"א בתל אביב והצלב האדום להשיג הקלות בכבילה באמצעות לחץ בינ"ל. עבורי בתי החולים נהפכו לבתי כלא, ראיתי בבתי החולים האזרחיים בתי כלא שאני מנויד אליהם.

מגיש: כבילת חולים למיטה אינה נחלתם של אסירים פלסטיניים בלבד. לאחרונה, פורסם בגלי צה"ל כי אסירים שלוקים בנפשם מועברים לבתי-חולים פסיכיאטריים, שם הם נכבלים סביב השעון למיטות, לעיתים בארבע גפיים. מדובר באסירים בעברות קלות כגון גניבה ממכולת.

ענת ליטוין: בוא ניקח דוגמא של בן-אדם שמרצה מאסר של שנה על עבירות תנועה, והולך לבי"ח לבדיקת קרדיולוג, ובמהלך הביקור שלו בביה"ח, כולל במהלך הבדיקה, הוא אזוק. למה? זה עבירות תנועה. הוא לא מהווה סכנה לציבור, נכון?

מגיש: לצד ההשפלה שחש אסיר שזקוק לטיפול, לאיזוקו יש השפעות נוספות.

ענת ליטוין: מבחינת כללי האתיקה הרפואית, לא יעלה על הדעת שרופא יטפל בבן-אדם כאשר הוא אזוק. זה פוגע באימון וביחסים בין המטופל לבין הרופאים שלו ולמוסד הרפואי שנותן לו את הטיפול, זה גורם לאסירים לסרב אשפוז, בכל מני מקרים אנשים מעדיפים לא להגיע לבתי החולים בגלל העניין הזה של איזוק שמבחינתם הוא בלתי נסבל, אם מבחינה פיזית ואם מבחינת ההשפלה.

מגיש: משרד הבריאות והשב"ס גיבשו כבר בשנת 2008, קריטריונים ברורים לכבילת אסירים בבתי חולים. אך מסתבר, שידם של השב"ס על העליונה וגם ידיהם של הרופאים כבולות והנוהל אינו מיושם.

סוף תמלול הכתבה: בידיים כבולות

כתבות ווידאו חדשות מערוצי הטלוויזיה החברתית

  כתבות ווידאו שחבל לפספס